Miltonu Gleizeru dēvē par visu laiku ietekmīgāko amerikāņu grafikas dizaineru, kura darbi ir daudz slavenāki nekā to autors. Arī pats mākslinieks ir saņēmis gandrīz visus iespējamos nozares apbalvojumus. 2009. gadā ASV prezidents Baraks Obama viņam pasniedza Nacionālo mākslas medaļu. Miltons Gleizers ir vienīgais grafikas dizainers, kurš ir saņēmis šo augstāko novērtējumu amerikāņu mākslā.
Erudīts mākslas vēsturē
Miltona Gleizera slava sākās XX gadsimta 50. gados. Pēc studiju beigšanas Ņujorkas mākslas un zinātnes koledžā Cooper Union 1954. gadā viņš kopā ar kursa biedriem Reinoldu Rafinsu, Seimoru Čvastu un Edvardu Sorelu nodibināja dizaina studiju Push Pin Studios. Jauniešiem nav bijis nekāda plāna radīt apvērsumu amerikāņu grafiskā dizaina nozarē. Viņi visi bija tikko beiguši studijas, bez jelkādas profesionālās pieredzes citos dizaina birojos un bez saprašanas, kā vadīt uzņēmumu. Jaunie dizaineri ķepurojās dizaina biznesā, kā nu mācēja un kā viņu iztēle ļāva to darīt. Tajā laikā grafikas dizainā valdīja Šveices dizaineru racionālisma skola un Bauhaus ietekme. Modernisma estētika grafikas dizainā bija sasniegusi kulmināciju. Vēlāk Miltons Gleizers atzina: ja kaut kas ir savas attīstības virsotnē, tas nozīmē, ka jau sākusies tā lejupslīde. Tieši tā bija ar modernisma propagandēto stilistiku grafikas dizainā.
Miltons Gleizers bija tikko atgriezies no Itālijas. Tur viņš kā Fulbraita stipendiāts bija pavadījis gadu Boloņas Mākslas akadēmijā un studējis pie itāļu mākslinieka Džordžo Morandi. Miltons Gleizers atzīst, ka viņa iedvesmas avoti ir divi pasaules uzskatos un personības izpausmēs pretēji mākslinieki – Pablo Pikaso un Džordžo Morandi. Amerikānis Itālijā bija atguvis ticību mākslas vēsturei, klasiskā zīmējuma tradīcijai un visam pārējam, ko modernisms XX gadsimta pirmajā pusē bija noliedzis. Šī atgūtā ticība izpaudās Push Pin Studios darbos – psihedēliskā krāsu salikumā, drosmīgā zīmējumā un sirreālā pasaules uztveres ainā. Studijas dizaineri modernisma racionālismu nomainīja ar eklektismu un ekstravaganci.
Push Pin Studios darbus var saukt pat par protopostmodernistiskiem. Visā Miltona Gleizera darbībā ir jūtama viņa erudīcija mākslas vēsturē, atsauces uz to un šo atsauču skaidrā artikulācija arī vārdos. Miltons Gleizers tiek dēvēts par vienu no intelektuālākajiem grafikas dizaineriem.
Viņš aizrautīgi skaidroja savus ietekmes avotus un to kultūras bagāžu, kas piemīt katram viņa darbam.
Miltons Gleizers aizrāvās ar modernisma noliegto jūgendstila estētiku. Atsauces uz to ir redzamas vienā no viņa slavenākajiem darbiem – plakātā, kas tika pievienots Boba Dilana labāko dziesmu izlasei. Plakātu Gleizers radīja 1966. gadā, un tā stilistika ir kļuvusi par 60. un 70. gadus raksturojošu zīmi. Plakātā ir redzams Boba Dilana siluets profilā. Tā ir atsauce uz Marsela Dišāna 1957. gadā radīto siluetportretu. Mūziķa portretu papildina matu cirtas visās varavīksnes krāsās. Cirtu zīmējums ir atsauce uz jūgendstila vijīgajām līnijām.
Plakāts 60. gados tika nodrukāts apmēram sešos miljonos eksemplāru, ko pievienoja 1967. gadā iznākušajam Boba Dilana hitu apkopojumam. Tas tika drukāts arī vēlāk, bet 60. gadu oriģināli ir pazīstami ar iezīmētajām locījuma līnijām, lai to salocītā veidā varētu ievietot mūzikas albuma plates vāciņos.
1974. gadā Miltons Gleizers pameta Push Pin Studios. Biroja izjukšanu grafikas dizaina jomā nozīmības ziņā salīdzina ar grupas The Beatles izjukšanu popmūzikā.
Ballītes un bankrots
Miltons Gleizers bija Ņujorkas iedzimtais, kura studijas telpas nemainīgi atradās vienā un tajā pašā pilsētas ēkā kopš XX gadsimta 60. gadiem. Viņš piedzima 1929. gadā Bronksā ungāru izcelsmes ebreju ģimenē. Viņa vecāki dzīvoja neparastā ēkā Coops – tas bija viens no pirmajiem kreisi noskaņoto sociālajiem eksperimentiem. Te sadzīvē liela loma bija kolektīvam. Dizainers atcerējās, ka no rīta iznēsāt skrejlapiņas ar uzsaucieniem kreisi noskaņotas politikas garā bija ierasta viņa bērnības nodarbe. Vienaudžu vidū Miltons Gleizers izcēlās ar prasmi uzzīmēt dažādas konfigurācijas kailu sieviešu figūras. Zīmējumus viņš pārdeva par nelielu naudu.
Miltona Gleizera brieduma gadu Ņujorka bija intelektuāļu bohēmas laiks, par kuru mūsdienās atceras ar nostalģiju un nožēlu, ka šis demokrātiskais, ballīšu un intelektuālu sarunu laiks pilsētā ir beidzies. Tolaik slavenus māksliniekus varēja sastapt iešļūcenēs pārslājam pār ielu uz tuvējo pārtikas veikalu. Naudas un slavas vara nebija tik visaptveroša kā mūsdienu Ņujorkā. Taču 70. gadi pilsētas vēsturē tika iezīmēti arī kā drūms laiks – Ņujorka bija tuvu bankrotam, pilsētā valdīja narkotiku tirgoņi un kriminālās noziedzības līmenis bija tik augsts, ka pēc vakariņām restorānā neviens labprāt nevēlējās pastaigāties pa tuvējo rajonu. Ņujorkā valdīja bezcerība un sajūta, ka nekas pilsētā nevar mainīties un ka labāk nekļūs nekad.
Vairāk nekā jebkad
Ņujorkas pašvaldība centās piesaistīt tūristus, lai uzlabotu pilsētas ekonomisko stāvokli. Jau bija izdomāts sauklis I Love New York. Trūka tikai tā grafiskās izpausmes, kuras radīšanai tika pieaicināts Miltons Gleizers. Bija 1977. gads, un dizaineram jau bija savs vārds un atzinība profesionāļu aprindās. Miltons Gleizers ar dažiem logotipa I Love New York grafiskajiem variantiem devās uz sapulci ar pilsētas pašvaldības pārstāvjiem. Taču pa ceļam Ņujorkas dzeltenā taksometra aizmugurējā sēdeklī dizaineram radās jauna ideja, ko viņš ar sarkanas krāsas zīmuli uzskicēja uz aploksnes aizmugures. Tā bija burtu kombinācija ar sarkanu sirsniņu pa vidu, kas mūsdienās ir viena no pazīstamākajām grafikas zīmēm pasaulē. Pilsētas pašvaldība akceptēja šo variantu. Tagad šī skice atrodas Ņujorkas Modernās mākslas muzeja kolekcijā.
Miltons Gleizers, vēlēdamies palīdzēt dzimtās pilsētas attīstībai, grafisko zīmi I Love NY pilsētai uzdāvināja, atsakoties no honorāra. Mūsdienās katru gadu Ņujorka no šīs zīmes izmantojuma nopelna apmēram 30 miljonu ASV dolāru. Tā ir arī viena no pasaulē visvairāk kopētajām grafiskajām zīmēm, tāpēc Ņujorkas pašvaldība algo īpašu juristu grupu, kas cīnās ar I Love NY nelicencētu izmantojumu. Pēc 2001. gada 11. septembra teroraktiem, kad Ņujorkā valdīja nospiedoša gaisotne, Miltons Gleizers radīja grafiskās zīmes I Love NY tematisko turpinājumu – I Love NY More Than Ever ("Es mīlu Ņujorku vairāk nekā jebkad") ar melni nokvēpušu vienu sirds sānu. Tika izdots neliela formāta plakāts, un šis logotips tika publicēts laikraksta The Daily News pirmajā un pēdējā lapā.
Restorānu recenzents
Publiski mazāk zināma ir Miltona Gleizera darbība žurnālu dizaina jomā. Jau Push Pin Studios darbības laikā jaunie dizaineri izdeva žurnālu, kas sākotnēji bija domāts tikai kā reklāmas izdevums. Tajā tika publicēti dažādi grafiskā dizaina eksperimenti un neparastas idejas. Vēlāk tas kļuva par pašpietiekamu žurnālu. Slavenākais Miltona Gleizera veikums žurnālu jomā ir kopā ar Kleju Felkeru izdotais žurnāls New York, kas 1968. gadā tika radīts kā The New Yorker konkurents. Tas bija dzīvesstila, kultūras un politikas tēmu žurnāls, kuram Miltons Gleizers radīja košu un svaigu vizuālo tēlu. Leģendas stāsta, ka tad, kad žurnālam nebija ideju vāka attēlam, dizainers pēdējā vakarā pirms numura sūtīšanas uz tipogrāfiju sēdies pie galda un vāku uzzīmējis pats.
Viņš arī radīja jaunu, līdz tam žurnālos nebijušu paša rakstītu sleju, kurā recenzēja vietējos, parasti dažādu etnisko virtuvju lētos restorānus. Līdz tam žurnālos publicēja recenzijas tikai par dārgiem restorāniem, kuri bija mediju potenciālie reklāmdevēji.
70. gados žurnālu pārpirka mediju magnāts Rūperts Mērdoks, un Miltons Gleizers New York pameta. Vēlāk viņš izveidoja uzņēmumu, kas nodarbojās ar dažādu preses izdevumu dizaina pārstrādāšanu. Tie bija ne tikai ASV, bet arī Eiropas un Latīņamerikas izdevumi.
Nepabeigtais darbs
Miltons Gleizers ir strādājis arī komercdizaina jomā gan ar lielveikalu ķēdēm, gan citiem uzņēmumiem. Šajā laukā viņa slavenākais veikums ir alus darītavas Brooklyn Brewery zīmols. Viņš ieteicis zīmola nosaukumu un radījis tā logo. Alus darītavas īpašniekiem tolaik nebija naudas, ko samaksāt dizaineram par darbu. Miltons Gleizers honorāra vietā saņēma uzņēmuma kapitāldaļas. Mūsdienās, kad Brooklyn Brewery ir kļuvis par globālu alus zīmolu, ieņēmumi no uzņēmuma kapitāldaļām dizaineram nodrošināja finansiālu neatkarību.
Miltons Gleizers ir strādājis arī pēc Donalda Trampa pasūtījuma. 2006. gadā viņš radīja Trump Vodka pudeles un etiķetes dizainu zeltīta debesskrāpja formā. Mākslinieks gan atzina, ka vairs nekad ar tagadējo ASV prezidentu nesadarbotos, Tramps tā arī neesot samaksājis daļu honorāra par paveikto darbu un viņam neesot pieņemama Trampa kā Valsts prezidenta politika.
Miltons Gleizers savas darbības laikā ir radījis vairāk nekā 300 plakātu. To vidū ir gan 80. gados slavenais AIDS apkarošanas plakāts, gan pret rasismu vērsts plakāts. Pirms savas nāves Miltons Gleizers strādāja pie plakāta, kas bija veltīts cīņai ar Covid-19. Taču tas palika nepabeigts. Dizainers mira no insulta radītām komplikācijām.
Informācija: www.miltonglaser.com