Laika ziņas
Šodien
Viegls lietus
Rīgā +6 °C
Viegls lietus
Ceturtdiena, 26. decembris
Megija, Dainuvīte, Gija

Pliks tituls panākumus nedos

«Daudzi līdz šim domāja, ka Liverpūle ir tumša pilsēta, kurā tikai spēlē futbolu un no kurienes nāk The Beatles, bet mēs izveidojām modeli, kas izceļ dažādus kultūras aspektus. Radījām platformu, lai iedzīvotājiem ir kur izpausties, Liverpūle ieguva, jo tai bija laba programma,» tā par pozitīvajām pārmaiņām, ko pilsētai pērn atnesa Eiropas kultūras galvaspilsētas statuss, saka Nīls Pītersons, viens no projekta realizētājiem.

Pagājušajā nedēļā Briselē pieredzē dalījās vairākas bijušās un esošās «galvaspilsētas», un viena no svarīgākajām atziņām, kas tajā izskanēja, - titula iegūšana vien negarantē panākumus.

Janvārī noskaidrosies, vai 2014.gadā par Eiropas kultūras galvaspilsētu kļūs Rīga. Tikmēr pilsēta jau gatavo pasākumu programmu un ir izstrādājusi arī jaunu logotipu. Tiesa, tam blakus jau stāv cits - airBaltic piedāvātais Live Rīga. «Tas, par ko būtu stingri jāpiedomā, lai abas minētās virzības papildinātu viena otru, nevis konkurētu vai pretstatītos un rezultāts būtu izplūdis,» uzsver Latvijas Reklāmas asociācijas prezidents Ģirts Ozols.

Atvērs robežas

To, ka kultūras galvaspilsētas statuss dod ekonomisko ieguvumu, apliecina Eiropas pilsētu pārstāvji. «Turku ir 51 miljonu eiro atvēlējusi pasākumu programmai. Aprēķini rāda, ka 65 miljoni būs tiešie ienākumi, kas nav pārāk daudz, bet 135 miljonus ienesīs tūrisms,» stāsta Keja Sevona no Turku, kas kopā ar Tallinu titulu iegūs 2011.gadā. Pērn Liverpūli, kurā dzīvo pusmiljons iedzīvotāju, apmeklēja trīs miljoni tūristu, pilsētā atstājot ap 800 miljoniem mārciņu.

«Lai gūtu labumu no kultūras galavaspilsētas titula, jāpievērš uzmanība katras pilsētas specifiskajām īpašībām. Galvenais - nevajag citus kopēt,» norāda N.Pītersons. Piemēram, Grieķijas pilsēta Patra 2006.gadā zaudēja, jo neizmantoja iespēju pilnveidot savus kultūras paradumus - pilsēta importēja lietas, nevis pati tās radīja.

Maksimālu labumu no titula cer iegūt Portugāles pilsēta Gimaraeša, kas par kultūras galvaspilsētu kļūs 2012.gadā. «Mēs neveidojam programmu tā, ka kāds slavens mākslinieks atbrauc, mēs samaksājam, un viņš aizbrauc. Katram viesim ir jāpadzīvo kāds laiks pilsētā,» saka viens no pasākumu organizatoriem Karloss Martins.

Semināra dalībnieki piekrita, ka veiksme ir atkarīga ne tikai no pašas pilsētas iesaistīšanās, bet arī no uzņēmēju un iedzīvotāju intereses.

«Domājam, ka Rīgai ir oriģināla programma,» saka Rīgas pieteikuma projekta vadītāja Aiva Rozenberga. Pilsēta piedāvā jaunu izpratni par kultūru, skatot to mijiedarbībā ar citām nozarēm un paplašinot tās robežas. Plānots uzsvērt arī radošu darbību stimulēšanu. «Kulināri ir radoši, policisti var būt radoši, tramvaju vadītāji, iespējams, arī spēj būt radoši,» stāsta A.Rozenberga. Rīgas mērķis 2014.gadā ir ļaut ikvienam caur kultūras prizmu apgūt jaunas prasmes vai zināšanas, no jauna atklāt sevi un Rīgu.

Rīgas pieteikumā spēcīga esot Eiropas dimensija - paredzēts «atjaunot» seno dzintara tirdzniecības ceļu, kas stiepās līdz Melnajai jūrai un Vidusjūrai. Tas būs jauns kultūras sadarbības tīkls, kurā ietilps ekspedīcijas, demonstrējumi, fotoakcijas. Par Rīga 2014 saukli izvēlēts jurisprudencē lietots termins force majeure, kas tulkojumā nozīmē «nepārvarama vara». «Ar to mēs norādām uz kultūras pozitīvo spēku, ko tā var dot cilvēkam šajā laikā,» piebilst A.Rozenberga.

Divi zīmoli

Ulrihs Fukss, mākslinieciskā direktora vietnieks pasākumiem Lincā, kas kultūras galvaspilsētas vārdu nes šogad, kā lielāko neveiksmi min nepietiekamu pilsētas reklāmu starptautiskā mērogā. Rīga šim mērķim grib atvēlēt nebijušus līdzekļus, taču rodas jautājums: kāpēc pilsētu vajag popularizēt ar diviem logotipiem, un kā tos veiksmīgi apvienot? «Acīmredzot tas jājautā tiem, kuri Live Rīga ir radījuši,» norādot, ka Force majeure tapa ātrāk, saka A.Rozenberga.

Rīgas mērs Nils Ušakovs (SC) ir pārliecināts, ka starp abām zīmēm nav pretrunu: «Force majeure nav pilsētas, tas ir pasākuma zīmols, Live Rīga pēc būtības ir kvalitātes zīmols. Ja kaut kur ir uzlikts Live Rīga, tas nozīmē, ka šis pasākums ir tā vērts, lai to piedāvātu tūristiem. Tie ir paralēli elementi, kas viens otru papildina.» Tiešu pretstatu starp zīmēm nesaredz arī Ģ.Ozols, taču jāpiedomā, kā tās pasniegt.

Uzmanību!

Pieprasītā sadaļa var saturēt erotiskus materiālus, kuru apskatīšana atļauta tikai pilngadību sasniegušām personām.

Seko mums

Seko līdzi portāla Diena.lv jaunākajām ziņām arī sociālajos tīklos!

Ziņas e-pastā

Saņem Diena.lv aktuālās ziņas e-pastā!

LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS

Vairāk LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS


Aktuāli









Hokejs 2019

Vairāk Hokejs 2019


Positivus

Vairāk Positivus














Melu tvertne

Vairāk Melu tvertne


Vēlēšanas2018

Vairāk Vēlēšanas2018






Hokejs2018

Vairāk Hokejs2018






Phjončhana 2018

Vairāk Phjončhana 2018


Publikāciju iegāde

Vairāk Publikāciju iegāde










Jaunumi

Vairāk Jaunumi


Dabas Diena

Vairāk Dabas Diena




Citi

Vairāk Citi


Latvijā

Vairāk Latvijā


Dienas Sēne

Vairāk Dienas Sēne


Pasaulē

Vairāk Pasaulē



Velo Diena

Vairāk Velo Diena



Dienas Starts

Vairāk Dienas Starts


Viedokļi

Vairāk Viedokļi


Sports

Vairāk Sports


Skolas Diena

Vairāk Skolas Diena



Valodas Policija

Vairāk Valodas Policija



Citi

Vairāk Citi



SestDiena

Vairāk SestDiena


KDi

Vairāk KDi





Sporta Avīze

Vairāk Sporta Avīze


Dienas Gada Balva kultūrā

Vairāk Dienas Gada Balva kultūrā



Uzņēmēja Diena

Vairāk Uzņēmēja Diena





Iedvesmas Diena

Vairāk Iedvesmas Diena







Latvijas Lepnums

Vairāk Latvijas Lepnums


Dzīvesstils

Vairāk Dzīvesstils







Šodien Laikrakstā

Vairāk Šodien Laikrakstā



Vide un tūrisms

Vairāk Vide un tūrisms




Izklaide

Vairāk Izklaide







Kas notiek?

Vairāk Kas notiek?