Laika ziņas
Šodien
Skaidrs
Rīgā +5 °C
Skaidrs
Piektdiena, 18. oktobris
Rolanda, Rolands, Ronalds, Erlends

Ziemassvētku dziesma

Vizuāli un tehniski izcilā Roberta Zemeka filma Ziemassvētku dziesma nepelna, kā cerēts. Kāpēc?

Tā tam nevajadzēja būt - Roberta Zemeka (Forests Gamps u.c.) "gada bliezienam" - filmai Ziemassvētku dziesma (Dikensa darba ekranizācija) - vajadzēja raust miljonus! Kaut profesionālā izklaides industrijas prese jau nedēļu ir gaudu pilna - filmas 30 miljonu ieņēmumi (pirmajā nedēļas nogalē ASV) šķiet "aizskaroši maz", ja tepat līdzās Ronalda Emeriha "grautiņš" 2012 ASV sakāsis 65 miljonus (turklāt 160 miljonus vēl Eiropā, kopā tas veido reibinošos 225 miljonus)! Lūk, cena, ko globālais skatītājs gatavs maksāt par "pasaules gala" vērošanu, pats sēžot drošā ķinītī! Uz visa šī fona, šķiet, Robertam Zemekim un Ziemassvētku dziesmas producentiem šīs nav prieka pilna dienas. Par spīti laikus aizsāktajai Ziemassvētku svinēšanai un, galvenais, par spīti slavinošajām recenzijām (ar ko neizceļas 2012), Ziemassvētku dziesma zaudē dzīvu naudu!

Tikai par naudu

Un par naudu saistībā ar Ziemassvētku dziesmu ir vērts parunāt, jo par filmas veidotāju finansiālajām ambīcijām šaubu nav. Filmas grandiozie reklāmpasākumi aizsākās jau maijā Kannu festivālā - tobrīd vēl topošās filmas vārdā Holivuda Kannās "uzblieza ziemu". Luksushoteļa Carlton fasāde, kas pavērsta "ar skatu pret Vidusjūru", un skvērs tika dāsni nobārstīts ar mākslīgo sniegu, starp palmām ar holivudisku vērienu iedēstītas "apsnigušas" Ziemassvētku eglītes, uzsliets 3D kinoteātris viesnīcas pagalmā un atvērta Dikensa laikmeta garā izturēta izstāde - gleznas, filmas rekvizīti, tērpi -, kuras dzīves ilgums bija tieši viena diena, bet budžets - uzskatāmi iespaidīgs. Un tas viss viena vienīga mērķa vārdā, lai parādītu starptautiskajai presei 20 minūtes filmas materiāla un teju krievu trijjūgā un kamanās atvizinātu dzīvus aktierus Džimu Keriju, Kolinu Fērtu, Robinu Raitu-Pennu, kuru veidoli izmantoti šīs trīsdimensiju filmas tēlu radīšanā, un tikpat dzīvu klasiķi - režisoru Robertu Zemeki. Reklāmas pasākums, kura budžets droši sasniedza miljonu un kurā ietilpa Dikensa grāmatas dāvinājums katram žurnālistam un Dikensa noskaņās iekārtotās izstādes apskate, bija vienkārši apdullinošs. Tādu atvēzienu un budžeta šķērdēšanu pat globālo amerikāņu kompāniju praksē savā pieredzē neatminos... Taču Ziemassvētku dziesmas reklāmpompu prese norija ar baudu - Holivudas dižošanās ar spalvām šķita ja ne racionāli saprotama (krīze taču!), vismaz attaisnojama. Filmas fragmenti, gluži tāpat kā tagad jau pirmizrādi piedzīvojusī filma, apliecina, ka režisors Roberts Zemekis patiesi zina, ko darīt ar trīsdimensiju, tāpat kā motion capture tehnoloģijām. (Zemeka pieredzē jau ir viena motion capture tehnikā veidota Ziemassvētku filma Polārais ekspresis/The Polar Express (2004) - savu ķermenisko veidolu animētajai filmai "bija aizdevis" Toms Henkss, aktieris, ar kuru Zemekis mīl strādāt kopš oskarotā Foresta Gampa laikiem.)

Mīlot tehnoloģijas

Nav apstrīdami Roberta Zemeka vārdi: "Es tiešām esmu trīsdimensiju kino fanātiķis." Tāds viņš arī ir, jo komplicētās tehnoloģijas arī Ziemassvētku dziesmā ir mērķtiecīgi pārvaldītas un tikpat mērķtiecīgi režisoriski savaldītas. Rezultāts ir vizuāli iespaidīgs Dikensa darba ekranizējums ar spocīgu Londonas kolorītu, pārliecinošu tēlu plastiku un skopā nejauceņa Skrūdža (tā būvniecībā izmantots Džima Kerija veidols) rakstura studiju. Filma gan nav saldena Ziemassvētku izklaide mazuļiem - var nobīties. Šis ir viens no varbūtējiem iemesliem, kāpēc bizness neiet tik labi, kā cerēts. Un ne jau bizness nosaka filmas kvalitāti.

Jūsu uzmanībai dažas bildītes: pompoza portretu galerija no grandiozās Ziemassvētku dziesmas reklāmizstādes Kannās, kurā ļauts novērot cilvēka, aizdomīgi līdzīga Džimam Kerijam, pieaugšanas un arī novecošanas gaitu. Pēc Ziemassvētku dziesmas pieticīgās peļņas Holivuda, visticamāk, izdarīs secinājumus, ka ar naudu Kannās, taisot ziemu un stādot egles, nav vērts šķiesties.

***

Roberts Zemekis

Režisors dzimis 1952.gadā Čikāgā lietuviešu un dienvidslāvu emigrantu ģimenē. Ar izcilību pabeidzis Kalifornijas Universitātes Kinorežijas nodaļu. Pirmā filma tapusi 1972.gadā (Lifts/The Lift). Līdz šim producējis 34 filmas, ieskaitot tādus kases grāvējus kā Biedētāji/Frighteners (1996), Kontakts/Contact (1997), Māja ar spoku/House of a Haunted Hill (1999), Aiznestais/Cast Away (2000), Māja - spoks/Monsterhouse (2006), - šo filmu peļņa sniedzas pāri 300 miljoniem. Tieši veiksmīgā producenta pieredze Zemekim kā režisoram ļauj ieguldīt (vai pierunāt "ieguldīties" citus) lielu naudu pirmajā acu uzmetienā riskantos projektos, kas nenes cerēto peļņu pirmajā nedēļas nogalē, taču vienmēr izrādās plusos ilgtermiņā.

Savukārt ar Zemeki režisora krēslā tapusi akurāt acīte - 21 filma -, tai skaitā kritikas un - kas jo pārsteidzoši - skatītāju augstu vērtēti darbi: scifi triloģija Atpakaļ nākotnē/Back to the Future (I, II, III, 1985-1990), Kas piekrāpa trusīti Rodžeru/Who Framed Roger Rabbit (animācijas un spēlfilmas krustojums un pirmais RZ eksperiments studijā Disney, 1998), Nāve viņai piestāv/Death Becomes Her (oskarotā groteska ar Merilu Strīpu, Goldiju Honu un fantastiskiem specefektiem, 1992), Forests Gamps/Forest Gump (1994, atnesa Tomam Henksam pirmo Oskaru), Kontakts/Contact (dziļa humānisma caurstrāvota kosmiskā sāga jeb zinātniskā fantastika ar Džodiju Fosteri, 1997), Ko slēpj meli/What Lies Beneath (ideāls melodrāmas un trillera apvienojums ar Harisonu Fordu un Mišelu Feiferi netipiskās lomās, 2000), Aiznestais/Cast Away (lieliskaToma Henksa solofilma, 2000). Ar jaunajām cipartehnoloģijām uz kino vizuālajiem izmēģinājumiem kārais Zemekis aizraujas jau sen, taču Polar Express (2005) ir pirmā filma, kura vienlaikus iznākusi IMAX un 3D formātā un kurā ar t.s. motion capture tehniku visi filmas aktieri, Tomu Henksu ieskaitot, filmas apstrādes procesā aizstāti ar multiplikācijas tēliem. Nākamais solis ir skandināvu seneposa Beovulfs/Beowulf (2007) grandiozā ekranizācija, kam savas "fiziskās matricas" aizdevuši gan sers Entonijs Hopkinss, gan Andželīna Džolija. Filma patiešām spēj pārsteigt daudz pieredzējušus skatītājus un fantāzijas žanra karsējus, kaut arī finansiāli tā pasaules kinoteātros "izgāzās" (260 miljonu budžetu gan palēnām izdevās atpelnīt, jo filma kļuva par sezonas hitu DVD nomā). Tieši tas pats tagad notiek ar Zemeka otrreizējo, šoreiz jau ar 3D un motion capture "uztankoto" sadarbību ar Disney - vizualitātē un muzikālajā ietērpā nevainojamo, gaumīgi grezno, tik sulīgo Ziemassvētku dziesmu/Christmas Carol, Čārlza Dikensa leģendāro, desmitiem reižu ekranizēto stāstiņu. Vismaz ar 200 miljonu budžetu filmas ieņēmumi pasaulē līdz 17.novembrim knapi pārvarējuši 100 miljonu robežu. Tiesa, no visiem zināmā stāsta par skopuļa Ebenīzera Skrūdža brīnumaino dvēseles pārvērtību, aci pret aci sastopoties ar pabaigajiem pagātnes, vakardienas un nākotnes Ziemsvētku rēgiem, ir izdzēsts itin viss, kas varētu raksturot "jauku filmiņu bērniem".

Uzmanību!

Pieprasītā sadaļa var saturēt erotiskus materiālus, kuru apskatīšana atļauta tikai pilngadību sasniegušām personām.

Seko mums

Seko līdzi portāla Diena.lv jaunākajām ziņām arī sociālajos tīklos!

Ziņas e-pastā

Saņem Diena.lv aktuālās ziņas e-pastā!

LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS

Vairāk LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS


Aktuāli


Ziņas

Vairāk Ziņas


Mūzika

Vairāk Mūzika


Māksla

Vairāk Māksla


Teātris

Vairāk Teātris


Literatūra

Vairāk Literatūra


Kino/TV

Vairāk Kino/TV


Eksperti/Blogeri

Vairāk Eksperti/Blogeri


Intervijas

Vairāk Intervijas


Recenzijas

Vairāk Recenzijas


Grāmatas

Vairāk Grāmatas


Konkursi

Vairāk Konkursi


Ceļojumi

Vairāk Ceļojumi


KD Afiša

Vairāk KD Afiša


Deja

Vairāk Deja