Tehnoloģiskais jauninājums — trīsdimensiju XpanD digitālais formāts ar elegantām brillēm — padarījis iespējamu trīsdimensiju ilūziju bez sāpošas galvas un kaistošām acīm, vienojot atrakciju kāros. Kompānijas Forum Cinemas vadītājs Atis Amoliņš, kura vadītajā Parex Plaza tika rādīts Ceļojums uz Zemes centru, uzskata, ka digitālajam trīsdimensiju formātam ir varenas perspektīvas. Milzīgu komercpotenciālu viņš prognozē arī 2009.gada repertuāra vienībai — kārtējam Ledus laikmetam, šoreiz trīs dimensijās. Kino izrādīšanas tirgū tradicionāli dominējošā Forum Cinemas un arī arvien pārliecinošāk muskuļus audzējošā Acme Film pārstāvji pērno darbības gadu Latvijā vērtē kā labu. Animācija un sievietēm Filmu — tirgus līderu tabula uzrāda dominējošās tendences — atrakcija, animācija un "sieviešu kino". Holivudas animācijas filmām Latvijā tradicionāli ir klājies ļoti labi — jo kurš gan vecāks liegs izklaidi savam kārtējo multeni pieprasošajam bērnam? — "sieviešu niša", kuru 2008.gadā triumfāli ir aizpildījusi Sekss un lielpilsēta, Latvijas tirgum ir jaunums. Filmas, kura jēdzieniski turpināja TV seriāla četru draudzeņu gaitas, popularitāte (76 tūkstoši skatītāju) apliecina arī TV milzu spēku, kura iedarbības efektu izbaudījuši nu arī kino izrādītāji. Vecas lietas jaunās skaņās un orientēšanās uz sieviešu auditoriju — šo izskaidrojumu var piemērot arī mūzikla Mamma Mia! popularitātei Latvijā (58 tūkstoši skatītāju). Savdabīgi, ka abas šīs filmas nav iekļuvušas populārāko filmu galvgalī to ražotājvalstī ASV, atstājot sajūsmas izpausmes Eiropai. To pašu var teikt arī par Latvijā vispopulārāko filmu Ceļojums uz Zemes centru, kuras tehnoloģiskās novitātes nav mudinājušas traukties uz kinoteātriem amerikāņus. Manu versiju, ka ASV acīmredzot atrakciju nišu godam pilda IMAX kinoteātri, filmas izrādītājs Latvijā Atis Amoliņš noraidīja kā aplamu, atzīmējot, ka IMAX ar trīsdimensiju XpanD neesot salīdzināmi. Kaut arī fakts, ka Latvijas skatītāji ir īpaši atvērti nebijušām, plaši reklamētām "atrakcijām", ir neapstrīdams. Līdzīgas "atrakcijas" vai vismaz nebijuša notikuma kategorijā minama arī 2007.gada skatītākā filma Latvijā, nacionālais produkts Rīgas sargi (filmu noskatījās vairāk nekā 200 000 skatītāju). Ar tik milzīgiem skaitļiem 2008.gadā gan nav spējis pārsteigt neviens no kinoteātru piedāvājumiem, kuros tradicionāli dominē amerikāņi. Krievu ekspansija Kaut kā novatoriska tendence minama krievu filmu ekspansija, un ar to izplatīšanu nodarbojas Acme Film. Krievijas pērnā gada Jaunā gada produkts Likteņa ironija 2 ir kļuvis par komerciāli visveiksmīgāko Krievijas filmu Latvijā (58 tūkstoši skatītāju)kopš neatkarības atjaunošanas, savukārt pērnais gads — par komerciāli visveiksmīgāko gadu lietuviešu kompānijas Acme Film darbībai. Šķietami vārgāk ir klājies kompānijas konsekventi izplatītajām Eiropas un ASV neatkarīgajām filmām, taču tā ir vien ilūzija. Kaut skatītāju skaits šādam "sarežģītam" produktam ir starp 10 000—15 000, tas nav maz. (Šajā nišā pērn iekļāvušās festivālu filmas Elēģija, Manas melleņu naktis, Okšķeris u.c.) Arī nākamajā gadā Acme Film turpinās piedāvāt Krievijas produktus, kuri pierādījuši savu labo noietu Latvijā, kā arī izmeklētākas filmas, ko, kā stāsta Acme Film pārstāvis Oskars Killo, mārketēšot ar komplimentāru zīmolu "Gudram skatītājam". Ja runājam par mentalitāšu un kultūru atšķirībām, kas iespaido katras valsts kino tirgu un filmu panākumus, visuzkrītošākā disonanse ir filmas Tumšais bruņinieks sekmju atšķirība ASV un Latvijā. Amerikā šī filma kļuvusi par 2008.gadā vispopulārāko, savukārt Latvijā režisora Kristofera Nolana veidotais piesātinātais, dramatiskais skatījums ne tikai uz Betmena komiksa tradīcijām, bet arī koruptīvas pasaules ainu ieņēmis tikai sešpadsmito pozīciju. Acīmredzot — par depresīvu, turklāt Latvijas publiku īpaši nav stimulējis fakts, ka nelaiķis Hīts Ledžers filmā ir nospēlējis savu pēdējo un izcilāko lomu — Džokeri. Toties mūsu mentālās atšķirības, izrādās, gana labi izlīdzina kārtējā filma par britu nacionālo varoni Džeimsu Bondu, kura ASV bijusi astotā, bet Latvijā — trešā populārākā. ***Skatītākās filmas Latvijā 2008 Filmas nosaukums Skatītāji Izrādītājs Ceļojums uz Zemes centru 3D 75 834 FC Sekss un lielpilsēta 75 067 FC Mierinājuma kvants 65 104 FC Mamma Mia! 58 331 FC Likteņa ironija 2 58 033 Acme Kung Fu Panda 54 795 FC Madagaskara 2 52 307 FC Mūmija 3 46 658 FC WALL-E 44 016 FC Henkoks 43 084 FC Hortons 41 022 FC Indiana Džonss un kristāla galvaskauss 40 717 FC Meklēšanā 39 231 FC Līdz džekpots mūs šķirs 38 730 FC 10 000 pirms mūsu ēras 34 467 FC Tumšais bruņinieks 32 316 FC Vislabākā filma 30 189 Acme Ķeriet Smārtu 25 333 FC Solis augšup 2 24 785 FC Lēcējs 21 535 FC Informācijas avots: Forum Cinemas (FC), AcmePelnošākās filmas ASV 1. Tumšais bruņinieks 530 mij. 2. Dzelzs vīrs 318 milj. 3. Indiana Džonss 4 317 milj. 4. Hankoks 227 milj. 5. WALL-E 223 milj. Informācijas avots: imdb.com
Skatītākā filma 2008.gadā - "Ceļojums uz Zemes centru"
Latvijas kino apmeklētāji ar savu naudiņu nobalsojuši par Ceļojumu uz Zemes centru Uzvar tehnoloģiska atrakcija — tā varētu izskaidrot 2008.gadā Latvijā populārākās filmas Ceļojums uz Zemes centru panākumus. Saturā visai tradicionālo, bet tehnoloģijās novatorisko Holivudas dēku filmu kinoteātros noskatījušies 76 tūkstoši skatītāju.
Uzmanību!
Pieprasītā sadaļa var saturēt erotiskus materiālus, kuru apskatīšana atļauta tikai pilngadību sasniegušām personām.