Amerikāņu rūpes simboliski pat bija plānots apliecināt ar stratēģiskā bumbvedēja B-52, ko jau kopš aukstā kara gadiem uzskata par vienu no ASV militārās varenības simboliem, pārlaišanos pār Ādažu militāro bāzi pagājušajā pirmdienā, kad atklāja Baltijas valstīs notiekošās starptautiskās militārās mācības Sabre Strike 2014.
Līdz mēneša beigām Eiropā uzturēsies trīs B-52, kuri, neraugoties uz ievērojamo vecumu, joprojām spēj būt noderīgi pasaulē spēcīgākajiem gaisa spēkiem un, kā salīdzina kāds no ekspertiem, apliecina, ka «veciem suņiem var iemācīt jaunus trikus».
Vēstījums Krievijai
Bumbvedēju trijotne jūnija sākumā nosēdās Lielbritānijā, kas būs to bāzes vieta laikā, kad lidmašīnas visā Eiropā piedalīsies mācību operācijās, arī Baltijas valstīs notiekošajos jūras spēku manevros BALTOPS 2014. B-52 ir atgriezušies Eiropā pirmo reizi kopš 2003. gada, kad sākās ASV iebrukums Irākā. «Mēs regulāri piedalāmies mācību misijās, lai nodrošinātu, ka ASV spētu atbilstoši reaģēt uz visdažādākajiem potenciālajiem draudiem,» teikts ASV Aizsardzības departamenta paziņojumā. «Bumbvedēju operācijas uzlabo spējas, kas var būt nepieciešamas, lai aizsargātu mūsu nāciju vai tās sabiedrotos un partnerus.»
Var nojaust, ka B-52 atgriešanās Vecajā pasaulē ir saistīta ar Krievijas nesen īstenoto Ukrainai piederošās Krimas pussalas aneksiju un situācijas destabilizāciju Ukrainas dienvidaustrumos. Krievija būtībā rupji pārkāpa starptautiskās drošības kārtību, kas bija spēkā kopš aukstā kara beigām. «Ja kaut kur lido bumbvedējs, ko var aprīkot ar atomieročiem, tad tas ir vēstījums,» ASV Gaisa spēku pulkvedis Leilends Bohanons sacīja BBC.
Lidaparātiem, kurus ražoja no 1952. līdz 1962. gadam, ir nozīmīga loma ASV mūsdienu militārajā vēsturē. Tie ir piedalījušies uzlidojumos Vjetnamā, Dienvidslāvijā, Irākā un Afganistānā un izmantoti kā «stabilizācijas instruments» aukstā kara laikā, kad ASV pretī stājās cita kodollielvalsts - Padomju Savienība.
Savulaik B-52 veica tā saukto laukveida bombardēšanu, kad simtiem bumbu tiek nomests blīvā apvidū, radot milzīgus postījumus; mūsdienās šie militārās aviācijas «vecie suņi» spēj izpildīt daudz sarežģītākus «trikus».
Kapitāli uzlabojumi
Pateicoties gadu gaitā veiktajiem uzlabojumiem, bumbvedējus, kas bez degvielas uzpildes spēj nolidot vairāk nekā 12 tūkstošus kilometru, var iesaistīt tādās tradicionālās misijās kā meklēšanas un glābšanas operācijas, bet var izmantot arī uzbrukumos specifiskiem mērķiem, jo B-52 ir aprīkojami ar augstas precizitātes lāzerbumbām un spārnotajām raķetēm.
Pašlaik ASV Gaisa spēku flotes sastāvā ir 76 bumbvedēji B-52, kurus neviens vēl negrasās norakstīt. Gluži pretēji - amerikāņi turpinās lidaparātu modernizāciju. Pirmo reizi kopš pagājušā gadsimta sešdesmitajiem gadiem lidmašīnām veiks kapitālus komunikāciju sistēmas uzlabojumus.
Telekanāls NBC News vēsta, ka līdz 2019. gadam visus B-52 aprīkos ar jaunākās paaudzes komunikācijas tehnoloģijām, piemēram, augstas izšķirtspējas LED ekrāniem, kuros būs redzamas kartes un izlūkošanas informācija.
Pirmo ar jaunajām tehnoloģijām aprīkoto bumbvedēju ASV Gaisa spēki saņēma aprīlī, pārējiem septiņdesmit pieciem tās uzstādīs līdz 2019. gadam. Šogad šim mērķim ir atvēlēti 14 miljoni dolāru (10,3 miljoni eiro), četros gados kopumā tiks iztērēti 40,6 miljoni dolāru (30 miljonu eiro). Arī Krievija joprojām izmanto savus aukstā kara laikā ražotos tālās darbības stratēģiskos bumbvedējus Tu-95, kuri regulāri nolido tuvu NATO dalībvalstu gaisa telpai.
Pagājušajā nedēļā divi ASV iznīcinātāji F-15 pacēlās gaisā, lai novērotu divus Tu-95, kas bija ielidojuši tā sauktajā pretgaisa aizsardzības zonā aptuveni 80 kilometru no Kalifornijas ziemeļu piekrastes.