Laika ziņas
Šodien
Apmācies
Rīgā +5 °C
Apmācies
Trešdiena, 25. decembris
Stella, Larisa

Mauriņam patīk regulāra pucēšana

Jo regulārāk zālienu pļauj, jo mazākas pūles tas prasa gan no pļaujmašīnas, gan no tās darbinātāja. Aparāti, ar kuriem safrizēt mauriņu, ir dažādi. Kas par tiem jāzina?

Ar ko sākt

Divas galvenās lietas, kas jāsaprot, pirms dodaties pirkt zāles pļāvēju, ir tas, cik jūsu mauriņš ir līdzens, un tas, cik liela ir pļaujamā platība, saka veikala K-Rauta pārdevējs Armands Pauls. «Katram aparātam ir savs ierobežojums, cik ilgi to var darbināt. Jo lielāka teritorija jāpļauj, jo jaudīgāku zāles pļāvēju vajag,» viņš skaidro. Par mauriņa līdzenumu jāpadomā, izvērtējot pļaujmašīnu riteņus - jo zāliens līdzenāks, jo tie var būt mazāki. Attiecīgi arī zāles pļāvējs maksās lētāk.

Gan pēc A. Paula, gan pēc veikala DM tehnika vadītājas Ingas Lebedes domām, ikvienam mauriņa īpašniekam faktiski nepieciešami trīs aparāti: zāles pļāvējs, trimeris, ar ko izpļaut vietas, kur pļaujmašīna nepiekļūst, piemēram, ap kokiem, akmeņiem, kā arī aerators, ar kuru pavasaros zālienu uzirdina, izplēšot nezāles un sūnas un pievadot zālei skābekli, rudeņos savāc lapas. Visas šīs trīs lietas vislabāk pirkt veikalos, kur tās var iedarbināt, izmēģināt. «Vai tad jūs arī kurpes pērkat kastītē un laikojat tikai mājās?» salīdzina I. Lebede.

Kāda atšķirība?

Dažāda veida zāles pļāvēji nenozīmē dažādu pļaušanas iznākumu - rezultāts īpaši neatšķirsies. Atšķirības drīzāk meklējamas zāles pļāvēju jaudā, ātrumā, lietošanas ērtumā, pļaušanas platumā. Atšķirības nosaka arī ražotājs, jo par skaļāku brendu jāmaksā vairāk, teic I. Lebede. Dārgāk maksās zāles pļāvēji ar jaudīgāku motoru, centralizētu pļaušanas augstuma regulāciju (lai nav jāregulē katrs ritenis atsevišķi), pašgājēji, modeļi ar visām trim iespējamām funkcijām - zāles savākšanu grozā, izmešanu uz sāniem un mulčēšanu (zāli samaļ putriņā un atstāj uz augsnes kā mēslojumu). Abi eksperti gan uzskata, ka labāk nopļauto zāli savākt, jo, to izmetot zālienā, veidojas sūna.

Zāles pļāvēju vidū atrodami arī tehnoloģiju brīnumi. Piemēram, t.s. automover zālienu nopļaus automātiski, bez cilvēka klātbūtnes, vadoties pēc sensoriem un ik pa laikam iebraucot bāzes stacijā uzlādēties. Tam ir arī PIN kods, kas sargā no zagļiem, - tas jāievada, ja zāles pļāvējs ticis pacelts, citādi par pļaušanu jāaizmirst.

Taupīt var ar čaklumu

Kāda attieksme, tāds arī tehnikas kalpošanas ilgums. Šī patiesība attiecas arī uz zāles pļāvējiem. No mauriņa jānolasa akmeņi, zāles pļāvējam regulāri jāiztīra pļaušanas panna. Jaunākajiem modeļiem komplektācijā iekļauta pat īpaša šļūtene, ko pēc darba pieslēgt pļāvējam un ar ko izskalot pannas apakšu, stāsta A. Pauls. Benzīna zāles pļāvējus nevajadzētu pārkarsēt, tie jānovieto tikai paredzētajā horizontālajā pozīcijā, vēlams - siltās telpās arī ziemā. Reizi sezonā jānomaina eļļa, jāpārbauda filtrs, svece, arī asmeņi, kas mēdz nodilt. Eksperti iesaka asmeņus vai nu mainīt, vai to asināšanu uzticēt tikai zinošiem meistariem, jo tie arī jānobalansē, lai neradītu papildu slodzi motoram. Ja visi šie nosacījumi izpildīti, zāles pļāvējs kalpos piecus, astoņus, desmit gadus vai vairāk. «Taču ir arī tādi, kam pļāvējs nedarbojas jau pēc nedēļas,» saka I. Lebede.

Regulāra zāles pļāvēja iztīrīšana un mauriņa pļaušana palīdzēs ietaupīt, jo vairāk jaudas un benzīna tiek patērēts, ja zāle izaugusi garāka. Tas gan īsti neattiecas uz elektriskajiem zāles pļāvējiem, jo tiem nekas nemainās.

Uzmanību!

Pieprasītā sadaļa var saturēt erotiskus materiālus, kuru apskatīšana atļauta tikai pilngadību sasniegušām personām.

Ar ko pļaut zāli? Mehāniskais zāles pļāvējs Ele

Ērts mazdārziņos, kur nav elektrības vai zagļi varētu apdraudēt dārgāku zāles pļāvēju. Viegli izmantojams, ar regulējamu pļaušanas augstumu un asmeņiem, kas rotējot uzasinās paši. Grūti pļaut nekoptā vai nelīdzenā mauriņā, toties iespējams nopļaut arī pavisam mazu zālīti, uz kuras ar lielāku pļāvēju virsū braukt vēl nevar. Cena Ls 40-90.

Vieglāks nekā benzīna zāles pļāvējs, bez novietojuma ierobežojumiem - var gāzt uz sāniem, karināt pie sienas. Ar kasti vai bez tās, riteņu izmērs parasti visiem modeļiem vienāds, pļaušanas augstums regulējams vai nu centralizēti, vai katram ritenim atsevišķi. Mīnuss - kabelis, kas jāuzmana no sapļaušanas. Ir arī modeļi ar uzlādējamu akumulatoru, kura jaudas pietiek aptuveni pusstundai. Cena Ls 40-130, ar akumulatoru - no Ls 200.

Smagāks, novietojams tikai horizontāli - to nedrīkst gāzt uz sāniem vai uz priekšu, lai eļļa netek motorā. Divtaktu vai četrtaktu dzinējs, kuru nevajadzētu pārkarsēt (kad bāka tukša - tajā ietilpst 6-8 l degvielas -, pļāvējs jāatpūtina). Jaunajiem dzinējiem benzīns vairs nav jājauc kopā ar eļļu. Ir stumjamie modeļi vai pašgāgēji, ar dažāda izmēra riteņiem, zāles savākšanu grozā, izmešanu uz sāniem un mulčēšanas funkciju. Cena Ls 90-400 un vairāk, vidēji - ap Ls 200. Dārgāki būs modeļi ar grozu, vairākām funkcijām, elektrostartu, nevis uzraujamu auklu, un pašgājēji. Pavisam dārgi - ar pulti vadāmie un t.s. automovers, kas zāli pļauj bez cilvēka klātbūtnes (Ls 1400-1800).

Ērtāks un ietaupa laiku, ja jāpļauj lielas platības. 10-15 l bāka, modeļi atšķiras ar dzinēja jaudu, pļaušanas platumu, automātisko vai mehānisko ātrumkārbu. Kaste vai zāles izmešana uz sāniem, lielākiem modeļiem var būt kruīzkontrole. Iespējams pielikt piekabi, ziemā - sniega lāpstu pannas vietā. Cena Ls 1000-3500. T.s. raideri, kam pļaušanas panna novietota priekšā, nevis zem korpusa, - līdz Ls 8000-9000.

Ērts, lai izpļautu vietas, kur zāles pļāvējs netiek klāt, vai pāraugušu zāli, ja trimeris ir gana jaudīgs. Ir gan elektriskie (ar vadu vai akumulatoru), gan benzīna trimeri, ilgāk var darboties ar tiem, kam ir divi rokturi un iekares sistēma, tie pamatā paredzēti pļaušanai uz lauka, auklas vietā tiem var pielikt arī zāģa disku vai trīsstūra asmeņus. Divtaktu vai četrtaktu dzinējs. Četrtaktu ir dinamiskāks, dārgāks, klusāks, un to gandrīz vienmēr var iedarbināt bez aizķeršanās. Ir arī stumjami trimeri uz riteņiem, ar ko var pļaut kūlu. Cena
Ls 20-150, dārgākie ar pilnu aprīkojuma komplektu - ap
Ls 600.

Seko mums

Seko līdzi portāla Diena.lv jaunākajām ziņām arī sociālajos tīklos!

Ziņas e-pastā

Saņem Diena.lv aktuālās ziņas e-pastā!

LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS

Vairāk LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS


Aktuāli









Hokejs 2019

Vairāk Hokejs 2019


Positivus

Vairāk Positivus














Melu tvertne

Vairāk Melu tvertne


Vēlēšanas2018

Vairāk Vēlēšanas2018






Hokejs2018

Vairāk Hokejs2018






Phjončhana 2018

Vairāk Phjončhana 2018


Publikāciju iegāde

Vairāk Publikāciju iegāde










Jaunumi

Vairāk Jaunumi


Dabas Diena

Vairāk Dabas Diena




Citi

Vairāk Citi


Latvijā

Vairāk Latvijā


Dienas Sēne

Vairāk Dienas Sēne


Pasaulē

Vairāk Pasaulē



Velo Diena

Vairāk Velo Diena



Dienas Starts

Vairāk Dienas Starts


Viedokļi

Vairāk Viedokļi


Sports

Vairāk Sports


Skolas Diena

Vairāk Skolas Diena



Valodas Policija

Vairāk Valodas Policija



Citi

Vairāk Citi



SestDiena

Vairāk SestDiena


KDi

Vairāk KDi





Sporta Avīze

Vairāk Sporta Avīze


Dienas Gada Balva kultūrā

Vairāk Dienas Gada Balva kultūrā



Uzņēmēja Diena

Vairāk Uzņēmēja Diena





Iedvesmas Diena

Vairāk Iedvesmas Diena







Latvijas Lepnums

Vairāk Latvijas Lepnums


Dzīvesstils

Vairāk Dzīvesstils







Šodien Laikrakstā

Vairāk Šodien Laikrakstā



Vide un tūrisms

Vairāk Vide un tūrisms




Izklaide

Vairāk Izklaide







Kas notiek?

Vairāk Kas notiek?