Laika ziņas
Šodien
Smidzinošs lietus
Rīgā +10 °C
Smidzinošs lietus
Pirmdiena, 14. oktobris
Minna, Vilhelmīne

Liepājas teātra Laimesciems ar ieroci

Reti kurā izrādē tik daudz darbības notiek «aiz kadra». Šķūnim līdzīgajā dēļu telpā ir trīs durvis - vienas uz «āru», otras ved uz Laimesciema podniekdarbnīcas saimnieces istabu, trešās - uz virtuvi. Vara Siliņa un Laura Gundara nelielā telpa, uzbūvēta uz Liepājas teātra skatuves līdzās turpat sēdošajiem skatītājiem, daudz ko rāda tuvplānā, bet daudz ko - skatienam aizsedz. Var tikai minēt, ko aktieri patiesībā dara, kad saimnieces istabā notiek tusiņš ar dziedāšanu un dejošanu (mūzika un Renātes Bāliņas tērpi iezīmē XX gadsimta 20., 30. gadus) vai virtuvē - blīkšķu pavadīts kautiņš.

Igauņu smagais metāls

Lai kā gribētu izvairīties no salīdzināšanas, tas nav iespējams. Kaut tāpēc, ka Laimesciema podniekdarbnīcas autors Lauris Gundars pats atzinis, ka ierosmi guvis divdesmit gadu senajā igauņu teātra Endla izrādē.

Prīta Pedajasa teatrāļu aprindās leģendārajam iestudējumam Epas Pilarpartas podniekdarbnīca pēc Pēta Vallaka stāsta motīviem bija rituāli muzikāla struktūra.

Dialogos, mālu mīcīšanā un ilgstošā, rimtā trauku veidošanā uz podniekripas kamerapstākļos bija tik daudz īstuma, ka kāds modernisma sekotājs diskusijā festivālā Baltijas nams Pēterburgā apgalvoja, ka tā esot sociālistiskā reālisma palieka.

Bet aktieru dziedāšanā, īpašajā temporitmā, kas bija uzvērts uz vienas līganas melodijas diega, un Epas mirušā vīra muzikālajā skatuviskajā klātbūtnē ar igauņu koklēm klēpī - paša režisora personā - bija tik daudz maģijas, ka izrāde tika nodēvēta arī par maģiskā reālisma paraugu. Māls te bija ne tikai māls, bet igauņu zemes, smagā darba simbols (līdzīgi kā JRT izrādē Maigums māls un ņemšanās ap to uzver attiecību sūro smagmi), un izrādes iestudēšanas laiks (1991) piešķīra nesteidzīgajai norisei arī patriotisma niansi.

Trīsstūris

L. Gundars, uzrakstot gluži citu lugu, kā dramaturgs un kā režisors Liepājas teātra izrādei salicis arī citus akcentus. Tas ir stāsts par kaislībām, attiecībām, par ļaušanos un - neļaušanos jūtām. Savā ziņā itin blaumanisks (Purva bridējs, Skroderdienas Silmačos, Raudupiete). Gundars un aktieri meistarīgi uztur spriedzi par redzamo attiecību neredzamo oderi. Visnoslēpumainākais ir Kaspara Kārkliņa jauniņais Jasis (lugā aktieru sastāvā norādītās vecuma atšķirības - Epai - 38, Miķelim - 42, Jasim - 19 - nav tik uzskatāmas). Gludi skūtu galvu (zīme no Čaka izrādē Spēlē, spēlmani), bremzētām kustībām, grūti sarauktu pieri viņš dažbrīd tuvojas t. s. cilvēka ar īpašām vajadzībām robežai. Kā Lenijs Steinbeka Cilvēkos un pelēs - ar pamatīgu spēku apveltīts vientiesis. Viņa pieķeršanās Epai ir gan jutekliskas, gan dziļākas dabas. Ineses Kučinskas Epa - pēc pavecā vīra nāves uzziedējusi pilnbriedā un tik pārpilna vēlmju un jūtu, ka netiek skaidrībā, ko īsti grib - mutīgo Egona Dombrovska Miķeli (kā ļauj noprast izrādes laikā) vai tomēr nepārejošu brīvību izvēlēties starp abiem podniekiem. Dombrovskim šosezon tik daudz lomu uz lielās skatuves, ka žestu plašumu un balss skaļumu nespēj apvaldīt arī kamerapstākļos. Tomēr iekšējo nedrošību aiz balamutes fasādes nojaust var.

Satīties, sapīties

Darbošanās ap podniekripām liepājnieku izrādē nav tik izvērsta kā igauņu analogā, un līdzīgi kā varoņiem neizdodas tikt skaidrībā ar savām jūtām, viņi izrīkojas arī ar saviem māla darinājumiem - virpo, virpo, tad samīca un aizmet kaut kur aiz galda. Atpazīstama izrādē ir Laura Gundara valoda - ļoti lakoniska, kā caur sietu izlaista, attīrīta no deminutīviem un liekvārdiem tik ļoti, ka lāgiem skan pārlieku sterili. Atšķirībā no igauņu izrādes vienkāršajiem, iedarbīgajiem simboliem Gundars ieviesis dažas pārlieku tīšas norises. Piemēram, Epa, atsilstot pret Miķeli, sadedzina mirušā vīra bildi. Bez īstas vajadzības tiek parādīts ierocis, sagatavojot skatītāju neizbēgamajam šāvienam. Pati šaubīgākā vieta ir fināls, kurā Epa tā arī neizdara liktenīgo izvēli un paliek starp abiem vīriešiem līgavas kleitā, viņiem abiem neveikli pinoties plīvurā - aizkarā.

Uzmanību!

Pieprasītā sadaļa var saturēt erotiskus materiālus, kuru apskatīšana atļauta tikai pilngadību sasniegušām personām.

Seko mums

Seko līdzi portāla Diena.lv jaunākajām ziņām arī sociālajos tīklos!

Ziņas e-pastā

Saņem Diena.lv aktuālās ziņas e-pastā!

LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS

Vairāk LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS


Aktuāli









Hokejs 2019

Vairāk Hokejs 2019


Positivus

Vairāk Positivus














Melu tvertne

Vairāk Melu tvertne


Vēlēšanas2018

Vairāk Vēlēšanas2018






Hokejs2018

Vairāk Hokejs2018






Phjončhana 2018

Vairāk Phjončhana 2018


Publikāciju iegāde

Vairāk Publikāciju iegāde










Jaunumi

Vairāk Jaunumi


Dabas Diena

Vairāk Dabas Diena




Citi

Vairāk Citi


Latvijā

Vairāk Latvijā


Dienas Sēne

Vairāk Dienas Sēne


Pasaulē

Vairāk Pasaulē



Velo Diena

Vairāk Velo Diena



Dienas Starts

Vairāk Dienas Starts


Viedokļi

Vairāk Viedokļi


Sports

Vairāk Sports


Skolas Diena

Vairāk Skolas Diena



Valodas Policija

Vairāk Valodas Policija



Citi

Vairāk Citi



SestDiena

Vairāk SestDiena


KDi

Vairāk KDi





Sporta Avīze

Vairāk Sporta Avīze


Dienas Gada Balva kultūrā

Vairāk Dienas Gada Balva kultūrā



Uzņēmēja Diena

Vairāk Uzņēmēja Diena





Iedvesmas Diena

Vairāk Iedvesmas Diena







Latvijas Lepnums

Vairāk Latvijas Lepnums


Dzīvesstils

Vairāk Dzīvesstils







Šodien Laikrakstā

Vairāk Šodien Laikrakstā



Vide un tūrisms

Vairāk Vide un tūrisms




Izklaide

Vairāk Izklaide







Kas notiek?

Vairāk Kas notiek?