Laika ziņas
Šodien
Apmācies
Rīgā +7 °C
Apmācies
Sestdiena, 30. novembris
Andrejs, Andrievs, Andris

Mednieks pie Gaujas

Kinorežisora Jāņa Putniņa izveidotā filmu programma ar upi vienā no galvenajām lomām.

Cēsu Mākslas festivāls šogad ir izgājis ārpus pilsētas krastiem, jo par vienu no pasākumu norises vietām ir izvēlēta Gauja pie Ērgļu klintīm, kur nedēļas nogalēs var skatīties filmas. Šie ūdens kinoseansi tika atklāti pagājušajā sestdienā ar latviešu režisora Kristapa Lindes kultūrfilmu Gauja (1934), kas īpaši šim gadījumam ir tikusi digitalizēta.

Kinoprogrammas vadmotīvs ir upe. "Es paļāvos uz savu pirmo reakciju, nevis mākslīgi veidotu koncepciju. Pēc tam es skatījos, kā šīs filmas "sakožas" kopā, lai programma būtu sabalansēta un daudzveidīga," atklāj programmas veidotājs režisors Jānis Putniņš, kurš ir izraudzījies četras filmas ar upi vienā no galvenajām lomām.

Līdz pilnīgai laimei ir pietrūcis vien franču režisora Žana Vigo šedevra Atalante/L’Atalante (1934) par lauku meitenes un baržas kapteiņa attiecībām – tas tiek ierindots starp visu laiku labākajiem kinodarbiem. Franču filmu studija Gaumont nesen ir digitalizējusi un restaurējusi šo lenti un patlaban neļauj to izrādīt.

 

Poētiski un mistiski

Šosestdien, 22. jūlijā, plkst. 22 tiks demonstrēts trilleris Mednieka nakts/The Night of the Hunter (1955), kas ir emocionāli piesātināts ceļojums cilvēka dvēseles tumšākajos nostūros, uz kuru pamudina 10 000 dolāru liels laupījums. Filmas autors ir izcilais britu aktieris Čārlzs Lotons, kuram šī ir vienīgā pieredze kinorežijā.

"Čārlzs Lotons ir aktiermeistarības virtuozs, kurš savā profesijā vienmēr ir centies strādāt uz pilnu klapi, izdarīt kaut ko vairāk. Viņa spēlētās lomas ir ļoti ekspresīvas, taču režijas darbā atklājas cita viņa personības puse – tā ir ļoti poētiska, mistiska un iespaidīga filma, kura daudziem skatītājiem varētu kļūt par atklājumu," uzskata Jānis Putniņš.

Vienu no savām labākajām lomām Mednieka naktī ir nospēlējis amerikāņu aktieris Roberts Mičems, kurš atveido Hariju Pauelu – pašpasludinātu svēto tēvu, kurš patiesībā ir blēdis un slepkava. "Tajā viņš ir ielicis daudz ko no saviem labajiem tēliem, kurus spēlējis iepriekš, līdz ar to šis antivaronis ir ārkārtīgi jaudīgs," akcentē režisors.

 

Mākslinieciski un cilvēciski

28. jūlijā plkst. 22 Gaujā pie Ērgļu klintīm būs iespēja noskatīties brazīliešu režisora Ozualdu Ribeiru Kandejasa filmu Robeža/À Margem (1967), kas ir neparasts Sanpaulu portretējums, kurā atklājas cita kultūra un neparasts piegājiens kinomākslai ar spēles un dokumentālā kino izteiksmes līdzekļu izmantošanu un eksperimentēšanu.

Tas ir laiks, kad Brazīlijas kino ienāk jauna režisoru paaudze, kas vēlas strādāt ārpus kino industrijas rāmjiem: Glaubers Roša, Nelsons Pereira dus Santuss un citi. Viņu vidū ir arī Ozualdu Ribeiru Kandejass, kura daiļradē izpaužas mākslinieciskums un mīlestība pret vienkāršo cilvēku. "Viņš bija tāds artsy/mākslinieciski noskaņots proletārietis," piebilst Jānis Putniņš.

Savā filmā brazīliešu režisors nenodarbojas ar sociālo kritiku, tas ir pārlaicīgs skatījums uz pilsētas trūcīgāko iedzīvotāju ikdienu, kas viņam pašam ir bijusi labi pazīstama. "Viņam ir raiba biogrāfija – viņš ir strādājis par šoferi, metalurgu, mēbeļu pulētāju un daudz ko citu," par Sanpaulu dzimušo Ozualdu Ribeiru Kandejasu stāsta programmas veidotājs.

 

Emocionāli un satricinoši

Cēsu Mākslas festivāla kinoprogrammas noslēgumā 4. augustā plkst. 22 tiks izrādīta vācu režisora Vernera Hercoga episkā drāma Agirre, Dieva dusmas/Aguirre: the Wrath of God (1972) par spāņu konkistadoriem, kuri dodas meklēt mītisko zemi Eldorado. Tās darbība norisinās Peru džungļos.

"Kopš tā laika, kad šo filmu parādīja starptautiskajā kinoforumā Arsenāls, tai ir bijis kulta statuss Latvijas kinomīļu aprindās līdzās vēl vienam Vernera Hercoga kinodarbam Fickaraldo/Fitzcarraldo (1982)," saka Jānis Putniņš. Abās šajās filmās galveno lomu atveido pazīstamais vācu aktieris un režisora alter ego Klauss Kinskis.

"Filma Agirre, Dieva dusmas ir emocionāli satricinoša – līdzība, stihiska izaicinājuma himna pragmatismā slīgstošajai Eiropai, kurā alkatība ir sinonīms reālām (dvēseles?) slāpēm, kas šaušalīgāko asinsgrēku gatavas pasludināt par svētu, Dievam tīkamu darbu," par šo darbu grāmatā 500 visu laiku filmu filmas rakstījis kritiķis Normunds Naumanis.

Filmas

Cēsu Mākslas festivāla kinoprogramma Upe līdz 4.VIII Biļetes Biļešu paradīzes tīklā EUR 4–7

 

Uzmanību!

Pieprasītā sadaļa var saturēt erotiskus materiālus, kuru apskatīšana atļauta tikai pilngadību sasniegušām personām.

Seko mums

Seko līdzi portāla Diena.lv jaunākajām ziņām arī sociālajos tīklos!

Ziņas e-pastā

Saņem Diena.lv aktuālās ziņas e-pastā!

LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS

Vairāk LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS


Aktuāli


Ziņas

Vairāk Ziņas


Mūzika

Vairāk Mūzika


Māksla

Vairāk Māksla


Teātris

Vairāk Teātris


Literatūra

Vairāk Literatūra


Kino/TV

Vairāk Kino/TV


Eksperti/Blogeri

Vairāk Eksperti/Blogeri


Intervijas

Vairāk Intervijas


Recenzijas

Vairāk Recenzijas


Grāmatas

Vairāk Grāmatas


Konkursi

Vairāk Konkursi


Ceļojumi

Vairāk Ceļojumi


KD Afiša

Vairāk KD Afiša


Deja

Vairāk Deja