Laika ziņas
Šodien
Apmācies
Rīgā +15 °C
Apmācies
Trešdiena, 9. oktobris
Helga, Elga, Elgars

Rokas bagāža kurpju kastes lielumā

Rokas bagāžas izmēri nākotnē varētu kļūt vēl mazāki. Starptautiskā Aviācijas asociācija (IATA) nupat uz laiku apturējusi savu iniciatīvu ieviest prasības, kas spiestu vēl par 40% samazināt lidmašīnas salonā atļautās rokas bagāžas apmērus. Tomēr diskusijas par šo tematu pavisam drīz varētu atsāksies, jo patlaban asociācija strādā pie tā, lai pienācīgi izvērtētu sagatavoto programmu, kā arī lai gūtu lielāku aviokompāniju atsaucību.

IATA, kas apvieno 90% pasaules aviolīniju, ir pārliecināta, ka mazāka rokas bagāža atvieglotu tās novietošanu salonā. IATA piedāvājums ir atļauto bagāžas izmēru samazināt līdz 55 x 35 x 20 centimetriem.

Nacionālā aviokompānija airBaltic saviem pasažieriem ļauj salonā ienest 55 x 40 x 20 cm lielu bagāžu, kas tā jau ir samērā maza, tomēr līdz ar jaunajām prasībām tiktu noteikti vēl stingrāki standarti. Vidējais rokas bagāžas lielums, ko caurmērā līdz šim atļāvušas aviokompānijas visā pasaulē, bija 56 x 45 x 25 cm. Piemēram, tādu limitu piedāvā arī Easyjet, British Airways un Iberia. Būtībā izmēru optimizēšanas dēļ pasažieriem nāktos saspiest savu rokas bagāžu apavu kastes lieluma somā.

Bažas par rindām

Kaut gan asociācija norāda, ka plāns radies nolūkā uzlabot pasažieru komfortu, tas izraisījis negatīvu rezonansi. Līdz ar atļauto izmēru samazināšanu ir liels risks, ka rindas pie nododamās bagāžas strauji palielināsies. Jau tagad pasažieri, kam jānodod bagāža, lidostā tiek aicināti ierasties divas stundas iepriekš. Turklāt, nododot bagāžu, par vienību ir jāmaksā iespaidīga summa. Piemēram, airBaltic par koferi līdz 20 kilogramiem, ja bagāža tiek pieteikta lidostas reģistrācijā, ir jāmaksā 40 eiro. Wizzair šo pakalpojumu piedāvā vēl dārgāk, proti, 60 eiro.

Saistībā ar rosinātajām izmaiņām rodas vēl kāds jautājums, proti, cik strikti tiek pārbaudīti bagāžas izmēri pirms iekāpšanas lidmašīnā. Kaut gan aviokompānijas mēdz skaļrunī atskaņot ziņojumus par bargiem naudas sodiem, kas tiks piemēroti, neievērojot nosacījumus, bieži vien salonā tiek ienesta tāda bagāža, kas krietni pārsniedz atļauto.

Starptautiskajā lidostā Rīga strādā divas apkalpošanas kompānijas, kuru uzdevums ir pārbaudīt, vai pasažieru rokas bagāžas nepārsniedz atļauto lielumu. Atkarībā no aviokompānijas pārbaudes veic uzņēmums Havas vai paši lidostas darbinieki. «Lidosta Rīga nodrošina pasažieru apkalpošanu un aviokompāniju prasību izpildi saskaņā ar noslēgtajiem līgumiem un noteiktajām procedūrām,» skaidro lidostas sabiedrisko attiecību speciāliste Santa Auguste. Viņa gan detaļās nepaskaidro, cik skrupulozi šī kontrole tiek veikta. Lidosta apkalpo 16 aviokompāniju.

Nacionālās aviokompānijas airBaltic pasažierus šajā jautājumā uzrauga uzņēmuma Havas darbinieki. AirBaltic vecākais viceprezidents zemes operāciju jautājumos Darjus Viltrakis uzsver, ka uzraudzība notiekot stingri: «Bagāžas nodalījuma vietas izmēri lidmašīnas salonā ir ierobežoti, tāpēc ceļotāju drošības un ērtības dēļ tam sekojam līdzi rūpīgi. Pasažieru bagāža pirms lidojuma tiek pārbaudīta gan reģistrējoties, gan izlidošanas sektorā.» Gadījumi, kad somas tiek pārliktas reģistrētās bagāžas nodalījumā, notiekot samērā reti.

Kopumā ne airBaltic, ne lidosta Rīga par gaidāmajām izmaiņām trauksmi neceļ. Nacionālā aviokompānija norāda, ka, pat ja tās tiks ieviestas, airBaltic tam nepievienosies. «IATA iecerei vienādot rokas bagāžas izmērus ir tikai rekomendējošs raksturs. AirBaltic rokas bagāžas noteikumi jau tagad iekļaujas rekomendētajos izmēros, un pašlaik kompānija izmaiņas savos rokas bagāžas noteikumos neplāno,» skaidro D. Viltrakis.

Savukārt lidosta Rīga nemaz neprognozē strauju reģistrētās bagāžas pieaugumu. Kā norāda S. Auguste, lidosta ir gatava apkalpot gan pasažierus, gan bagāžu saskaņā ar noslēgtajiem līgumiem. Turklāt patlaban notiek aktīvs darbs pie lidostas infrastruktūras attīstības.

Pēc gadiem

Iespējams, uzrunāto pušu rāmā attieksme pret IATA ieceri saistīta ar pilnīgi izplūdušajiem laika rāmjiem. Tā kā IATA ir pasaules līmeņa asociācija, iniciatīvas ieviešana var ilgt daudzus gadus. Aviācijas nozares eksperts Tālis Linkaits uzskata, ka ieceres pamatā patiesībā ir aviokompāniju aprēķins, ka jebkurš lieks kilograms lidmašīnā nozīmē papildu izmaksas. «Protams, īpaši zemo cenu līmeņa aviokompānijas cenšas samazināt lidmašīnu svaru. Tās audzina pasažieri pēc iespējas vairāk domāt par savu bagāžu un ņemt līdzi tikai to, kas ir absolūti nepieciešams,» vērtē T. Linkaits un prognozē, ka arī turpmāk salonā drīkstēs ņemt bagāžu, kas pārsniedz atļauto lielumu, tikai būs jārēķinās, ka kompānijas par to iekasēs attiecīgu naudas summu. Līdzīgu sistēmu jau ir ieviesusi kompānija Wizzair, kurā bezmaksas kabīnes bagāžas atļautie izmēri ir pavisam niecīgi un tā ir jānovieto zem priekšējā sēdekļa. Tomēr piemaksājot salonā ir atļauta arī lielā kabīnes bagāža, kas jānovieto augšējā nodalījumā.

Arī T. Linkaits uzskata, ka iecerei vēl ir tāls ceļš ejams. Ja iniciatīva tiks ieviesta, tā būs jāvērtē katrā valstī, to atsevišķi vētīs arī Eiropas Savienības līmenī. Avioeksperts norāda, ka bagāžas vērtēšana pirms iekāpšanas lidmašīnā notiek ļoti subjektīvi un ir atkarīga gan no valsts, kurā tā tiek pārbaudīta, gan arī pašiem darbiniekiem. «Es arī priecājos, ja rokas bagāžu neliek ievietot mēriekārtā, manuprāt, tā ir lieka pārmērība. Ir jābūt kaut kādām cilvēciskām robežām. Profesionāls darbinieks jau uzreiz redz, vai tas koferis ir būtiski lielāks vai ne,» uzskata T. Linkaits.

Uzmanību!

Pieprasītā sadaļa var saturēt erotiskus materiālus, kuru apskatīšana atļauta tikai pilngadību sasniegušām personām.

Seko mums

Seko līdzi portāla Diena.lv jaunākajām ziņām arī sociālajos tīklos!

Ziņas e-pastā

Saņem Diena.lv aktuālās ziņas e-pastā!

LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS

Vairāk LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS


Aktuāli

Izraēla šobrīd cīnās par Eiropu

Par to, kādas sajūtas un emocijas valda Izraēlā gadu pēc teroristu asiņainajiem uzbrukumiem, un par to, vai un kā iespējama situācijas atrisināšanās, Andis Sedlenieks sarunājas ar Izraēlas vēst...

Siliņai jāizdara tas, ko nespēj Sprūds

Pirms neilga laika ar nelielu ironiju rakstīdama par Progresīvo politiskā brieduma un vieduma trūkumu, iekuļoties katrā iespējamā problēmā, ko politiskā dienaskārtība tiem servē, patiesi nenoja...








Hokejs 2019

Vairāk Hokejs 2019


Positivus

Vairāk Positivus














Melu tvertne

Vairāk Melu tvertne


Vēlēšanas2018

Vairāk Vēlēšanas2018






Hokejs2018

Vairāk Hokejs2018






Phjončhana 2018

Vairāk Phjončhana 2018


Publikāciju iegāde

Vairāk Publikāciju iegāde










Jaunumi

Vairāk Jaunumi


Dabas Diena

Vairāk Dabas Diena




Citi

Vairāk Citi


Latvijā

Vairāk Latvijā


Dienas Sēne

Vairāk Dienas Sēne


Pasaulē

Vairāk Pasaulē



Velo Diena

Vairāk Velo Diena



Dienas Starts

Vairāk Dienas Starts


Viedokļi

Vairāk Viedokļi


Sports

Vairāk Sports


Skolas Diena

Vairāk Skolas Diena



Valodas Policija

Vairāk Valodas Policija



Citi

Vairāk Citi



SestDiena

Vairāk SestDiena


KDi

Vairāk KDi





Sporta Avīze

Vairāk Sporta Avīze


Dienas Gada Balva kultūrā

Vairāk Dienas Gada Balva kultūrā



Uzņēmēja Diena

Vairāk Uzņēmēja Diena





Iedvesmas Diena

Vairāk Iedvesmas Diena







Latvijas Lepnums

Vairāk Latvijas Lepnums


Dzīvesstils

Vairāk Dzīvesstils







Šodien Laikrakstā

Vairāk Šodien Laikrakstā



Vide un tūrisms

Vairāk Vide un tūrisms




Izklaide

Vairāk Izklaide







Kas notiek?

Vairāk Kas notiek?