Laika ziņas
Šodien
Migla
Svētdiena, 13. oktobris
Irma, Mirga

Ārlietas

Diskusijas par jauno starptautisko teātra festivālu Foreign Affairs, kas trīs oktobra nedēļas notika Berlīnē, aizsākās, pirms svētki vēl bija sākušies. Turklāt impulss sarunai nāca no pavisam citām valstīm un jau agrāk.

Austrijas laikrakstā Der Standart augusta beigās režisors Alvis Hermanis bija kritizējis tradīcijām bagātā Vīnes teātra festivāla Wiener Festwochen nākamās vadītājas izvēli. Un tā ir leģendāra personība teātra pasaulē - beļģu kuratore Frī Leisena. Tieši viņa sāka attīstīt paplašinātu skatījumu uz teātri, veidojot festivāla programmas no darbiem, kuri brīvi pārvietojas teātrī, vizuālajās mākslās, mūzikā, kino, dejas mākslā. Motīvi, kas diktēja šādu pieeju, bija ne tikai prieks par formas jaunradnes iespējām, bet arī vēlme apkopot vissvaigākās un svarīgākās tēmas, ar kurām mākslinieki šodien nodarbojas. Derīgi bija visdažādākie sarunas formāti - teātra izrāde, lekcija, grāmata, filma, izstāde.

Šī tolaik gluži jaunā pieeja attīstās pasaulē nu jau ilgāk nekā divdesmit gadu. Un tās spēks aizvien vairāk tiek likts uz summu. Aplūkojot katru saskaitāmo atsevišķi, un normāli cilvēki, kas apmeklē festivālus, jau reti kad izšķiras noskatīties vismaz kādus sešus septiņus darbus, atklājas pabēdīga parādība, kas raksturo jau daudzus starptautiskus teātra festivālus Eiropā. Un tas ir darbu kvalitātes zudums. Turklāt acīmredzams. Hermanis savā intervijā to sauc vēl skarbāk - par teātra mākslas profanāciju.

Vīziju sadursme

Frī Leisena šoruden veidoja arī jauno Berlīnes starptautisko spēles mākslu festivālu Foreign Affairs, un tieši šajā sakarā vācu žurnālisti cēla vēlreiz dienasgaismā kaimiņzemē notikušās intervijas izteikumus.

Frī Leisena bija radījusi transkontinentālu forumu, apkopojot atšķirīgus mākslinieku skatienus. Izraugoties deviņpadsmit darbus no Āfrikas, Āzijas, Latīņamerikas un Eiropas, mērķis bija atklāt pieeju dažādību - gan dzīvei, gan mākslai. Festivāla veidotāja distancējas no apzīmējuma «kurators» saistībā ar savu darbu, jo kurators, viņasprāt, definējot tēmas un saskaņā ar tām piemeklējot māksliniekus. Frī Leisena strādājot pēc antenas principa, tverot tēmas, kas lidinās gaisā, un piedāvājot tām platformu. Izraudzītos māksliniekus viņa sauc par laika lieciniekiem un pašu festivālu dēvē par vīziju sadursmi - Clash of Visions.

Atšķirīgie pasaules redzējumi mākslinieku darbos festivālā tik tiešām sadūrās uz nebēdu. Tokijas jaunākās paaudzes totālais patērētāja piegājiens dzīvei un līdzcilvēkiem, kas iekūņojies pat visintīmākajos līmeņos, fiksēts japāņu režisores un dramaturģes Daisules Miuras darbā Love´s Whirlpool, saskārās ar fundamentālu un nesatricināmu pārliecību par cilvēku satikšanos kā visbūtiskāko notikumu dzīvē argentīniešu režisora Federiko Leona darbā Las Multitudes. No Āfrikas vestais cilvēku zoodārzs Brett Bailey izstādē Exhibit B, kas skatītājam par varēm tiecās apgalvot: tieši tā tu, cūka - rietumeiropieti, redzi mūs, afrikāņus, kā zemcilvēkus, sadūrās ar itāļu pianista Marīno Formenti kluso dzīvi pie festivāla ēkas namiņā, kuru viņam bija uzcēlis japāņu mākslinieks Kjohei Sakaguči. Lai Formenti tur trīs nedēļas no vienpadsmitiem rītā līdz vienpadsmitiem vakarā varētu nodarboties ar to, kas viņam pašam ir svarīgs. Ar mūziku. Un dzīvošanu. Cilvēki, kuri gribēja, varēja iemitināties viņam līdzās, klausīties, gulēt uz spilveniem izklātās koka grīdas un sajust, kā pret nama jumtu būkšķ kastaņi, kas krīt no koka, kurš ieaudzis tieši namiņā. Klausīties, kā skan cilvēka pasaule, kurš aizgājis no nemitīgās savas dzīves menedžēšanas apzināti pilnībā prom un trīs nedēļas dzīvo tikai ar savu mūziku, sevi un cilvēkiem, kuri grib būt ar viņu kopā. Biļetes par to nebija jāpērk, uz cilvēkzvēru izstādi tās maksāja četrpadsmit eiro.

Teātris un kvalitāte

Taču, skatoties jau kādu astoto darbu, tādu kā īslandiešu horeogrāfes Ernas Omarsdotiras darbu We saw monsters, kurā pusotru stundu dejotāji dalījās ar savām fobiju izpausmēm, tikai uz īsu brīdi uzzibsnot kaut kam patiesi talantīgam un uzrunātspējīgam, domas jau pavisam draudīgi pārslēdzas uz kvalitātes jautājumu tik daudzos festivālā apkopotajos darbos.

Jaunais festivāls Foreign Affairs nesākās tukšā vietā. Tā rīkotājorganizācija Berliner Festpiele ilgus gadus, nē, pat desmitgades, piedāvāja izcilāko, kas tapis aktuālajā pasaules teātra mākslā. Neikdienišķas meistarības aktierdarbus, dziļus režisoru skatījumus uz mūsdienu cilvēku un pasauli ap viņu. Izrādes, aiz kurām stāv lieli mākslinieki un milzīgs darbs. Vietā, kur notika Foreign Affairs, agrāk uz skatuves atradās Izabella Ipēra ar Ilgu tramvaja Blānšu, Sāras Keinas pirmspašnāvības monologu Psychose 4.48 un Roberta Vilsona Kvartetu, un vēl, un vēl, un vēl.

Frī Leisenas izraudzītie skatuves darbi visi pārstāvēja off teātra teritoriju. Un tā nav finansiālas rocības diktēta stratēģija, bet pārliecība, ka svarīgākie darbi joprojām dzimst nost no jelkādām valsts dotētām skatuvēm.

Ilgtermiņā vērojot festivāla izrādes, kļūst acīmredzams, ka tā tas nepavisam nav. Svaiga domu un formu krātuve iepretim valsts teātriem off teātris bija pirms gadiem divdesmit trīsdesmit. Valsts teātri sen jau ir attapušies un 98% talantīgāko mākslinieku ir uzaicinājuši strādāt pie sevis. Dodot viņiem vietu un laiku strādāt. Un pretī sagaidot kvalitāti.

Saistībā ar šo diskusiju atcerējos Latvijā redzēto izrādi Gals, kura ir izvirzīta Spēlmaņu naktij pat divkārt. Atcerējos vairākus lieliskus Nacionālā teātra aktierus, kuriem režijas un dramaturģijas uzspiestajā šaurībā ar savu profesionālo un cilvēcisko pieredzi un varēšanu nebija pat kur atvēzēties, par kādām dziļākām cilvēka atklāsmēm nerunājot. Mazliet sarežģītāka darba struktūra, un tas jau ir gada sasniegums teātra mākslā?

Tieši par tēmu - gals - grandiozu teātra darbu kā profesionālās kvalitātes, tā domāšanas mērogā bija radījis itāļu režisors Romeo Kasteluči. Abstraktā ekspresionisma meistaram Markam Rotko veltītie Four Seasons Restaurant, uzsprāgstot universam, noslēdzās cerīgi. Ar atteikšanos piedalīties dzīves nekvalitātē. Konkrētajā Rotko gadījumā - ar atteikšanos atdot amerikāņu restorānam savas gleznas. Tā, pavisam apliecinoši, ar šo izrādi noslēdzās festivāls Foreign Affairs, atgādinot par kvalitātes līmeni, kāds iespējams, teātrim sarunājoties ar cilvēkiem. Jo off nenozīmē nekvalitāti, bet to, ka tu esi brīvs.

Uzmanību!

Pieprasītā sadaļa var saturēt erotiskus materiālus, kuru apskatīšana atļauta tikai pilngadību sasniegušām personām.

Bez nosaukuma

Par Foreign Affairs:
www.berlinerfestspiele.de

Seko mums

Seko līdzi portāla Diena.lv jaunākajām ziņām arī sociālajos tīklos!

Ziņas e-pastā

Saņem Diena.lv aktuālās ziņas e-pastā!

LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS

Vairāk LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS


Aktuāli

Divi no vienas cepešpannas

Šoreiz abās receptēs izmantots pavisam neliels sviesta ķirbītis Butternut – jā, tas, kurš izskatās pēc bumbiera, kuram ir blīvs mīkstums skaisti dzeltenā krāsā un maz sēklu. No cepeškrāsnī cepta...








Hokejs 2019

Vairāk Hokejs 2019


Positivus

Vairāk Positivus














Melu tvertne

Vairāk Melu tvertne


Vēlēšanas2018

Vairāk Vēlēšanas2018






Hokejs2018

Vairāk Hokejs2018






Phjončhana 2018

Vairāk Phjončhana 2018


Publikāciju iegāde

Vairāk Publikāciju iegāde










Jaunumi

Vairāk Jaunumi


Dabas Diena

Vairāk Dabas Diena




Citi

Vairāk Citi


Latvijā

Vairāk Latvijā


Dienas Sēne

Vairāk Dienas Sēne


Pasaulē

Vairāk Pasaulē



Velo Diena

Vairāk Velo Diena



Dienas Starts

Vairāk Dienas Starts


Viedokļi

Vairāk Viedokļi


Sports

Vairāk Sports


Skolas Diena

Vairāk Skolas Diena



Valodas Policija

Vairāk Valodas Policija



Citi

Vairāk Citi



SestDiena

Vairāk SestDiena


KDi

Vairāk KDi





Sporta Avīze

Vairāk Sporta Avīze


Dienas Gada Balva kultūrā

Vairāk Dienas Gada Balva kultūrā



Uzņēmēja Diena

Vairāk Uzņēmēja Diena





Iedvesmas Diena

Vairāk Iedvesmas Diena







Latvijas Lepnums

Vairāk Latvijas Lepnums


Dzīvesstils

Vairāk Dzīvesstils







Šodien Laikrakstā

Vairāk Šodien Laikrakstā



Vide un tūrisms

Vairāk Vide un tūrisms




Izklaide

Vairāk Izklaide







Kas notiek?

Vairāk Kas notiek?