Laika ziņas
Šodien
Skaidrs
Rīgā +5 °C
Skaidrs
Piektdiena, 18. oktobris
Rolanda, Rolands, Ronalds, Erlends

Teātru Ābolu ķocis

Teātru Ābolu ķocis Lolita Cauka, Astrīda Kairiša un Ģirts Jakovļevs Nacionālā teātra izrādē Nesaprašanās. Foto - Gunārs Janaitis

Uzmanību!

Pieprasītā sadaļa var saturēt erotiskus materiālus, kuru apskatīšana atļauta tikai pilngadību sasniegušām personām.

Bez nosaukuma

,,,,,

Neizdevies teātra piedāvātais jaunais nosaukums, jo tas sašaurina lugas filozofisko problemātiku, maldina H.Ibsena daiļrades zinātājus. Juna Gābriela Borkmana problemātika šābrīža pasaulē (jo īpaši Latvijā) ir ārkārtēji aktuāla. Kā dzīvot pēc finansiālas un morālas katastrofas? Kur rast spēku atteikties no ilūzijām par sevi un citiem, lai pieņemtu patiesību, lai arī cik rūgta tā būtu? Kā saprasties dažādām paaudzēm? Izrāde balstīta uz lakoniskiem, spriegiem dialogiem. Taču aktieru tēlojumā iezīmējas kāda problēma. Tēli nemitīgi cīnās cits ar citu par savu patiesību, tāpēc loģiski, ka viņi izturas zināmā mērā teatrāli (cildenas pozas, izteiksmīga runa ar pasvītrotām dramatiskām intonācijām). Taču nepieciešami momenti, kur aiz šīm pozām pavīd dzīvs, dabisks cilvēks. Tas izdodas vienīgi Lolitai Caukai (Gunhilde). Citos gadījumos rodas iespaids, ka arhaisku teātri spēlē nevis tēli, bet tādi cienījami aktieri kā Astrīda Kairiša (Ella), Ģirts Jakovļevs (Borkmans), Ainārs Ančevskis (Erharts), Ilze Rudolfa (Viltona kundze), Māra Zemdega (kalpone Mālene).

,,,,,

Formāli izrādes situācija centrējas ap ģimenes dzīvi pēc finansiāla kraha. Kaut gan tas ir tikai šķietamais krahs, īstais, protams, meklējams šīs ģimenes attiecībās, kā to pasaka priekšā jaunradītais izrādes nosaukums. Precīzs, bet arī didaktisks. Pēc atmosfēras un spēles manieres šis ir tāds reālistisks, XX gs. tradīcijā iekonservējies iestudējums. Aizrautīguma, degsmes, nerva un dziļa pārdzīvojuma šai kamerzāles izrādei pietrūkst. Tāpēc tas arī īsti neveido sasaisti ar laiku, kurā mēs dzīvojam pašlaik, kaut varētu. Dramatismu palaikam noēd deklamatīvisms. Žēl, ka tas ieskanas Ģ.Jakovļeva Juna Gābriela Borkmana tēlā, jo tieši viņš ir tā saite, kurai pretrunīgā spēcīgu jūtu kamolā jāsaāķē dvīņumāsu - Gunhildes (L.Cauka), Ellas (A.Kairiša) - un dēla (A.Ančevskis) attiecības. Borkmans ir it kā pārdedzis un vienaldzīgs, nekas viņu vairs tā īsti nesatrauc un iekšēji nesakustina. Sevī centrēts, viņš neizraisa rezonansi arī apkārtējos. A.Ančevskis dēlu nospēlē pieklājīgi, bet ne vairāk. Interesantākais un arī skumjākais, kas notiek, norisinās abu māsu starpā. Nodota mīlestība, greizsirdība, sāncensība, iekšēja nepiepildītība un īpašnieciskuma tieksmes, maigums un nevainīgā balsī izšļākta inde. L.Cauka un A.Kairiša spēlē klusināti, bez afektācijas, un tas uzrunā. Māsas, kas tik lielu dzīves daļu izniekojušas, gruzdot vēlmē piesavināties kādu uz mūžu.

,,,,,

Ļoti, ļoti klasisks teātris. Sākumā - vārda labākajā nozīmē. Režisora Feliksa Deiča konceptuāli izturētā nostāja - runāt teātrī par nopietno/būtisko psiholoģiska teātra valodā - visu cieņu. Jābūt drosmīgam, lai sabiedrības un mārketinga spiediena apstākļos Ibsena lugu pārdēvētu, kas, šaubos, vai kādam izsauc patīkamas emocijas. Smagi svečturi. Ievas Kundziņas kostīmi - mākslas darbi ar sarežģītiem izšuvumiem, tos vien var pētīt teju kā Vasiļjeva Parīzes kolekciju. Nacionālā teātra lielo aktieru - Astrīdas Kairišas, Ģirta Jakovļeva, Ulda Dumpja - nevainojama dikcija, personības aristokrātiskums, spēja «ņemt telpu». Diemžēl izrādes otrajā pusē šī labā klasika pakāpeniski pārvēršas par pretmetu. Pārsvaru ņem majestātiski dramatiskas pozas. Šķiet, ka viss tiek pateikts divreiz. Nav atstāta ne mazākā neviennozīmība varoņu pasaulē. Viss notiek bez pārmaiņām fatāli, lai kādi lūzumi un pārvērtības notiktu varoņu iekšējā pasaulē. Finālā šķiet, ka Ģirta Jakovļeva Borkmans savu no jauna atrasto jaunības/mūža mīlestību, ko Astrīda Kairiša spēlē partneriski pretimnākoši, vispār neredz. Patīkami izņēmumi ir Lolitas Caukas Gunhilde un Ulda Dumpja pasaulei pārāk labais Vilhelms Foldāls - dzīvi, sarežģīti cilvēki.

Seko mums

Seko līdzi portāla Diena.lv jaunākajām ziņām arī sociālajos tīklos!

Ziņas e-pastā

Saņem Diena.lv aktuālās ziņas e-pastā!

LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS

Vairāk LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS


Aktuāli









Hokejs 2019

Vairāk Hokejs 2019


Positivus

Vairāk Positivus














Melu tvertne

Vairāk Melu tvertne


Vēlēšanas2018

Vairāk Vēlēšanas2018






Hokejs2018

Vairāk Hokejs2018






Phjončhana 2018

Vairāk Phjončhana 2018


Publikāciju iegāde

Vairāk Publikāciju iegāde










Jaunumi

Vairāk Jaunumi


Dabas Diena

Vairāk Dabas Diena




Citi

Vairāk Citi


Latvijā

Vairāk Latvijā


Dienas Sēne

Vairāk Dienas Sēne


Pasaulē

Vairāk Pasaulē



Velo Diena

Vairāk Velo Diena



Dienas Starts

Vairāk Dienas Starts


Viedokļi

Vairāk Viedokļi


Sports

Vairāk Sports


Skolas Diena

Vairāk Skolas Diena



Valodas Policija

Vairāk Valodas Policija



Citi

Vairāk Citi



SestDiena

Vairāk SestDiena


KDi

Vairāk KDi





Sporta Avīze

Vairāk Sporta Avīze


Dienas Gada Balva kultūrā

Vairāk Dienas Gada Balva kultūrā



Uzņēmēja Diena

Vairāk Uzņēmēja Diena





Iedvesmas Diena

Vairāk Iedvesmas Diena







Latvijas Lepnums

Vairāk Latvijas Lepnums


Dzīvesstils

Vairāk Dzīvesstils







Šodien Laikrakstā

Vairāk Šodien Laikrakstā



Vide un tūrisms

Vairāk Vide un tūrisms




Izklaide

Vairāk Izklaide







Kas notiek?

Vairāk Kas notiek?