Laika ziņas
Šodien
Migla
Piektdiena, 27. decembris
Inita, Elmārs, Helmārs

Sukubs. Bohēma bez alkohola

Gan pirms vairākiem gadu desmitiem, gan šodien Rīgas radošā dzīve tikpat kā nav iedomājama bez dažāda lieluma un noskaņas kafejnīcām, bāriem, restorāniem, kuros jo sevišķi iemīļojuši tikties mākslinieki, mūziķi, rakstošie un teātra ļaudis. Katrai vietai izveidojusies īpaša aura un stāsts. Tāda bija arī vietai, kas dēvēta par _Sukub nr.

6_, - leģendārajai XX gadsimta 20. gadu Rīgas kafejnīcai, kuras nosaukums rosīgi dzīvojās pilsētnieku valodās ne tik daudz mākslinieka Romana Sutas mātes iestādes īpašnieces Natālijas Sutas veģetārās virtuves dēļ, cik Rīgas mākslinieku grupas modernisma manierē apgleznotajām telpu sienām. Toreiz Rīgā tas bija kas nepieredzēts un izsauca vērā ņemamu ažiotāžu.

Kultūras Diena sniedz nelielu ieskatu Sukuba dzīvē, kas, iespējams, nesaskanēs ar daudzu priekšstatiem par bohēmiski īstu mākslinieku uzdzīvi, taču plašāks materiālu - tā laika laikrakstu recenziju, atmiņu, fotogrāfiju u. c. - klāsts atrodams izstādē Sukubs - notikums latviešu glezniecībā un kafejniecībā Romana Sutas un Aleksandras Beļcovas muzejā līdz nākamā gada 6. janvārim.

Ak, jaunā māksla nr. 6!

Šo izdevumā Latvijas Sargs (1919. gada 19. augusts) lasāmo Ludviga Šanteklēra izmisušo recenziju Sukub nr. 6 jeb 6 Buki, gluži kā daudzus citus rakstus par Sukubu pagājušā gadsimta 20. gadu presē, būtu grēks necitēt: «Mums ir savs kaktiņš, savs stūrītis, kur apsēsties un šausmināties. Kāds romānu rakstnieks domā, ka uz sienām esot tēlota Limbažu un Piebalgas revolūcija, jo uz gleznām ir zivju spuras un tādi kā āža ragi. Viktors Eglītis domā, ka krāsas un raibie traipi nozīmē muhamedāņu maiznīcu ar izgāztiem cepumiem. Pāvils Rozītis apgalvo, ka zilās krāsu sirdis esot trioletes un dzeltenās - sonetas (..). Šitik pretrunīgas domas es savācu, nekā no viņām neizlobīju. Griezos pie pašiem gleznotājiem ar lūgumu, lai viņi man paskaidro, ko īsti nozīmē un ko attēlo raibās Sukub nr. 6 gleznas. Skulme nekā neatbildēja. Strunke saskaitās. Suta teica, lai es lasot viņa rakstus. Tonem nebija laika. Ubāns teica, ka citreiz paskaidrošot. To sesto gleznotāju - dāmu - nepazīstu… (domāta Aleksandra Beļcova - L. K.). Tagad jau vairākas dienas mokos ar gleznu satura uzminēšanu, bet vēl nav izdevies. Drīz krāsu traks es palikšu. Jau saule man dzeltena zaļa liekas un garena, bet zāle un koki melnām lapām, debesis rūtainas un cilvēki līķu izskatā. Ak, jaunā māksla nr. 6! Ak, Sukub Bukus, kad tavi gleznotāji izstādi rīkos, tad mākslas kari būs!» Tā arī esot noticis, jo jaunie modernisma censoņi pamatīgi sadūrušies ar savu kolēģu tradicionālo mākslas izpratni. Kafejnīcai, kuras nosaukumu veido Kazimira Maļeviča dibinātā avangarda virziena supremātisma divi pirmie burti un «kubs», kas atvasināts no «kubisma», bija būtiska loma, iepazīstinot vietējo publiku ar moderno mākslu un vairojot tās atbalstu Rīgas mākslinieku grupas (RMG) uzskatiem. «Sākumā publika bija noskaņota pret - nevarēja saprast ne saturu, ne formu, nevarēja atrast skaidrojumu, nesaprata, ka šādai mākslai ir pavisam cita ideja,» skaidro R. Sutas un A. Beļcovas muzeja kolekcijas glabātāja Natālija Jevsejeva.

Zaļbarības brīnumu meistare

Viss sākās 1919. gada jūlijā, kad Natālija Suta - līdz Pirmajam pasaules karam apguvusi pavārmākslu Berlīnē - atvēra kafejnīcu Pauluči ielā 21 (tagad Merķeļa ielā) otrā stāva 2. dzīvoklī ar skatu uz Vērmanes dārzu. Muzeja darbiniece min, ka izvēle par labu veģetārai virtuvei visdrīzāk saistījusies ar to, ka Pirmā pasaules kara laikā bijis problemātiski ar pārtikas ieguvi un N. Sutai kā veikala turētājai vajadzējis īpaši piedomāt, kā no «zaļbarības» uztaisīt ko ēdamu. Radošo jomu pārstāvji, kas te pulcējās disputos vai kādās citās sanāksmēs, kā arī ikviens rīdzinieks varēja samērā lēti vai pat uz krīta (N. Sutas labā sirds) paēst kāpostu kotletes, dārzeņu štriceles, sacepumus, veģetārās mērces, putras un daudz ko citu. Tiesa, ja ļoti gribējies, varējis paprasīt arī ko no gaļas. Sukubā bijuši kompoti, tēja, kafija, taču alkoholiskos dzērienus gan nevarēja pasūtīt. Nav zināms, vai tā bijusi principiāla N. Sutas nostāja vai kas cits. Jāpiebilst, ka turpat N. Suta vadīja mājturības un pavārmākslas kursus, kuru audzēknes strādāja arī Sukubā.

Seši RMG pārstāvji - R. Suta, Oto Skulme, Niklāvs Strunke, Valdemārs Tone un Konrāds Ubāns - apgleznoja sienas, vienīgi A. Beļcovas darbi piekārti pie sienām rāmjos. Viņa arī bijusi atbildīga par koridora iekārtošanu.

Disputi Sukuba garā

Sukubā dzima ideja par RMG, un tur regulāri notika grupas oficiālās sanāksmes, kuru norise tika protokolēta, te dzima ideja par viņu pirmo izstādi. Tolaik modē bija atklāti disputi par mākslu, dažādām sociālajām tēmām, piemēram, sievietes lomu sabiedrībā, kas nereti notika arī Sukubā. Olivereto (Jānis Sudrabkalns), kurš arī bijis biežs Sukuba viesis, kādu savu dzejoli tā arī nosaucis - Disputs. Viens no tā pantiem skan šādi: «Sinjors Suta, lepni mirdzot, Sukubā ēd rabarberus un ap sevi skata plaukstam jaunās mākslas raibos cerus.»

Stāvu augstāk atradies Raiņa klubs, kurā pulcējās aktieri un režisori. Arī viņi, protams, bija Sukuba apmeklētāji. No literātiem bieži viesi bija Antons Austriņš, Antons Bārda, brāļi Grīni, Jānis Ezeriņš, Jānis Veselis, Kārlis Jēkabsons, Kārlis Krūza, Edvarts Virza, Pāvils Rozītis, Jānis Akuraters, L. Šanteklērs, bez jau pieminētajiem arī mākslinieki Sigismunds Vidbergs, Jūlijs Madernieks, Otomārs Nemme, Ludolfs Liberts, Kārlis Zāle, Marta Skulme un citi.

Sukubā tika dibināts satīriskais politikas aktualitātēm veltītais žurnāls Ho-Ho, kurā par tekstiem atbildēja literāti, par karikatūrām - mākslinieki. «Reiz Beļcovai par pārāk šaržētu valstsvīru tika piespriests sods - diennakts cietumā. Taču tā numura redaktors bija Vidbergs, un viņš džentlmeniski izsēdēja sodu viņas vietā,» stāsta N. Jevsejeva.

Rainis aizgāja prom

Biežs Ho-Ho personāžs bija Rainis - vienmēr gan attēlots pozitīvā gaismā. Viņš arī bijis vedējtēvs R. Sutas un A. Beļcovas kāzās, kas 1922. gadā tika svinētas Sukubā. Zināms vien kāds mazs fakts par šo notikumu - izrādās, Rainis diezgan agri aizgājis no balles prom, jo viņu aizkaitinājusi Kārļa Zāles pārlieku skaļā un rupjā runāšana. Sukubā svinēti daudzi šīs dzimtas svētki, un mākslinieku meita Tatjana Suta reiz stāstījusi savas atmiņas, kā viņai paticis dejot Sukuba koridorā gar lielajiem spoguļiem. Divdesmito gadu nogalē kafejnīcas nozīme mazinājās. Kā jau parasti notiek - ģimene, bērni - katram «bohēmistam» savas rūpes.

Uzmanību!

Pieprasītā sadaļa var saturēt erotiskus materiālus, kuru apskatīšana atļauta tikai pilngadību sasniegušām personām.

Seko mums

Seko līdzi portāla Diena.lv jaunākajām ziņām arī sociālajos tīklos!

Ziņas e-pastā

Saņem Diena.lv aktuālās ziņas e-pastā!

LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS

Vairāk LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS


Aktuāli









Hokejs 2019

Vairāk Hokejs 2019


Positivus

Vairāk Positivus














Melu tvertne

Vairāk Melu tvertne


Vēlēšanas2018

Vairāk Vēlēšanas2018






Hokejs2018

Vairāk Hokejs2018






Phjončhana 2018

Vairāk Phjončhana 2018


Publikāciju iegāde

Vairāk Publikāciju iegāde










Jaunumi

Vairāk Jaunumi


Dabas Diena

Vairāk Dabas Diena




Citi

Vairāk Citi


Latvijā

Vairāk Latvijā


Dienas Sēne

Vairāk Dienas Sēne


Pasaulē

Vairāk Pasaulē



Velo Diena

Vairāk Velo Diena



Dienas Starts

Vairāk Dienas Starts


Viedokļi

Vairāk Viedokļi


Sports

Vairāk Sports


Skolas Diena

Vairāk Skolas Diena



Valodas Policija

Vairāk Valodas Policija



Citi

Vairāk Citi



SestDiena

Vairāk SestDiena


KDi

Vairāk KDi





Sporta Avīze

Vairāk Sporta Avīze


Dienas Gada Balva kultūrā

Vairāk Dienas Gada Balva kultūrā



Uzņēmēja Diena

Vairāk Uzņēmēja Diena





Iedvesmas Diena

Vairāk Iedvesmas Diena







Latvijas Lepnums

Vairāk Latvijas Lepnums


Dzīvesstils

Vairāk Dzīvesstils







Šodien Laikrakstā

Vairāk Šodien Laikrakstā



Vide un tūrisms

Vairāk Vide un tūrisms




Izklaide

Vairāk Izklaide







Kas notiek?

Vairāk Kas notiek?