Operatīvais vārds šeit ir „konkurētspējīgu”. Ne vienmēr esam saistījuši klasisko diplomātiju ar tirgus ekonomiku, tomēr šobrīd dzīvojam globalizētā pasaulē, kurā vairāk kā 190 valstis savstarpēji sacenšas par investīciju, projektu, tūristu, sadarbības partneru piesaisti.
Ir skaidrs, ka Latvijas ekonomika nespēs pilnvērtīgi atgūties un veiksmīgi turpināt izaugsmi, ja nespēsim piesaistīt ārvalstu finanšu resursus savai attīstībai. Valdis Dombrovska ekonomiskā programma skaidri iezīmē to, kam, domāju, piekritīs visi politiķi un ekonomisti: „Ārvalstu investīciju piesaistei ir nozīmīga loma nodarbinātības palielināšanā un kopējo ekonomisko rādītāju uzlabošanā.” Bet, lai ārvalstīs rastos pieprasījums pēc Latvijā ražotām precēm un pakalpojumiem, dažādiem investīciju projektiem, biznesa piedāvājumiem un tūrisma iespējām, ārzemniekiem ir jāzina, ko Latvija var piedāvāt.
Veiksmīga valsts reprezentācija ir ārējas komunikācijas jautājums, un tas ir Latvijas diplomātu pienākums. Ārlietu ministrijas galvenais uzdevums ir ne tikai aizstāvēt Latvijas intereses starptautiskā vidē, bet arī veicināt Latvijas pozitīvu atpazīstamību, pieejamību un reputāciju. Mūsu vēstniecības un diplomāti to dara katru dienu, no 35 vēstniecībām pārstāvot Latviju 72 valstīs. Viņi skaidro valsts politiku, lobē Latvijas intereses, uzrunā investorus, atrod un organizē tikšanās starp potenciālajiem sadarbības partneriem un kārto visus nepieciešamos konsulāros jautājumus gan privātpersonām, gan ar starptautiskiem biznesa darījumiem, bez kuriem tie nebūtu iespējami.
Latvijas diplomāti tiešā veidā kalpo Latvijas uzņēmējiem, paverot jaunus tirgus un biznesa iespējas un nodrošinot labvēlīgu biznesi vidi tirgos, kuros mūsu komersanti jau strādā. Arvien vairāk Latvijas uzņēmēji sāk izmantot mūsu vēstniecību pakalpojumus, lai meklētu kontaktus, izpētītu vietējā tirgus īpatnības un specifiku, noskaidrotu saistošo likumdošanu un organizētu darījumu braucienus.
Jebkurš saimnieks zina, ka pieprasījumam pieaugot jāpalielina ražošanas un darbaspēks. Šobrīd palielinās pieprasījums pēc Latvijas vēstniecību pakalpojumiem ārvalstīs, jo nepieciešamība skaidrot Latvijas ekonomisko atveseļošanos un interese par Latviju kā potenciālo sadarbības partneri pieaug. Arī Latvijā pieprasījums palielinās, jo uzņēmēji arvien vairāk sāk izmantot vēstniecību piedāvātos resursus savu biznesa plānu attīstīšanai. Kā rāda statistikas dati, tieši eksportspējas stiprināšana valstiskā līmenī un tā apjoma palielināšanās ir viens no Latvijas turpmākās ekonomiskās attīstības stūrakmeņiem.
Tas, ka Ārlietu ministrijai bija jāsamazina darbinieku skaits par 32%, bija viena no neizbēgamajām krīzes sekām. Bet tagad ir pienācis laiks reaģēt uz pieaugošo pieprasījumu un darīt tāpat tā kā jebkuram rūdītam uzņēmējam – mums ir jāpalielina sava diplomātiskā konkurētspēja! Nepieciešams piešķirt papildus līdzekļus Ārlietu ministrijai, lai stiprinātu mūsu pārstāvniecības ārzemēs un atvērtu jaunas vēstniecības valstīs, kurās Latvijai varētu būtu tālredzīgas ekonomiskās intereses. Ja ieguldīsim, tad iegūsim! Nav citas alternatīvas kā vienotība starp visiem politiķiem par šo jautājumu.