Laika ziņas
Šodien
Viegls lietus
Rīgā +7 °C
Viegls lietus
Ceturtdiena, 26. decembris
Megija, Dainuvīte, Gija

Saab epopeja: vai beidzot pielikts punkts?

Pēc vairāk nekā trīs gadus ilgušām peripetijām bankrotējušais Zviedrijas autoražotājs Saab Automobile beidzot atradis īpašnieku, pret kuru iebildumu nav nedz amerikāņu autobūves kompānijai GM, kuras finanšu nedienas noveda līdz izputēšanai arī tās īpašumā bijušo Saab Automobile, nedz Zviedrijas valdībai - Ķīnas un Japānas investoru konsorciju, kas gatavojas uz Saab 9-3 bāzes ražot elektromobiļus. Vienlaikus Saab sāga ir arī uzskatāma liecība par autoražošanas biznesā un ne tikai tajā valdošajiem tikumiem un likumiem.

Dzimis no lidmašīnām!*

Vārds Saab ir abreviatūra no Svenska Aeroplan AB (aktiebolag jeb akciju sabiedrība) - 1937. gadā dibināta lidmašīnu ražotāja nosaukuma. Uzņēmumam iesaistoties aizvien jaunās darbības sfērās, šī abreviatūra kļuva par visas grupas kopējo nosaukumu - Saab AB. Šādi arī joprojām saucas uzņēmums, kas turpina ražot militārās lidmašīnas. Tāpat kompānija ir nozīmīgs spēlētājs ieroču, bruņojuma un militāro tehnoloģiju, kā arī radaru, aviosatiksmes kontroles sistēmu utt. tirgos. 2011. gadā Saab AB tīrā peļņa bija 2,2 miljardi Zviedrijas kronu jeb 251,1 miljons eiro. 20% Saab AB pieder britu militārajam uzņēmumam BAE Systems, pārējās daļas - Zviedrijas joprojām bagātākajai ģimenei Vallenbergiem. (Pēdējie cita starpā ir arī SEB bankas lielākie akcionāri.)

Vieglās automašīnas Saab sāka ražot 1947. gadā, bet 1989. gadā no grupas tika atsevišķi izdalīti vieglo automašīnu ražotājs Saab Automobile AB, smago auto ražotājs Saab-Scania AB (kopš 1995. gada Scania AB), kā arī vairāki mazāki uzņēmumi. Līdz pat grupas sadalīšanai visi tās uzņēmumi piederēja Vallenbergiem, bet 1990. gadā ģimene (precīzāk - tās investīciju kompānija Investor AB) 50% Saab Automobile akciju pārdeva ASV autobūves koncernam General Motors (tagad GM). Vēl pēc desmit gadiem GM kļuva par vienīgo Saab Automobile īpašnieku. Vienlaikus GM vadībā līdz tam peļņu nesošais autoražotājs 19 no 20 gadiem strādāja ar zaudējumiem (izņemot 1995. gadu, kad nopelnīt ļāva modelis Saab 900 NG jeb 9-3).

Pirmais kucēns

2008. gada beigās, kad kļuva zināms, ka GM finanšu problēmu dēļ ir gatavs pārdot Saab Automobile, sākotnēji par šī autoražotāja iegādi interesi izrādīja kopumā 27 (!) uzņēmumi, tajā skaitā arī tādas kompānijas kā Hyundai, Fiat, Renault, Geely un BMW, tomēr pēc iepazīšanās ar pārdošanas nosacījumiem - faktu, ka GM ir gatavs pārdot tikai Saab 9-3 ražošanai nepieciešamās tehnoloģijas un licences, kamēr modeļa 9-5 tehnoloģiju un licenču pārdošanu uzskata par kompānijas interesēm nevēlamu, nopietno pretendentu interese strauji gāja mazumā.

Rezultātā pēc ilgas tirgošanās par Saab Automobile jauno īpašnieku kļuva Nīderlandē bāzētais, bet faktiski Latvijā labi zināmajam Krievijas baņķierim Vladimiram Antonovam piederošais uzņēmums Spyker, kurš tika pārdēvēts par Swedish Automobile (SA). Tiesa, laimi šis pirkums V. Antonovam neatnesa, jo SA jau drīzumā radās problēmas ar nepieciešamā finansējuma iegūšanu, savukārt GM un vēl viena darījumā iesaistītā puse - Eiropas Investīciju banka, vilcinājās ar savu saistību pildīšanu. Rezultāts ir labi zināms - V. Antonova krišana un, kā daudzi uzskata, ne bez GM jaunā īpašnieka ASV valdības gādības, kura nav vēlējusies atdot Saab «krieviem».

Volvo veiksmīgais piemērs

Jāpiebilst, ka Saab Automobile situācija nebija unikāla, jo līdzīgā stāvoklī bija nonācis arī cits Zviedrijas vieglo auto ražotājs Volvo Cars. Šis uzņēmums no Volvo grupas tika izdalīts 1999. gadā un par 6,45 miljardiem ASV dolāru pārdots amerikāņu Ford. (Grupa turpina sekmīgi darboties kravas automašīnu segmentā.) Savukārt 2010. gadā Ford par vairs tikai 1,8 miljardiem ASV dolāru pārdeva Volvo Cars Ķīnas uzņēmumam Zhejiang Geely Holding Group - šīs valsts otrā lielākā privātā autoražotāja Geely mātes uzņēmumam, kura vadošais īpašnieks ir miljardieris Li Šufu. Kā liecina paša uzņēmuma sniegtā informācija, 2011. gadā jauno īpašnieku vadībā Volvo pārdošanas apjomi palielinājušies par vairāk nekā 20%, sasniedzot nepilnus 450 tūkstošus automašīnu.

Uz šāda fona nedaudz nesaprotams šķiet arī GM lēmums atteikties no Adam Opel pārdošanas. 2009. gadā Vācijas autoražotāju bija gatavi pirkt gan Fiat, gan Sberbank balstīts Krievijas kopuzņēmums, tomēr GM beigās atteicās no darījuma. Rezultāts ir tāds, ka Adam Opel joprojām ir GM sāpju bērns - 2011. gadā Vācijas uzņēmums strādāja ar 1,1 miljardu ASV dolāru lieliem zaudējumiem.

Ar ambicioziem mērķiem

Kas attiecas uz Saab Automobile, tad šī gada maijā uzņēmumam, kurš 2011. gada decembrī bija pieteicis bankrotu, beidzot atradās pircējs, pret kuru GM nebija būtisku iebildumu - Zviedrijā reģistrēts elektromobiļu ražošanas uzņēmums National Electric Vehicle Sweden AB (NEVS), kas izveidots īpaši Saab Automobile iegādei un kura dibinātāji ir Japānas investīciju fonds Sun Investment LLC (49%) un Honkongā bāzēta, bet Ķīnā strādājoša atjaunojamās enerģijas kompānija National Modern Energy Holdings Ltd (51%). Papildus NEVS kļuva arī par vēl divu uzņēmumu Saab Tools un Saab Powertrain īpašnieci. Kāda ir darījuma finansiālā puse, netiek izpausts.

Interesanti, ka paralēli Saab Automobile centās iegādāties arī vēl viens Ķīnas autoražotājs Youngman, kurš, pēc zviedru preses ziņām, piedāvāja par to aptuveni divus miljardus kronu (nepilni 230 miljoni eiro), turklāt ķīnieši interesi par Saab izrādīja gan pirms, gan pēc bankrota. Tomēr arī šoreiz piedāvājums atdūrās pret GM kategorisku nē, kas savā ziņā ir pat saprotami: Ķīnas tirgus šobrīd nodrošina lielāko GM pārdošanas apjomu pieaugumu, tam ir milzīgas nākotnes perspektīvas (Ķīnā ir 40 vieglo auto uz 1000 cilvēkiem, kamēr ASV vai vecās Eiropas valstīs - ap 700), tādēļ jo mazāk konkurentu, jo labāk.

Savukārt NEVS pārskatāmā nākotnē pavisam noteikti nebūs GM konkurents Ķīnas un arī citos tirgos, jo uzņēmums uz Saab 9-3 bāzes plāno ražot elektromobiļus, turklāt mērķis ir izvirzīts ambiciozs - kļūšana par pasaulē lielāko nozares uzņēmumu. Ražošana notiks Saab rūpnīcā Trolhetanā, un pirmie elektromobiļi tirgū varētu parādīties 2013. gada beigās vai 2014. gada sākumā. Cits jautājums ir - vai uzņēmumam izdosies realizēt savas ieceres?

*Dzimis no lidmašīnām! - viens no savulaik populārākajiem Saab reklāmas saukļiem

Uzmanību!

Pieprasītā sadaļa var saturēt erotiskus materiālus, kuru apskatīšana atļauta tikai pilngadību sasniegušām personām.

Seko mums

Seko līdzi portāla Diena.lv jaunākajām ziņām arī sociālajos tīklos!

Ziņas e-pastā

Saņem Diena.lv aktuālās ziņas e-pastā!

LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS

Vairāk LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS


Aktuāli









Hokejs 2019

Vairāk Hokejs 2019


Positivus

Vairāk Positivus














Melu tvertne

Vairāk Melu tvertne


Vēlēšanas2018

Vairāk Vēlēšanas2018






Hokejs2018

Vairāk Hokejs2018






Phjončhana 2018

Vairāk Phjončhana 2018


Publikāciju iegāde

Vairāk Publikāciju iegāde










Jaunumi

Vairāk Jaunumi


Dabas Diena

Vairāk Dabas Diena




Citi

Vairāk Citi


Latvijā

Vairāk Latvijā


Dienas Sēne

Vairāk Dienas Sēne


Pasaulē

Vairāk Pasaulē



Velo Diena

Vairāk Velo Diena



Dienas Starts

Vairāk Dienas Starts


Viedokļi

Vairāk Viedokļi


Sports

Vairāk Sports


Skolas Diena

Vairāk Skolas Diena



Valodas Policija

Vairāk Valodas Policija



Citi

Vairāk Citi



SestDiena

Vairāk SestDiena


KDi

Vairāk KDi





Sporta Avīze

Vairāk Sporta Avīze


Dienas Gada Balva kultūrā

Vairāk Dienas Gada Balva kultūrā



Uzņēmēja Diena

Vairāk Uzņēmēja Diena





Iedvesmas Diena

Vairāk Iedvesmas Diena







Latvijas Lepnums

Vairāk Latvijas Lepnums


Dzīvesstils

Vairāk Dzīvesstils







Šodien Laikrakstā

Vairāk Šodien Laikrakstā



Vide un tūrisms

Vairāk Vide un tūrisms




Izklaide

Vairāk Izklaide







Kas notiek?

Vairāk Kas notiek?