Laika ziņas
Šodien
Skaidrs
Rīgā +4 °C
Skaidrs
Piektdiena, 18. oktobris
Rolanda, Rolands, Ronalds, Erlends

Man Patīk Skriet

Tas ir sarkans, bet reizēm arī balts. Tas var būt melns, bet citreiz pelēks. Kas tas ir? Tā ir Mazda 3 MPS, jaudīgākā un ātrākā starp patlaban pieejamiem modeļiem. Japāņu GTI tiek ražota tikai četrās krāsās, kas arī ir mīklas atminējums. Grūtāk paskaidrot, kāpēc ātra Eiropas kompaktnieka vietā izvēlēties Mazda, un AutoDiena devās uz Vāciju, lai satiktos aci pret aci ar jauno Mazda 3 MPS.

Joprojām jauniņais

MPS jeb Mazda Performance Series nevar lepoties ar tādām tradīcijām kā VW GTI vai Ford RS, kuru saknes iesniedzas pagājušā gadsimta 70.gados. Lai gan MPS radniecīgais autosporta zīmols Mazdaspeed Amerikā un Japānā pazīstams daudz ilgāk, pirmās piezīmes hot-hatch bloknotā datējamas ar 2001.gada Mazda Protege - «uzkarsētu» Mazda 323 sedanu ASV tirgum. Pirmās Mazda 3 MPS tikums un trūkums vienlaikus bija nepietiekami agresīvā āriene, jo kam gan ienāca prātā, ka skopi uzpumpētajā «trijniekā» sēž 260 zirgspēju motors? Tomēr daļa pircēju novērtēja tieši MPS sazvērniecisko atturību un augstsirdīgi piedeva dažus trūkumus, starp kuriem bija periodiskas grūtības tikt galā ar 2,3 litru turbomotora spīvo rāvienu. Tas un pievilcīgā cena (vai drīzāk laba komplektācija) galīgi neatturēja 6300 eiropiešu izvēlēties tieši MPS, no kurām 17 atrada mājas Latvijā.

Kimono uz tērauda skeleta

Jaunā Mazda 3 MPS vairs nekautrējas no sevis. Motora pārsegā iegriezta gaisa sprauga, kas baro ar svaigu gaisu turbīnas starpdzesētāju, bet spoileru komplekts padara MPS līdzīgu kimono ietērptam karatistam. Sparinga tēmu Mazda izmanto automašīnas videoklipā, kas veidots pēc Subaru dresūras karaļa Kena Bloka ghymkhana ekstrēmo vingrinājumu parauga, - pamesta rūpnīca, sānslīde, ātrums. Aizmugurē karstu gaisu dveš divi izputēji, bet priekšpuse raugās pasaulē ar īstu ķirzakas smaidu, ko veido izliektās radiatora restes žalūzijas. Sīkās zivteles, ieraugot tādu rīkli, muks pa gabalu. Lai izvairītos no Mazda 3 MPS, jābūt visai izveicīgai zivtelei. Dzinēja parametri nav mainījušies, taču automašīna ir vieglāka - tam grūti noticēt, skatoties uz divstāvu spoileri aizmugurē. Mazda atradusi piekļuvi vieglākām tērauda šķirnēm, pie reizes pastiprinot virsbūvi tā, ka stiprība vērpē jeb noturība pret ļodzīšanos pieaugusi par 41%. Svara samazināšana ir jaunais Mazda hobijs, uz ko norādīja izģēbtais Mazda MX-5 Superlight prototips Frankfurtes motoršovā. Mazda 3 MPS svētdienas sacīkšu rodsteram pat aizdevusi izpūtēju.

Testēts Nirburgringā

Superlight instrumentu panelis ir no oglekļa šķiedras un alumīnija, bet 3 MPS salons taisīts no presētiem ogļu putekļiem un Neoplan autobusa griestu apšuvuma. Starp spidometru un tahometru ievietots digitāls turbospiediena rādītājs, kurš tomēr neuzbudina tāpat kā analogā rādītāja lēkāšana pārsvarā tāpēc, ka, ātri braucot, netrāpa redzeslaukā. Un zinot, ka Mazda 3 tajā vietā rādās «automāta» pārnesumi... Mazda mēģinājumi elektroniski vadīt motora griezi izpaužas tā, ka divos pirmajos ātrumos ir mākslīgi «piegriezta», bet nākamie pārnesumi izstiepti cits par citu garāki. Par spīti iespaidīgai dinamikai uz papīra - 6,1 sek. līdz 100 km/h -, uzrāvienam pietrūkst dramatisma, it kā MPS būtu elektriska. Toties 200 km/h Mazda 3 MPS sasniedz svilpojot - īsta autobāņu mašīna. Tā testēta arī Nirburgringas trasē, un maksimums pūļu veltīts stabilitātes uzlabošanai lielā ātrumā, kur MPS agrāk piekāpās vāciešiem. Tagad kimono tērptā Mazda jož kā pa sliedēm līdz pat 250 km/h ierobežotājam. Skaņas izolācija ir tāda pati kā bāzes modelim, tāpēc ilgi tādu ātrumu nevar izturēt.

Baltā kristāla spozme

Skaļi vai klusi, Latvijā ar tādu ātrumu nav kur braukt. Mūs vairāk interesē, kā jaudīgā Mazda uzvedas pumpaina Mālpils ceļa līkumos. To varēs pārbaudīt, kad auto sasniegs Latviju, jo vācu ceļu tīkla taisnais leņķis nedeva iespēju pa īstam izmēģināt torque management control un ierobežotas berzes diferenciāļa kombinēto efektu. Pavisam droši var apgalvot tikai to, ka bremzes ir kolosālas, turpretim neērtais sajūga pedāļa gājiens apgrūtina braukšanu pilsētā, kas tomēr būs Mazda 3 MPS ikdiena. Lemeši radiatorā un 18 collu diski ar speciālām Japānā ražotām Dunlop riepām nepaliks nepamanīti. Mērīšanās ar cipariem arī ir Mazda pusē, jo retam auto šajā cenu kategorijā ir tik liela jauda - ja nu vienīgi Seat Leon Cupra R. Tā kā Mazda 3 MPS ir tikai viena komplektācija, kurā iekļauts viss no biksenona lukturiem līdz Bluetooth (un piecas durvis, jo trīs durvju virsbūve neeksistē), atliks tikai izvēlēties krāsu, no kurām vislabāk izskatās kristāla balta. Tāpēc «tas ir sarkans, bet labāk, lai ir balts. Nu, var būt arī melns vai pelēks.» Tomēr melno jostu MPS pagaidām nav nopelnījis, jo pretinieki ir pārlieku stipri.#

Uzmanību!

Pieprasītā sadaļa var saturēt erotiskus materiālus, kuru apskatīšana atļauta tikai pilngadību sasniegušām personām.

Cena Ls

Mazda 3 MPS 18 930

VW Golf GTI* 17 663

Ford Focus ST* 18 899 * trīs durvis

Seko mums

Seko līdzi portāla Diena.lv jaunākajām ziņām arī sociālajos tīklos!

Ziņas e-pastā

Saņem Diena.lv aktuālās ziņas e-pastā!

LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS

Vairāk LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS


Aktuāli









Hokejs 2019

Vairāk Hokejs 2019


Positivus

Vairāk Positivus














Melu tvertne

Vairāk Melu tvertne


Vēlēšanas2018

Vairāk Vēlēšanas2018






Hokejs2018

Vairāk Hokejs2018






Phjončhana 2018

Vairāk Phjončhana 2018


Publikāciju iegāde

Vairāk Publikāciju iegāde










Jaunumi

Vairāk Jaunumi


Dabas Diena

Vairāk Dabas Diena




Citi

Vairāk Citi


Latvijā

Vairāk Latvijā


Dienas Sēne

Vairāk Dienas Sēne


Pasaulē

Vairāk Pasaulē



Velo Diena

Vairāk Velo Diena



Dienas Starts

Vairāk Dienas Starts


Viedokļi

Vairāk Viedokļi


Sports

Vairāk Sports


Skolas Diena

Vairāk Skolas Diena



Valodas Policija

Vairāk Valodas Policija



Citi

Vairāk Citi



SestDiena

Vairāk SestDiena


KDi

Vairāk KDi





Sporta Avīze

Vairāk Sporta Avīze


Dienas Gada Balva kultūrā

Vairāk Dienas Gada Balva kultūrā



Uzņēmēja Diena

Vairāk Uzņēmēja Diena





Iedvesmas Diena

Vairāk Iedvesmas Diena







Latvijas Lepnums

Vairāk Latvijas Lepnums


Dzīvesstils

Vairāk Dzīvesstils







Šodien Laikrakstā

Vairāk Šodien Laikrakstā



Vide un tūrisms

Vairāk Vide un tūrisms




Izklaide

Vairāk Izklaide







Kas notiek?

Vairāk Kas notiek?