Laika ziņas
Šodien
Apmācies
Rīgā +6 °C
Apmācies
Trešdiena, 25. decembris
Stella, Larisa

Ko gaidīt no spoku stāsta?

Operas Lučija di Lammermūra tiešraide 7.februārī plkst.20 Parex Plaza divās zālēs Izpārdots! Biļetes uz Gaetāno Doniceti operas Lučija di Lammermūra izrādēm Metropolitēna operā Ņujorkā jau sen ir izpārdotas — izpirktas arī visas biļetes uz Lučijas tiešraidi, kas sestdien, 7.februārī, plkst.20 notiks Rīgas kinoteātra Parex Plaza divās zālēs.

Iestudējumā piedalās spilgts solistu ansamblis — ar soprānu Annu Ņetrebko (Lučija) un tenoru Rolando Viljasonu (Edgardo) priekšgalā. Šis klasiskās mūzikas superzvaigžņu duets ir slavens gan ar krāšņiem koncertiem, gan ar spilgtiem priekšnesumiem operu uzvedumos — par 2005.gada Zalcburgas festivāla sensāciju kļuvusi Dž.Verdi Traviata, dziedātāji satikušies Ž.Masnē Manonā, Š.Guno Romeo un Džuljetā, G.Doniceti Mīlas dzērienā un Dž.Pučīni Bohēmā.Vērts redzēt Lučija di Lammermūra ir asiņains spoku stāsts, kas viktoriānisma laikmeta garā risinās XVI gs. beigās Skotijas pilī. Opera piedāvā melodisku skaistumu, virtuozas koloratūras, dabas skaņu atdarinājumu un melodramatisku sižetu — mīlestība, greizsirdība, slepkavība un galvenās varones neprāts. Uz tiešraidi vērts doties ne tikai lielisko balsu un izrādes ansambļa aktiermākslas dēļ. Ir vērts redzēt Daniela Ostlinga scenogrāfiju — īpaši gleznainos dabasskatus, kas mākslinieka T.J.Gerkena izgaismojumā veido tēlainu un emocionāli iedvesmojošu fonu. Pievērsiet uzmanību arī baritonam Mariušam Kvečeņam (Enriko) un basam Ildaram Abdrazakovam (Raimondo). Pie diriģenta pults — Marko Armiljato. Lučijas lomu, kas ir viņas repertuārā kopš 1994.gada, A.Ņetrebko līdz šim Ņujorkā nav dziedājusi. Janvārī viņa piedalījās Lučijas iestudējumā Marijas teātrī Sanktpēterburgā — tā bija dziedātājas atgriešanās pēc pusgada pauzes. Pērn septembrī zvaigznei, kuras dzīvesbiedrs ir Urugvajas basbaritons Ervins Šrots, piedzima dēls Tjago Arua. A.Ņetrebko stāsta: "Man bija liels brīnums, ka es negribēju uzstāties. Es atsāku vokālās nodarbības novembrī. Domāju, ka man būs trīcoša balss — bet nē, viss bija kārtībā. Ceru, ka spēšu dziedāt vēl labāk." Vērtējot operdīvas sniegumu Pēterburgā, kritiķi atzīmējuši pārmaiņas — A.Ņetrebko dziedāja bez ārišķīgas spozmes, kas viņai senāk bija raksturīga. Viņa neforsēja balsi, turklāt tā ir kļuvusi siltāka, samtaināka. Uzslavas izpelnījās dziedātājas maigais tembrs un nevainojamā tehnika. Operas Lučija di Lammermūra kulminācija ir neprāta aina, kuras pirmajā daļā "Anna Ņetrebko bija satriecoša", par Ņujorkas izrādi raksta The New York Times kritiķis Entonijs Tomasīni. "Pianissimo epizodē viņa rada vokālo brīnumu, piepildot dziedājumu ar noslēpumainības krāsām, kas ideāli harmonē ar stikla harmoniku šausmas izraisošo skanējumu. Viņas pieklusinātā ekspresivitāte man lika domāt par Kallasu," viņš piebilst, rakstot par ārprāta skatu, kurā no orķestra rindām atskan tikko dzirdamas, taču ļoti izteiksmīgas stikla harmoniku skaņas. Ieklausieties! Lai cik klusa būtu šī svešādā skaņa, to nevar nepamanīt! Tā šķiet kā zīme no citas pasaules. Cerams, tiešraidē šo reto mūzikas instrumentu, kuru spēle Metropolitēna operas mūziķe Cecīlija Brauere, parādīs arī tuvplānā. Par to ir īpašs stāsts — kad Doniceti 1835.gadā komponēja šo operu, viņam radās doma ilustrēt Lučijas psihes stāvokli ar 1761.gada Bendžamina Franklina izgudrojumu — stikla harmonikām — stikla bļodiņu virteni, ieskandināmu ar mitriem pirkstiem. Iespaidi klātienē Par to, ka Lučijas di Lammermūras izrādes, kurās dzied A.Ņetrebko, ir izpārdotas, nav melots. Šķiet, ka viņas dzidrās balss un šarmantās personības valdzinājumu grib izbaudīt arī tie, kuri operā ir reti viesi. Tiklīdz bija izskanējuši pirmie kori un Lučijas egoistiskā brāļa pašizpausme, publika aplaudēja jau brīdī, kad A.Ņetrebko vēl tikai parādījās uz skatuves un vēl nebija paspējusi nodziedāt ne noti. Viņas balss skanēja ne tikai pērļaini dzidri un dedzīgi, bet ar tādu siltumu, kāda agrāk viņas soprānam nebija. (Varēju salīdzināt ar Opermūzikas svētkos Siguldā dzirdētajiem A.Ņetrebko priekšnesumiem tolaik viņas starptautiskās karjeras sākumā.) Atklāti sakot, nebija liels zaudējums, ka 3.II izrādē Viljasons nedziedāja, jo bija saslimis. (Viņš joprojām tiek solīts Edgardo lomā 7.II izrādes tiešraidē). Džuzepe Filjanoti, kurš viņu aizvietoja mīlētāja Edgardo lomā, jau pēc pirmās ārijas izpelnījās ovācijas un bija Ņetrebko līmeņa cienīgs partneris. Spēcīgs ir viss solistu sastāvs. Pievērsiet uzmanību detaļām! Tam, cik aktīvā saspēlē varoņi risina attiecības, cik aktīvi notikumos iesaistās koris! Izmantojiet tiešraides skatītāju priekšrocību tuvplānos vērot visu izrādes dalībnieku mīmiku. Starp citu, jau 3.II izrādi klusām filmēja vismaz četras TV kameras. "Arī filmēšanai ir ģenerālmēģinājums, izstrādājot tiešraides režiju," paskaidroja Brents Ness no Metropolitēna opera komandas. Pateicoties tam, ka solisti ir arī lieliski aktieri, kuri uzkarsē belcanto operas izrādi visaugstākajā drāmas temperatūrā, vakars paiet kā vienā elpas vilcienā. Patiesībā izrāde ilgusi gandrīz četras stundas.

Uzmanību!

Pieprasītā sadaļa var saturēt erotiskus materiālus, kuru apskatīšana atļauta tikai pilngadību sasniegušām personām.

Seko mums

Seko līdzi portāla Diena.lv jaunākajām ziņām arī sociālajos tīklos!

Ziņas e-pastā

Saņem Diena.lv aktuālās ziņas e-pastā!

LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS

Vairāk LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS


Aktuāli


Ziņas

Vairāk Ziņas


Mūzika

Vairāk Mūzika


Māksla

Vairāk Māksla


Teātris

Vairāk Teātris


Literatūra

Vairāk Literatūra


Kino/TV

Vairāk Kino/TV


Eksperti/Blogeri

Vairāk Eksperti/Blogeri


Intervijas

Vairāk Intervijas


Recenzijas

Vairāk Recenzijas


Grāmatas

Vairāk Grāmatas


Konkursi

Vairāk Konkursi


Ceļojumi

Vairāk Ceļojumi


KD Afiša

Vairāk KD Afiša


Deja

Vairāk Deja