Laika ziņas
Šodien
Daļēji saulains
Rīgā +2 °C
Daļēji saulains
Sestdiena, 23. novembris
Zigfrīda, Zigrīda, Zigrīds

Rīgas biennāles dalībnieks Andrejs Strokins. Kurš aizdedzināja māju?

Andrejs Strokins savā jaunākajā projektā ir pievērsies Latvijas Ugunsdzēsības muzeja fotoarhīvam

Bijušās tekstilrūpnīcas Boļševička teritorijā būs skatāma pazīstamā latviešu fotogrāfa Andreja Strokina personālizstāde A Boy Who Set a House on Fire/Zēns, kurš aizdedzināja māju, kas ir radīta īpaši Rīgas Starptautiskajai laikmetīgās mākslas biennālei RIBOCA. Izstādes uzmanības centrā ir uguns, kuras liesmās tiek izgaismotas vispārīgākas tēmas.

15 000 negatīvu

Savā projektā Andrejs Strokins ir pievērsies Latvijas Ugunsdzēsības muzeja fotoarhīvam, kurā glabājas 15 000 negatīvu. Tie ir tapuši pagājušā gadsimta 60.–80. gados. Šajos materiālos ir dokumentēti ugunsgrēki un to atstātās sekas. Par šādu arhīvu Andrejs Strokins ir uzzinājis no ārsta un sabiedriskā darbinieka Pētera Apiņa, kurš fotogrāfu ir uzrunājis saistībā ar kādu citu projektu, viņa iecerēto grāmatu Latvijai 100, kurā katram gadam būs veltīti divi atvērumi (ar 38–40 fotogrāfijām).

"Mani fascinē atrasta vai arhīva fotogrāfija ar to, ka ārpus konteksta tā kļūst par tukšu trauku, kuru tu vari piepildīt ar savu saturu," atzīst Andrejs Strokins, kurš savā iepriekšējā projektā bija pievērsies atrastiem fotouzņēmumiem, kuru autors – nezināms fotogrāfs – bija strādājis kinoteātrī Palladium un dokumentējis dažādus notikumus: no kinoteātra atjaunošanas brīža 1957. gadā tajā bija notikuši ne tikai kinoseansi, bet arī bērnu rīti, šaha turnīri, koru un deju kolektīvu priekšnesumi un, protams, arī neizbēgamās partijas funkcionāru uzstāšanās, kas pārtrūka 1963. gadā līdz ar ugunsgrēku kinoteātrī.

Vāvere un alkohols

Mākslinieka jaunākajā projektā uguns kļūst par metaforu, lai runātu par padomju režīma "sadegšanu". Šīs ekspozīcijas centrā ir lielizmēra grāmata, kurā ir iekļautas Andreja Strokina atlasītās fotogrāfijas, kas ir papildinātas ar kultūrpētnieka Denisa Hanova eseju (iespējams, tuvākajā nākotnē grāmata varētu tikt izdota mazākā izmērā, bet lielākā tirāžā). Vairāki fotouzņēmumi izstādes apmeklētājiem varētu sagādāt ne vienu vien atklājumu par pagājušajiem laikiem. Viens no tādiem ir ugunsgrēks Latviešu strēlnieku pieminekļa būvlaukumā – tas aizkavēja pieminekļa atklāšanu iecerētajā Ļeņina simtās jubilejas gadā un ilgu laiku tika turēts noslēpumā.

Šajā ekspozīcijā var iepazīties ar vēl vienu Andreja Strokina aizraušanos. Tā ir restaurācija. "Es sāku uzpirkt mēbeles un citas lietas, jo man parādījās interese darīt kaut ko ar rokām," stāsta mākslinieks, kurš izstādi A Boy Who Set a House on Fire ir papildinājis ar vairākiem priekšmetiem no padomju laikiem, lai skatītājos radītu trauksmes sajūtu. Līdzās citām lietām tajā ir eksponēts izbāznis – vāverīte, kas krievu valodā nozīmē "beločka", savukārt tautas valodā tā tiek dēvēta "belaja gorjačka" jeb delirium tremens. Iepazīstoties ar padomju laika ugunsgrēku kartotēku, var secināt, ka tieši alkohols ir bijis iemesls daudzām jo daudzām nelaimēm, kas ir notikušas tajā periodā (un ne tikai tajā).

Mazdārziņu mājiņas

Andreja Strokina personālizstāde ir iekārtota mākslinieka Andra Eglīša darbnīcā, kuru viņam ir ieteikusi Rīgas biennāles galvenā kuratore Katerina Grega. "Tā ir maza un necila telpa, kas labi atbilst manam projektam," saka fotogrāfs un piemetina, ka gribējis izvairīties no izstāžu zāļu baltajām sienām. "Šī vide atgādina mazdārziņa mājiņas, kuras ir būvētas no tā, kas ir bijis pa rokai," stāsta Andrejs Strokins, sēžot uz soliņa koka pavēnī un cerot, ka šāda brīva, nepiespiesta atmosfēra varētu kļūt par visas biennāles kopējo noskaņojumu.

Šajā pasākumā viņš saskata iespēju vietējiem māksliniekiem parādīties starptautiskajā arēnā, jo ir ļoti grūti ielauzties ārvalstu profesionāļu redzeslokā – lielākām valstīm ierasti ir spēcīgāks lobijs, bet šajā gadījumā Rīgas Starptautiskā laikmetīgās mākslas biennāle ir kļuvusi par Baltijas valstu mākslinieku atbalstītāju, kas varētu likt sasparoties pašmāju autoriem.

Andrejs Strokins atklāj, ka šī ir viņa pirmā pieredze tik ambiciozā un vērienīgā pasākumā, kurā viņš ir iesaistīts vairākos līmeņos ne tikai kā mākslinieks, bet arī kā fotogrāfs. Viņam ir uzticēts dokumentēt visu biennāles mākslinieku darbus, kuru ir vairāk nekā simt. "Fotogrāfijas ir tas, kas paliks pāri," piebilst Andrejs Strokins. 


Seko līdzi aktuālajam arī notikumam veltītajā Diena.lv sadaļā

Uzmanību!

Pieprasītā sadaļa var saturēt erotiskus materiālus, kuru apskatīšana atļauta tikai pilngadību sasniegušām personām.

Seko mums

Seko līdzi portāla Diena.lv jaunākajām ziņām arī sociālajos tīklos!

Ziņas e-pastā

Saņem Diena.lv aktuālās ziņas e-pastā!

LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS

Vairāk LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS


Aktuāli


Ziņas

Vairāk Ziņas


Mūzika

Vairāk Mūzika


Māksla

Vairāk Māksla


Teātris

Vairāk Teātris


Literatūra

Vairāk Literatūra


Kino/TV

Vairāk Kino/TV


Eksperti/Blogeri

Vairāk Eksperti/Blogeri


Intervijas

Vairāk Intervijas


Recenzijas

Vairāk Recenzijas


Grāmatas

Vairāk Grāmatas


Konkursi

Vairāk Konkursi


Ceļojumi

Vairāk Ceļojumi


KD Afiša

Vairāk KD Afiša


Deja

Vairāk Deja