Laika ziņas
Šodien
Migla

Goodyear no jauna izgudro radzes

Normunds Avotiņš

Kā teikts Goodyear preses informācijā, «jaunās riepas piedāvā Multicontrol Ice tehnoloģiju, izmantojot jaunas virzienveida radzes, kas nodrošina labāku vadāmību uz ledus». Jaunās tehnoloģijas serde ir vēl neredzētas formas un dizaina radzes. Radzes cietmetāla serdenis nav nedz tradicionāli apaļš, nedz arī četrstūrains kā Nokian riepās. Tam piešķirta unikāla plakana forma, kas ir atšķirīga paātrinājuma un bremzēšanas virzienā. Lai uzlabotu vilktspēju, radzei ir asa priekšējā mala, kas, palielinot ātrumu uz ledus, nodrošina saķeri. Savukārt asās sānu malas ļauj veidot sānisku saķeri uz ledus, izdarot pagriezienus. Jaunā forma nodrošina gala stingrību un platāku sekojošo malu, kas nepieciešams efektīvai bremzēšanai. Lai radze riepas protektorā neapgrieztos ap savu asi un neizjauktu inženieru labos nodomus, radzes alumīnija korpuss ir trīsstūrains, turklāt tam ir pamatīgi atloki, kam jānodrošina papildu stingrība. Tā kā jaunās ekoloģiskās prasības Skandināvijā ierobežo gan radžu svaru, gan skaitu riepā, Goodyear pārskatījis arī to izvietojumu Ice Arctic protektorā. Vēl nesen riepu ražotāji sacentās par to, kam izdosies noturēt radzi pēc iespējas mazākā protektora gabaliņā. Šie laiki beigušies, Ice Arctic ir rupjš, pat agresīvs protektora zīmējums ar kārtīgiem klučiem, tāpēc dažas radzes atrodas tik tuvu riepas ārmalai, ka vēl centimetrs - un tā jau būtu uz tā saucamā riepas pleca.

Palikt drošajā pusē

Cita, ar radzēm nemaz nesaistīta viltība ir sniega dabiskās saķeres izmantošana. Taisnās V veida lameles ļauj bloka malai darboties kā zigzagveida virsmai, lai, nonākot saskarē ar sniegu, palielinātu saķeri. Protektora rievas uztver sniegu, kas savukārt saķeras ar to sniegu, kas ir uz brauktuves. Tiklīdz braukšanas ātrums palielinās līdz šosejas lielumiem vai arī zem riteņiem ir sniegs vai cieta virsma, īpašā leņķi izvietotās rievas izmet sniegu ārā. Jau testos atzītā Goodyear riepa Ice+ parādīja, ka izteikti asa riepas mala jeb kante nav labas vadāmības priekšnoteikums. Arī Ice Arctic plecs ir kaut kas pa vidu starp arktiskajām un Centrāleiropas ziemas riepām, bet saķere sniegā un izbraukšana pagalmos jānodrošina labi saskatāmajām viļņveida gropēm. Uzlabotu vadāmību un īsāku bremzēšanas ceļu uz mitrām un sausām virsmām nodrošina Goodyear 3D BIS lameles, kas ļauj palielināt lameļu skaitu uz riepas. Izmēģinājumos uz aizsaluša ezera Orē Zviedrijā noskaidrojās, ka Goodyear tomēr izvēlējies palikt iecienītajā drošajā pusē, tas ir, piedāvāt sabalansētu riepu ar paredzamām reakcijām. Salīdzinājumam: Audi A3 automobiļi bija apauti Continental, Nokian un Michelin radžotajās riepās. Subjektīvi vienīgais parametrs, kurā jaunais Ice Arctic izcēlās, bija bremzēšanas ceļš uz plika ledus. Pēc Goodyear pārstāvju vārdiem, radžu izvietojums optimizēts tā, lai samazinātu troksni. Pārvietojoties pa gandrīz sausu asfaltu, raksturīgā radžotu riepu dūkoņa patiešām nebija dzirdama, ko nevar teikt par dažām konkurentu riepām, piemēram, Bridgestone.

Dunlop šaurākai auditorijai

Tomēr Goodyear Dunlop nolēmusi izmantot jauno radžu tehnoloģiju arī sportiskākiem mērķiem, tāpēc paralēli Ice Arctic tiks izlaista līdzīga riepa Dunlop Ice Touch. Lai gan tai ir tādas pašas radzes un pat līdzīgs zīmējums, papildu iegriezumi riepā un citāds gumijas sastāvs pilnīgi noteikti veltīts tiem, kam patīk slīde, nevis bail no tās. Lai gan caurmēra rādītāji nav tik spīdoši kā Ice Arctic un Audi A3 aizmugurējā ass «noraujas» ātrāk (ar Ice Arctic automobilis rāmi un vienādi izslīd ar visiem četriem riteņiem), arī reakcijas uz stūri ir veicamas ar mazāku apsteidzi un īsāku reakcijas laiku. Tomēr jau tagad viegli paredzēt, ka Goodyear Ice Arctic būs krietni pieprasītāka par Dunlop Ice Touch, jo otrajai kompānijas daļai līdz šim nav izdevies sevi pierādīt radžoto riepu sacensībā. Vienlaikus var minēt, ka Dunlop riepa izrādīsies piemērotāka mainīgiem ziemas apstākļiem, kas pāris mēnešu gadā ir mūsu ikdiena. Šo minējumu apstiprina arī Dunlop zīmola EMEA mārketinga vadītājs Joahims Meiss: «Mūsu mērķis ir nodrošināt, lai Dunlop vadītāju sniegums uz ceļa nepasliktinātos pat pasaulē sarežģītākajos apstākļos. Izlaižot radžotas riepas, jānodrošina to sniegums kombinētā ziemas scenārijā, kurā darbojas šķīdonis, lietus, ledus, sniegs, bet brīžiem arī sauss ceļa segums lielā aukstumā.» Abas riepas nonāks tirdzniecībā tikai nākamajā ziemas sezonā. Lai gan izmēru diapazons abām ir aptuveni vienāds, no 14 līdz 17 collām, Goodyear Ice Arctic sāksies jau ar 13, un tai būs krietni vairāk izmēru nekā Ice Touch - attiecīgi 26 un 16. Ņemot vērā, ka riepu augstumi variē no laucinieciska 70 līdz high performance riepām ar 45. profilu, Goodyear Dunlop nolēmis nosegt ap 80% populārāko riepu izmēru tirgū. 5

Uzmanību!

Pieprasītā sadaļa var saturēt erotiskus materiālus, kuru apskatīšana atļauta tikai pilngadību sasniegušām personām.

Bez nosaukuma

1. Nenovērtējiet pārāk zemu pareizi piepūstas riepas spēku. Braucot ar nepietiekami piepūstām riepām, tām neveidojas optimāla saskare ar ceļu un radžu iedarbība nav pietiekama.

2. Pirms radžotu riepu uzstādīšanas pārbaudiet protektora dziļumu. Ziemas apstākļos dominē ne tikai ledus, bet arī sniegs, šķīdonis, mitrums un pat braukšana pa sausu virsmu. Tātad liela nozīme ir protektoriem.

3. Ja laikapstākļiem piemērotāka ir braukšana ar radzēm, tās jāuzstāda visām četrām riepām. Ja radzes tiek izmantotas tikai vilcējriepām, automašīnas otrs tilts nekontrolējami novirzīsies, izraisot bīstamas situācijas uz ceļa.

4. Nekad neaizmirstiet, ka, neraugoties uz uzlaboto saķeres līmeni, ledus joprojām ir slidens, tāpēc ņemiet to vērā. Paātriniet un palēniniet vienmērīgi, jo pēkšņa jaudas palielināšana vai strauja bremzēšana var izraisīt slīdēšanu.
5. Uz apledojušiem ceļiem neizmantojiet kruīza kontroli, jo, lai saglabātu vadību, ir nepieciešama pastāvīga stingra saķere ar ceļu.

6. Vienmēr atstājiet rezervi kļūdu gadījumiem. Braucot ar radžotām riepām, saķere ar ceļa virsmu ir labāka, tomēr citiem braucējiem, iespējams, nav radžotu riepu, tāpēc saglabājiet distanci.

7. Braucot kalnup, ieteicams pavisam nedaudz grozīt stūresratu no vienas puses uz otru, lai braukšanas gaitā uzņemtu vilkmi.

8. Braukšana pa sniegu un ledu nav tas pats, kas braukšana pa asfaltu. Goodyear iesaka visiem, kuri mācās vadīt automašīnu, doties uz brīvu, ledus klātu stāvlaukumu un praksē uzzināt, kā radžotās riepas un transportlīdzeklis reaģē uz apkārtējiem apstākļiem.
* no www.Goodyear.eu

Seko mums

Seko līdzi portāla Diena.lv jaunākajām ziņām arī sociālajos tīklos!

Ziņas e-pastā

Saņem Diena.lv aktuālās ziņas e-pastā!

LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS

Vairāk LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS


Aktuāli

Apziņa nekad nemirst

Dvēseles pārdzimšana galu galā varētu būt realitāte, nevis tikai reliģiju propagandēts mīts cilvēku mierināšanai.








Hokejs 2019

Vairāk Hokejs 2019


Positivus

Vairāk Positivus














Melu tvertne

Vairāk Melu tvertne


Vēlēšanas2018

Vairāk Vēlēšanas2018






Hokejs2018

Vairāk Hokejs2018






Phjončhana 2018

Vairāk Phjončhana 2018


Publikāciju iegāde

Vairāk Publikāciju iegāde










Jaunumi

Vairāk Jaunumi


Dabas Diena

Vairāk Dabas Diena




Citi

Vairāk Citi


Latvijā

Vairāk Latvijā


Dienas Sēne

Vairāk Dienas Sēne


Pasaulē

Vairāk Pasaulē



Velo Diena

Vairāk Velo Diena



Dienas Starts

Vairāk Dienas Starts


Viedokļi

Vairāk Viedokļi


Sports

Vairāk Sports


Skolas Diena

Vairāk Skolas Diena



Valodas Policija

Vairāk Valodas Policija



Citi

Vairāk Citi



SestDiena

Vairāk SestDiena


KDi

Vairāk KDi





Sporta Avīze

Vairāk Sporta Avīze


Dienas Gada Balva kultūrā

Vairāk Dienas Gada Balva kultūrā



Uzņēmēja Diena

Vairāk Uzņēmēja Diena





Iedvesmas Diena

Vairāk Iedvesmas Diena







Latvijas Lepnums

Vairāk Latvijas Lepnums


Dzīvesstils

Vairāk Dzīvesstils







Šodien Laikrakstā

Vairāk Šodien Laikrakstā



Vide un tūrisms

Vairāk Vide un tūrisms




Izklaide

Vairāk Izklaide







Kas notiek?

Vairāk Kas notiek?