Un, kā smejies, negaidīti kļuva par vienu no pamanāmākajiem šī starptautiski nozīmīgā festivāla notikumiem, lai arī brāļi Ītens un Džoels Koeni — šis festivālu lokos, un ne tikai, dievinātais amerikāņu autoru tandēms — no sacensības spriedzes vēlējās izvairīties. Patlaban viņiem ir gana — rekordlielais Oskaru skaits (trīs!), kurus viņi kā skarbās vajāšanas drāmas Kur sirmgalvjiem nav vietas režisori, scenāristi un producenti saņēma gada sākumā, ir gana dāsna bonusu grēda, lai brīdi liktos mierā ar trofeju krāšanu. Ar bonbongas pievilcību Nenoliedzami Sadedzināt pēc izlasīšanas ir komerciāli tendēts darbs, paskatieties uz aktieru ansambli vien — Džordžs Klūnijs, Breds Pits un pārējie — Svintone, Malkovičs, Makdormanda — vismaz tikpat vērtīgi! Pirms filmas skatīšanās jūs taču i nenojaušat, ka Klūnijam un Pitam nebūt nav paredzētas komplimentāras lomas. Klūnijs spēlē pusmūža vīrieti, kuram pašapliecināšanās seksa druvā (par spīti sievai un mīļākajai) ir kļuvusi par apsēstību, savukārt Breds Pits ar pilnīgi idiotisku frizūru ir aizspēlējies fitnesa instruktora lomā. Taču šis "saldais pārītis", kura ceļi pat īpaši cieši nekrustojas, ir tikai daļa no izvērstās "ansambļa drāmas", ko piedāvā brāļi Koeni. Sadedzināt pēc izlasīšanas rada problēmas — ar žanra definēšanu. Kā tik šī filma jau nav dēvēta! Par "spiegu" un "pusmūža krīzes drāmu", kaut tikpat labi tā attaisnotu arī traģikomēdijas vai melnās komēdijas nosaukumu. Tiem, kas pazīst scenāristu, režisoru, savu filmu līdzproducentu brāļu Koenu rokrakstu, par to nu nebūtu jābrīnās: viņu līdzšinējās karjeras smaile (līdz filmas Kur sirmgalvjiem nav vietas triumfam) bija 90.gadu vidū tapusī traģikomēdija "par pasūtījuma slepkavu dziļdziļā ASV provincē" — Fargo. (Par to Koeni tika pie sava pirmā Oskara par scenāriju.) Traģikomiskas intonācijas piedāvāja arī Lielais Lebovskis, par senajām Koenu filmām gangsterdrāmām Vienkārši asinis/Blood Simple (1984) un Millera krustojums/Miller"s Crossing (1990) pat nerunājot. Vairāk par ASV kino kontekstā unikālajiem brāļiem Koeniem un sarunu ar režisoriem lasiet rīt Kultūras Dienā. Viņiem pašiem Sadedzināt pēc izlasīšanas lielā mērā ir arī filma par pusmūža krīzi, kādā vairāk vai mazāk atrodas visi pieci filmas "galvenie varoņie": gan jau pieminētais fitnesa instruktors, kura lomā Pits ir aizkariķējies līdz bērna prātam, gan viņa kolēģīte Frānsisas Makdormandas atveidā, kuras mērķis ir tikt pie līdzekļiem plastiskajām operācijām, gan Džordža Klūnija "supervecis", gan viņa mīļākā — biznesa sieviete Tildas Svintones tēlojumā. Kaut visu problēmu sakne ir Osborns Kokss — Džona Malkoviča tēlotais izbijušais slepeno dienestu darbinieks, kura slīgšana alkoholā kļūst par iemeslu viņa padzīšanai no darba. Ko dara Osborns Kokss? Kokss nolemj kavēt laiku un kārtot rēķinus ar bijušajiem kolēģiem, rakstot memuārus. Viņa sieva (Tilda Svintone), kura grasās šķirties, pašas advokāta iedvesmota, iekopē topošo memuāru failus diskā. Disks nejēdzīgā veidā tiek pazaudēts fitnesa zālē, kur nokļūst divu fitnesa instruktoru rokās. Viņu abu nelaime ir iedomas, ka ar šo failu palīdzību viņi tiks pie lielās naudas, teiksim, pārdodot tos krieviem… Vārdu sakot, viss šis piņķeris ritinās un ripinās, varoņu attiecību valdziņi ir saadīti tik eleganti un veikli, ka atliek vien uzgavilēt brāļu Koenu meistarībai! Arī viņu rafinētā ironija un dzīves kā traģikomēdijas izjūta nekur nav palikusi. Gluži tāpat kā apbrīnojamā spēja ik katras savas filmas telpu piepildīt ar Amerikas kinovēstures zīmīgu filmu atblāzmu. Nedaudz pastīvējoties pretī, Koeni sarunas gaitā galu galā bija spiesti piekrist — Sadedzināt pēc izlasīšanas, pat īpaši negribot, atspoguļo dižā trilleru un ironijas meistara Alfreda Hičkoka filmas. Un tā ir augsta klase! Pat ja jums ir iebildumi pret faktu, ka brāļi Koeni teju nekad neaizmirst sodīt savus varoņus — par viņu vājībām. Interviju ar brāļiem Koeniem lasiet rīt Kultūras DienāSadedzināt pēc izlasīšanas Trilleris, traģikomēdija. ASV. Režisori brāļi Koeni. Lomās Dž.Klūnijs, B.Pits, F.Makdormanda, Dž.Malkovičs, T.Svintone 8888 ***Čads Feldhaimers — Breds Pits Sevī iemīlējies, mūžīgā bērnībā iestidzis fitnesa zāles instruktors, kurš nēsā frizūru kā no saldajiem 80.gadiem. Kopā ar savu kolēģīti Čads ļaujas lielās naudas vilinājumam un riskam, mēģinot notirgot šķietami svarīgu informāciju krievu specdienestiem. Lomā "pasaules populārākais daudzbērnu tēvs" Breds Pits ampelējas uz nebēdu, aizmirstot faktu, ka viņam tomēr tūlīt jau solīds vecums — 44! Nenoliedzami Pitam filmēšanas laikā bijis milzīgs prieks, skatītājam tas ir krietni mazāks, jo Breds gan pārspīlē, gan pārspēlē. Pateicoties brāļiem Koeniem, Breds Pits atgriezās Venēcijā arī šoruden. Turpat, kur pirms gada bija ticis pie Holivudas zvaigznei visai netipiskas balvas — Volpi kausa par labākā aktiera darbu filmā Džeses Džeimsa slepkavība no neģēļa Roberta Forda rokas. Vēl Pitam ir viena, pasena Oskara nominācija (par 12 mērkaķiem) un kopā ar Andželīnu Džoliju — daudz bērnu — gan savu, gan adoptēto.Osborns Kokss — Džons Malkovičs Visu nelaimju cēlonis — izbijis slepeno dienestu darbinieks, kurš zaudē darbu alkoholisma un agresivitātes dēļ. Kaut būtībā visu nelaimju cēlonis ir alkohols plus viņa iedomas rakstīt memuārus, tā kārtojot rēķinus ar bijušajiem kolēģiem un slepeno dienestu. Sieva (Tilda Svintone) sen viņu nemīl, viņa darba zaudējums ir pēdējais piliens nobriedušajā nepieciešamībā — šķirties. Attiecībās ar laikabiedriem mīl lietot gaļas cirvīšus. Amerikāņu intelektuālais aktieris Džons Malkovičs ticis pie savas karjeras derdzīgākā varoņa — neko tik baigu un nešpetnu viņš nav spēlējis ne naudas darbos (Holivudas blokbaste–ros), ne smalkos projektos — tādos kā sirreālā Būt par Džonu Malkoviču, kur aktieris ir atvēlējis savu rumpi un galvu drosmīgiem eksperimentiem. Divreiz bijis nominēts Oskaram (par lomām filmās Ugunslīnijā (1993) un Vietas sirdīs (1984). Ketija Koksa — Tilda Svintone Cēla kā gulbis, salta kā aisbergs — tāda ir dzērājiņa, eksaģenta Osborna sieva Ketija, kurai sen ir romāns ar daudz piemīlīgāko vīra kolēģi, nu, takš Klūniju. Ketijas Koksas okšķerēšana pie laba gala nenoved — tas nelaimīgais disks, kas ģenerēs tādas kaislības un tādus upurus, ir viņas rociņām radīts, izkopējot šo to no vīra datora. Sak, varbūt noder tiesvedībā, laulību šķirot! Iespējams, Linda ir visvēsākais un formālākais no filmas varoņiem. Kaut šajā ar seksualitāti, skaistu–mu, naudu un ko tik vēl ne apsēsto ļautiņu kompānijā viņa vismaz vizuāli saglabā vēsu mieru. Britu aktrise Tilda Svintone amerikāņu kino beidzot iejutusies makten ērti. Kas to būtu domājis, ka Tilda Svintone, kas bija tuva estētiem un margināļiem (Sallijai Porterei, no AIDS mirušajam Derekam Džarmenam), proti, bija šo britu režisoru filmu vizuāla zīme, kļūs par dzelzs "veceņu" lomu profesionāli Holivudā. Pagaidām Tildas Svintones lielākie lauri ir gluži svaigais Oskars par biznesa haizivs lomu filmā Maikls Kleitons. Viņas Ketija Koksa ir mazāka zivtele, taču ar līdzīgu tvērienu.Harijs Farers — Džordžs Klūnijs Filmā pievilcīgs vīrietis savā vecuma grupā, kurš šim faktam nemitīgi cenšas gūt apstiprinājumu gadījuma rakstura sakaros. Dāmas Harijs meklē internetā, pirmo randiņu tradicionāli organizē parkā uz soliņa. Viņam ir mīļākā — bijušā kolēģa Osborna Koksa (Džons Malkovičs) sieva (Ketija Koksa), viņam ir sieva — populāra bērnu rakstniece, kas, vīram nezinot, grasās no viņa šķirties. Viņam ir interneta sekss — ar personīgā skaistuma glābšanas plānu apsēstās fitnesa instruktores Lindas Lickes (Frānsisa Makdormanda) personā. Vēl viņam ir bail no trokšņiem, kas atskan no skapja, bet nervu saspringuma brīžos viņš dedzīgi kapā burkānus. Brāļu Koenu mīluļa Džordža Klūnija kontā šī, iespējams, ir viena no viskariķētākajām lomām. Patīkama pārmaiņa, ja atceramies, ka Koeni bija tie, kas pasaulei atklāja Džordža Klūnija līdzību ar Holivudas Zelta laikmeta zvaigzni Keriju Grāntu (filmā O, brāli, kur esi tu?). Kopš tā laika Klūnijs ir kļuvis par labu režisoru, politisku aktīvistu un ticis pie prestižām balvām: Oskars par lomu filmā Siriāna, Oskara nominācija par lomu filmā Maikls Kleitons, labākā režisora un scenārista dubultnominācija par filmu Ar labu nakti un visu labu.Linda Licke — Frānsisa Makdormanda Sieviete, kura grib būt skaista un mīlēta. Lai sasniegtu šos mērķus, Lindasprāt, ir jāveic virkne plastisko operāciju, bet tās maksā lielu naudu. Banka kredītu šādiem mērķiem neizsniedz, nelīdz pat Lindas izmisīgie brēcieni, ka viņas miesas skaistums ir tieši saistīts ar viņas biznesu — Linda strādā fitnesa zālē. Lūk, Lindas apsēstība ar pašas potenciālo skaistumu dīda viņu kā nelabais, liekot ar slepeno informāciju diebt pie "krieviem"… Tādas kā es Holivudai nav vajadzīgas, paziņo Linda, proti, aktrise Frānsisa Makdormanda, krampīga un ekstravaganta parādība amerikāņu kino ainavā. Kaut lielā Holivuda tiešām ir ignorējusi spilgtās raksturaktrises Makdormandas talantu, viņai ir pašai savs režisors — viens no Koeniem — Džoels Koens, kurš savai sievai šad tad pagādā lieliskas lomas. Tādu kā policisti gaidībās filmā Fargo, par ko Makdormanda tika pie Oskara, arī tādu kā fitnesa instruktore Linda. "Vai tiešām jūs domājat, ka šāda lomas ir sirsnīgas mīlestības augļi," Makdormanda ķiķināja filmas preses konferencē. Ir. Tiešām ir!
NOSKATIES ARĪ: filmas treileri
LASIET VĒL: ekskluzīvu interviju ar filmas režisoriem brāļiem Koeniem