Neviens nav pārēdies
Dace Ozola, pilna servisa pasākumu aģentūras Meduza direktore, stāsta, ka pamazām kalendārs tomēr pildās, karstie datumi - no 16. līdz 19. decembrim - jau tikpat kā aizņemti. Viņa norāda, ka piedāvājums cenu ziņā kļuvis klientiem daudz pieņemamāks, treknajos gados izmaksas tiešām bijušas līdzīgas kā nekustamo īpašumu tirgū - mākslīgi uzpūstas. «Mākslinieki savās prasībās kļuvuši stipri pieticīgāki. Klienti piekrīt pasākumu organizēt, piemēram, naktsklubos, tas ir ekonomiski izdevīgāk, jo līdzekļus var ietaupīt uz skaņas un gaismas aparatūras rēķina.»
Analizējot pasūtījumus, viņu priecējot, ka uzņēmēji - banku, farmācijas kompāniju, autotirgotāju, lielveikalu u. tml. uzņēmumu pārstāvji, kas pasūta korporatīvo pasākumu organizēšanu, - kļuvuši par kvalitatīvāka stila un rietumnieciskāku manieru piekritējiem.
Gada nogales pasākumā lielāku vērtību iegūst saturs, tiek mazināts akcents uz ēdināšanu, var tikt piedāvātas vieglas uzkodas, vīns, akceptēts maksas bārs. Tas ļauj vairāk līdzekļu atvēlēt ballītes idejas īstenošanai, jo mūsu publika salīdzinājumā ar ārvalstu klientiem noteikti ir izlutinātāka un prasīgāka pret organizatoru. «Klienti vairs neizvēlas standarta piedāvājumu jeb klasiku. Es teiktu - šogad cilvēki ir emocionāli gatavi lielākām dullībām, lai ir trakulīga ballīte. Pasūtītāji kļuvuši brīvdomīgāki,» uzsver D. Ozola.
P. Kraukle situāciju raksturo daudz kritiskāk: «Manuprāt, daži grib izmantot krīzi diezgan nekorektā veidā. Jāsaprot, ka, piemēram, grupa Sestā jūdze, kurā ir pieci cilvēki un kura nodrošina skaņas aparatūru, nevar spēlēt par simt latiem.» Viņasprāt, nedrīkst būt tā, ka par tehniskām lietām klients ir gatavs maksāt, bet māksliniekam tiek atstāti graši. Pasūtījumu esot aizvien mazāk, ir arī dīvainas sakarības - jo lielāki mūziķa sasniegumi, kā, teiksim, Aishai pērn un šogad, jo mazāk piedāvājumu.
«Parunājos ar Jakušonoku, ar grupu Klaidonis - neviens šogad nav pārēdies, maz piedāvājumu uzstāties,» stāsta P. Kraukle. Internets esot pilns ar piedāvājumiem spēlēt pasākumos. Pēc P. Kraukles domām, lielā daļā gadījumu šos pakalpojumus piedāvā ļaudis ar muzikālo izglītību un spēju nospēlēt pēc notīm un nodziedāt gana taisni, bet cenas tiek dempingotas, kvalitātes un satura mūzikai, salīdzinot ar profesionālām grupām, nav nekāda - ka tikai nodzied Pie Dzintara jūras. «Baidos, ka drīz būs jārīko atbalsta pasākumi mūziķiem. Izpildītāju estētiski muzikālais līmenis diemžēl krītas, jo darbojas visādas činčigdrillas,» saka P. Kraukle.
Daudzas bankrotējušas
Cik tad īsti maksā mūziķi, atzīst retais, un Diena aptuvenās izmaksas iegūst, tikai uzdodoties par klientu. «Mākslinieks par atlīdzību un tās lielumu parasti izvairās apspriesties - tāda ir tradīcija. Aktieri parasti par atlīdzības lielumu par pasākumu jeb ballīšu vadīšanu arī savā starpā nekad nerunā,» ieradumu nenosaukt samaksu par darbu skaitļos komentē Ivars Auziņš, Dailes teātra aktieris, kurš korporatīvo pasākumus vada jau teju 10 gadu. Viņaprāt, ja gribēsit, lai jūsu uzņēmuma gada nogales pasākuma vakaru vada profesionāls aktieris, būs jāšķiras no 300 līdz 500 latiem. Lūgts raksturot, cik tad liels šogad ir pieprasījums, I. Auziņš atbild: «Zinu, ka pēdējos gados apmēram no 120 pasākumu organizētājaģentūrām bankrotējušas ļoti daudzas. Dažai kritums ir 97 procenti. Faktiski tas notika brīdi, kad valsts un pašvaldību iestādēm un to uzņēmumiem beidzot aizliedza organizēt izklaides pasākumus par nodokļu maksātāju naudu. Tas, protams, bija pareizi. Krīze bija tikai nākamais pieprasījuma samazinātājs.»
Tiesa, visus piedāvājumus I. Auziņš nemaz nepieņem. «Nekad nepiekrītu vadīt pasākumus, kuros programmā ir tikai trīs lietas - ēšana, dejošana un kaut kas, ko izdarīs vakara vadītājs.» Viņš uzskata, ka tāds pasākums parasti izgāžas - saturs jāizstrādā aģentūrai, piesaistot režisoru. Teātra režisors Didzis Jonovs atzīst - ir nācies organizēt un vadīt pasākumus, kuros ir tā sauktā smagā publika - daudzi savstarpēji nepazīstami cilvēki, mākslīgs biznesa aprēķinam motivēts saiets u. tml. «Nauda iztērēta, šampanietis izdzerts, kūkas apēstas, bet gandarījuma - nekāda,» saka D. Jonovs. Lieliski, ja visi jūt gandarījumu par kopā pavadīto laiku. Organizatoriem, mūziķiem un vakara vadītājiem tas ir kā papildu honorārs.