Laika ziņas
Šodien
Daļēji apmācies
Rīgā -2 °C
Daļēji apmācies
Svētdiena, 24. novembris
Velta, Velda

Atsāksies laikmetīgo operu cikls LULU

No 19. oktobra līdz 14. decembrim Kaņepes kultūras centra kino teātrī notiks laikmetīgo operu cikls LULU, informēja notikuma pārstāve Anna Ķirse._ _Otrajā sezonā tajā būs iespēja vērot piecus atšķrīgus un drosmīgus operu iestudējumus.

Pirms katra seansa – īsa ievadlekcija, ko sniegs mūzikas vidē spilgtas un pamanāmas personības, bet sezonas noslēgumā – apaļā galda diskusija par žanra aktualitātēm.

Laikmetīgo operu cikls LULU sezonu atklās ar Albana Berga operu Lulu. Muzikālā valoda – drosmīga (piemēram, līdzās klasiskajam instrumentārijam uz skatuves atrodas arī džeza ansamblis), librets – paša komponista radīts, iedvesmojoties no austriešu dramaturga ekspresionista Franka Vēdekinda lugām Zemes gars (Erdgeist) un Pandoras lāde (Die Büchse der Pandora). Ieraksts no režisora Kristofa Loja veidotā iestudējuma Karaliskajā Londonas Koventgārdena operā diriģenta Antonio Papano vadībā. Lulu atveidotāja – žilbinošā zviedru dziedātāja Agnēta Eihenholca, kura tiek uzskatīta par visu laiku veiksmīgāko Lulu partijas interpreti. Lektore – Margo Zālīte, kura studējusi operrežiju Berlīnē un Rīgā iestudējusi Rigoleto.

Kontrastējoši Lulu, kur uz skatuves darbojas virkne dažādu tēlu, tostarp grāfiene, ģimnāzists, gleznotājs, atlēts, klauns, baņķieris un princis, 2. novembrī skatāmajā Beata Furera Begehren darbojas tikai divi – Viņš un Viņa. Tiesa, būs iespēja dzirdēt mazliet vairāk: instrumentālu ansambli, vokālu ansambli (Vokalensemble Nova), soprānu un teicēju. Eksotisks ir ne tikai izpildītājsastāvs, bet arī ieraksta vieta – Kaira, Ēģipte. Pie diriģenta pults – pats komponists, kurš pazīstams kā izcils laikmetīgās mūzikas interprets, viens no 1985. gadā dibinātā instrumentālā ansambļa Klangforum Wien izveidotājiem. Režisors – Reinhilds Hofmanis, Viņas lomu dzied soprāns Petra Hofmane – atzīta laikmetīgās mūzikas interprete, Zalcburgas un Lucernas festivāla, Venēcijas biennāles, Rūras triennāles, Wien Modern u. c. viešņa, kura sadarbojusies ar Antonio Papano, Klaudio Abado, Mihaelu Gīlenu, Pēters Etvešu. Vairāk par Begehren un Beatu Fureru pirms seansa stāstīs komponists un JVLMA docents Rolands Kronlaks.

Savukārt 16. novembrī – Oskara Bianki viencēliena kameropera Thanks to my eyes. Bianki šovasar kā pasniedzējs viesojies Mazsalacas 7. Starptautiskajos jauno komponistu meistarkursos, regulāri pasniedz meistarklases Parīzes IRCAM centrā un sadarbojas ar pasaules vadošajiem laikmetīgās mūzikas interpretu kolektīviem, tostarp Ensemble Modern, Klangforum Wien, Neue Vokalisten Stuttgart u.c. Thanks to my eyes ir šobrīd vienīgais skatuves žanra paraugs Bianki daiļradē, viņš pie tā strādājis no 2010. līdz 2011. gadam, pirmizrāde notikusi Francijā 2011. gada 5. jūlijā. Libreta pamatā – franču rakstnieka un izrāžu autora Žoela Pomrā luga – vēstījums par identitātes krīzi un identitātes meklējumiem mūsdienu pasaulē. Pats Pomrā ir iestudējuma režisors, instrumentālo partiju atskaņo Ensemble Modern, diriģents – Franks Ollu. Pirms operas būs iespēja vērot paša komponista stāstījumu par operas tapšanu, idejām un iestudējumu videolekcijas formātā.

Tāpat par savu darbu – operu Dauka, kura pirmizrādi piedzīvojusi Latvijas Nacionālajā operā 2012. gadā, – divas nedēļas vēlāk videolekcijā stāstīs pašmāju komponists Andris Dzenītis. Libretu pēc Sudraba Edžus veidojis Kārlis Vērdiņš, režiju – Ināra Slucka, bet par vizuālo noformējumu rūpējusies māksliniece Katrīna Neiburga. Iestudējuma diriģents – Aigars Meri, piedalās LNO koris un solisti, titullomā – baritons Armands Siliņš, kura radošā sadarbība ar komponistu veiksmīgi turpinājās, šī gada augustā pirmatskaņojot Andra Dzenīša ciklu Vīriešu dziesmas baritonam un klavierēm.

Piektais iestudējums 14. decembrī – Heinera Gebelsa instalācija-performance Štiftera lietas (Stifters Dinge), kas pagājušajā gadā bija iekļauta Rūras triennāles programmā. To dēvē par klavierdarbu piecām klavierēm bez neviena pianista, teātri bez aktieriem, performanci bez izpildītājmāksliniekiem, izrādi bez cilvēkiem. Uz skatuves ir instrumenti un dažādi priekšmeti, kas pārvietojas un dzīvo gan solistu dzīvi, gan darbojas ansamblī, ir baseins, kas pārvēršas purvā, pēcāk – vulkāna krāterī, piedzīvosim arī gadalaiku maiņas un daudzus citus pārsteigumus. Gebelss mākslā meklē veidus, kā sarunāties ar klausītāju dažādos līmeņos.

Pēc Štiftera lietām, 2014. gada LULU sezonu noslēdzot, – atvērta apaļā galda diskusija ar erudītiem mākslu jomu ekspertiem par operu, aktualitātēm, tās lomu un žanra transformācijām šodien. 

Ieeja visos seansos bez maksas.

Uzmanību!

Pieprasītā sadaļa var saturēt erotiskus materiālus, kuru apskatīšana atļauta tikai pilngadību sasniegušām personām.

Seko mums

Seko līdzi portāla Diena.lv jaunākajām ziņām arī sociālajos tīklos!

Ziņas e-pastā

Saņem Diena.lv aktuālās ziņas e-pastā!

LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS

Vairāk LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS


Aktuāli


Ziņas

Vairāk Ziņas


Mūzika

Vairāk Mūzika


Māksla

Vairāk Māksla


Teātris

Vairāk Teātris


Literatūra

Vairāk Literatūra


Kino/TV

Vairāk Kino/TV


Eksperti/Blogeri

Vairāk Eksperti/Blogeri


Intervijas

Vairāk Intervijas


Recenzijas

Vairāk Recenzijas


Grāmatas

Vairāk Grāmatas


Konkursi

Vairāk Konkursi


Ceļojumi

Vairāk Ceļojumi


KD Afiša

Vairāk KD Afiša


Deja

Vairāk Deja