Tik daudz lasījis kā šajā laikā neesmu nekad – sacīja teātra pirmizrādē satikts paziņa. Arī es sen neesmu tik intensīvi lasījusi un skatījusies izrādes un filmas kā šajā rudenī. Nospriedām, ka tas, visticamāk, ir pašaizsardzības mehānisms, kas ļauj iluzori distancēties no apkārtējā telpā esošās agresijas un verbālajām cīņām, kuras ir kļuvušas par komunikācijas normu. Mākslas piedāvājums glābj ar dramaturģiski sakārtotiem stāstiem, lieliem naratīviem, šķietami pasargājot no ecēšanās – sociālajos tīklos un ārpus tiem. Filmu piedāvājums šajā laikā ir patiešām daudzveidīgs un intensīvs – gan Latvijā, gan ārzemēs.
18. novembrī saņemta lieliska ziņa – Latvijas animācijas filma Dieva suns ir nominēta Eiropas Kinoakadēmijas balvai gan kā labākā pilnmetrāžas animācijas filma, gan kā labākā Eiropas filma. Apsveikumi provokatīvās filmas veidotājiem Laurim un Raitim Ābelēm, kuru debija animācijā ir izturējusi pamatīgu konkurenci un turpina Latvijas animācijas starptautisko panākumu sēriju. Latvijas pilnmetrāžas animācijas filmu klātbūtne Eiropas Kinoakadēmijas balvas nominantu vidū nu jau ir dēvējama par tradīciju. Šai balvai ir bijusi nominēta gan Signes Baumanes filma Mans laulību projekts (2022), gan Ginta Zilbaloža Straume (2024), kas pērn triumfēja Eiropas Kinoakadēmijas balvu pasniegšanas ceremonijā Lucernā Šveicē. Ir jāpiemin arī 2023. gadā nominētā animācijas filma Meitene dzinējsuns, kurā Latvija piedalījās kā mazākuma kopražotājs. Eiropas Kinoakadēmijas balvu pasniegšanas ceremonija notiks 2026. gada 17. janvārī Berlīnē.
Novembra sākumā Ņujorkā notika Baltijas filmu festivāls, kas astoto gadu iepazīstināja Ņujorkas auditoriju ar mūsu reģiona kinodarbiem, ļaujot paskatīties uz Baltijas valstu kino kā vienotu kopumu, kurā katram ir savas stiprās un ne tik stiprās puses. Baltijas ainavā joprojām oriģināli iezīmējas Lietuvas spēlfilmas. Ņujorkā izrādītās lietuviešu filmas Renovācija (kopražojums ar Latviju) un Viesis (šogad uzvarēja Rīgas Starptautiskajā kinofestivālā) atgādina par spēcīgo spēles kino "jauno vilni", ar ko Lietuva patlaban ir starptautiski pamanāma.
Līdz 23. novembrim Tallinā turpināsies Baltijas vērienīgākais kinofestivāls Melnās naktis, kura mērogs un ambīcijas nebeidz pārsteigt. Tajā tiek demonstrētas vairākas Latvijas filmas: Alises Zariņas jaunākā drāma Nospiedumi, Lailas Pakalniņas dokumentālā filma Putnubiedēkļi, Jāņa Ābeles dokumentālais trilleris Testaments, jau pieminētais Dieva suns u. c. Plaši ir pārstāvēti arī Latvijas filmu un seriālu projekti – darbi, kuri vēl ir tapšanas procesā un kuru veidotāji meklē filmu līdzfinansētājus, izplatītājus un izrādītājus.
Tepat Latvijā jau dažas nedēļas kinoteātros visvairāk skatīto filmu topa augšgalā ir divas pašmāju filmas – Tumšzilais evaņģēlijs un Tīklā. TTT leģendas dzimšana. Tie ir stilistiski atšķirīgi darbi, kurus tematiski vieno to autoru vēlme piedāvāt pagātnes interpretāciju. Tumšzilā evaņģēlija skatītāju skaits kinoteātros pārsniedz 50 000, savukārt filma Tīklā. TTT leģendas dzimšana savu pirmo nedēļu kinoteātros noslēgusi teju ar 30 000 skatītāju. Šo filmu panākumi skatītāju piesaistē liecina, ka vēsturisko tēmu aktualitāte nekur nav izzudusi.

