"Mēs mīlam XXI gadsimtu. Tas ir mūsu labākais gadsimts!" priecīgi paziņo leģendārais duets, kurš darbojas jau vairāk nekā sešdesmit gadu. XX gadsimta 60. gados, studējot Londonas Svētā Mārtina Mākslas skolā, Gilberts (1943) un Džordžs (1942) paziņoja: "Mēs esam mūsu māksla." Viņi pasludināja sevi par dzīvām skulptūrām, izdzēšot robežu starp mākslinieku un viņa darbu.
Gilberts un Džordžs ir veltījuši savu mūžu provokatīvu un emocionālu darbu radīšanai. Izstāde Heivorda galerijā atklāj, kā mākslinieki pēdējā ceturtdaļgadsimtā ir turpinājuši veidot modernas pilsētas – Londonas – dzīves vizuālo hroniku. Savās ikdienas pastaigās viņi vēro Austrumlondonas mainīgo ainavu, tās sajūtas un tekstūras – ceļazīmes, grafiti, reklāmas, uzlīmes uz stabiem, politiskos saukļus un arhitektūru. Ielās viņi savāc dažādus priekšmetus un atkritumus, ko pēc tam integrē savos darbos līdzās citiem attēliem un tekstiem.
Darbs REST (2019) Gilberta un Džordža izstādē XXI gadsimta attēli. Foto – Marks Blouers, Heivorda galerija
Partneri mākslā un dzīvē Gilberts un Džordžs līdzīgi Čārlzam Dikensam attēlo pilsētu visā tās cilvēku izraisītajā haosā un sarežģītībā. "Mūsu māksla ir nāve, cerība, dzīve, bailes, sekss, nauda, rase, reliģija, sūds, kailums, cilvēks, pasaule," saka Gilberts un Džordžs. Savā daiļradē viņi pieskaras arī reliģijas, nacionālisma, terorisma, korupcijas un noziedzības tēmai.
Gilberts un Džordžs atļaujas būt atklāti, asprātīgi, rotaļīgi, izaicinoši un piedauzīgi, viņi allaž tur roku uz pulsa un rosina dialogu par šodienas sociālajām normām un tabu. Kopš 2003. gada savu daudzslāņaino vizuālo kompozīciju radīšanai viņi izmanto digitālās tehnoloģijas, kas ļauj izpausties vērienīgāk un drosmīgāk nekā agrāk. Gilberta un Džordža kolāžas piepilda eksplozīvas krāsas, un mākslinieki savās digitālajās gleznās parasti iekļauj sevi dažādās pozās – viņi pavairo savus tēlus, visādi tos pārveido un deformē. Šajos darbos Gilberts un Džordžs parādās kā notikumu liecinieki, mocekļi vai dumpinieki. "Vienmēr esam vēlējušies radīt mākslu, kam ir cilvēciska jēga un mērķis. Mūsu māksla ir draudzība starp skatītāju un attēlu," norāda Gilberts un Džordžs.
Ekspozīcijā XXI gadsimta attēli netiek ievērots hronoloģiskais princips – tajā jauktā secībā izstādīti darbi no Gilberta un Džordža sērijām, to vidū ir arī divi jaunākie darbi no 2025. gada cikla Screw Pictures, kurā mākslinieki reflektē par savu mirstīgumu. Izstādē ir pārstāvētas sērijas New Horny Pictures (2001), Sonofagod Pictures (2005), London Pictures (2011), The Beard Pictures (2016) un The Corpsing Pictures (2022).
"Uzrunājot skatītāju tieši, Gilberta un Džordža radītie attēli nojauc sociālās šķiras, kultūras un gaumes robežas. Viņiem ir nelokāma pārliecība, ka māksla ir domāta visiem. Šī izstāde ir ne tikai Gilberta un Džordža šīs tūkstošgades daiļrades svinēšana, bet arī aicinājums iekāpt mūsdienu dzīves iespaidīgajā un pretrunīgajā teātrī, kā to spēj iztēloties tikai Gilberts un Džordžs," uzsver Heivorda galerijas galvenā kuratore Reičela Tomasa.
Šo izstādi papildina Gilberta un Džordža ekspozīcija Nāve, cerība, dzīve, bailes, kurā ir redzami 1984.–1998. gadā tapušie darbi. Tā līdz 2026. gada februārim būs aplūkojama pašu Gilberta un Džordža atklātajā mākslas centrā Austrumlondonā.
Informācija: southbankcentre.co.uk, gilbertandgeorgecentre.org

