Laika ziņas
Šodien
Skaidrs
Rīgā +5 °C
Skaidrs
Sestdiena, 19. oktobris
Drosma, Drosmis, Elīna

Latvijas mūzikas Ābolu ķocis

Festivāla Arēna koncerts Mesiāns un viņa skolnieki. 26.X. Lielā ģilde. Solisti Vineta Sareika (vijole), Pīters Donahjū (klavieres, Lielbritānija). Sinfonietta Rīga, diriģents Normunds ŠnēKritiķi vērtē Maruta Rubeze Pēc Tenso trīs dienu koru plūdiem patiesā vēlmē pēc ne mazāk izsmalcinātām instrumentālām krāsām jau iepriekš iztēlē izgaršoju solīto: Mesiāna un Skolnieku apdzīvotajā arhipelāgā sagaidīs Eksotiskie putni, dreifēs (Dérive) Bulēzs, burās (Voile) vīrišķīgais Ksenakis, bet uz atvadām Ķeniņa satvērienu Divi Vienā demonstrēs intriģējošā solistu saspēle.

Kad nu viss bija kājām gaisā! pat izpaliekot starpbrīdim! īgņojos, jo arī pianista pirmais uznāciens Ķeniņa mūzikā šķita krietni formālāks nekā "zilās liesmās" degošajai vijolniecei. Jā, Ksenaka buru blīvuma koeficients bija efektīgs, un Bulēzs izšuntēja ne pa jokam (nopelnot pirmās ovācijas), tomēr man karsējtemperatūru sasniegt neizdevās, jo pat Mesiāna zvaigžņotie akordi šoreiz atgādināja par Ligeti pigmejiem, nedz Indijas putniem. Mea culpa... * * * * * Boriss Avramecs Šim koncertam vajadzēja notikt pārpildītā zālē un lai kvartālā attālumā no Lielās ģildes klīstu lieko biļeti meklējošie — tik lielisks bija koncerts gan priekšnesuma, gan programmas ziņā. Diemžēl zāle bija pustukša. Jau pirmais koncerta skaņdarbs — T.Ķeniņa Dubultkoncerts — skanēja pārliecinoši gan kā īsts meistardarbs, gan kā spilgta solistu virtuozitātes un spējas mijiedarboties izpausme. Apjomīgs P.Bulēza opuss satrieca ar savu galējo semantisko blīvumu un tika atskaņots ar nepieciešamo neatslābinošo intensitāti un mērķtiecību. P.Donahjū ar izcilu ritma precizitāti un skanējuma noteiktību un mirdzumu spēlēja O.Mesiānu — gan skaņdarbu klavierēm solo Cantéyodjay?, gan unikāli sarežģīto solo partiju koncertā Eksotiskie putni, kur solista un orķestra kopspēlē iemiesojas komponista iecerēta apžilbinošā gaisma un līksmošana. (Nehumāna pret klausītājiem bija ideja tik kodolīgu un garu programmu spēlēt bez starpbrīža.)* * * * * Orests Silabriedis Par saturiski dziļāko šajā koncertā vēlos saukt Ķeniņa informatīvi daudzslāņaino dubultkoncertu, kurā dziļu iespaidu atstāja Sareikas un Donahjū duets — ik niansi, ik pavērsienu rūpīgi pārdomājis tandēms (ļoti gribas cerēt, ka 2009.gads atdos Ķeniņa mūziku Latvijas koncertzālēm!). Ksenaka darbs izskanēja kā drukns, intensīvs joks ar replikas nozīmi, Bulēzs fascinēja ar vitalitātes un tembra krāsu metafizisko nimbu Heses pērlīšu garā, savukārt no Mesiāna dzirdējām salīdzinoši ilustratīvas, tēraudspožas lappuses, kurās konģeniāls komponistam bija tehniski nepārspējamais Pīters Donahjū. Sinfonietta Rīga un Normunda Šnē meistarību šādā repertuārā var bez atlaidēm vērtēt Eiropas mērogā — neviena uzslava nebūs par skaļu, sevišķi par Bulēza formulu ritināšanu. Tutti bravi!

Uzmanību!

Pieprasītā sadaļa var saturēt erotiskus materiālus, kuru apskatīšana atļauta tikai pilngadību sasniegušām personām.

Seko mums

Seko līdzi portāla Diena.lv jaunākajām ziņām arī sociālajos tīklos!

Ziņas e-pastā

Saņem Diena.lv aktuālās ziņas e-pastā!

LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS

Vairāk LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS


Aktuāli


Ziņas

Vairāk Ziņas


Mūzika

Vairāk Mūzika


Māksla

Vairāk Māksla


Teātris

Vairāk Teātris


Literatūra

Vairāk Literatūra


Kino/TV

Vairāk Kino/TV


Eksperti/Blogeri

Vairāk Eksperti/Blogeri


Intervijas

Vairāk Intervijas


Recenzijas

Vairāk Recenzijas


Grāmatas

Vairāk Grāmatas


Konkursi

Vairāk Konkursi


Ceļojumi

Vairāk Ceļojumi


KD Afiša

Vairāk KD Afiša


Deja

Vairāk Deja