Laika ziņas
Šodien
Skaidrs
Rīgā +12 °C
Skaidrs
Sestdiena, 19. oktobris
Drosma, Drosmis, Elīna

Pamela Rozenberga. Vecmāte mākslai

Berlīnes filharmoniķu ģenerāldirektore Pamela Rozenberga pārliecināta, ka viskonservatīvākajā vidē iespējams ieviest jaunu domāšanu Tikai nemitīgi meklējot jaunas izteiksmes robežas, māksla ir dzīva un attīstās. Ja māksla ir tikai Status Quo, tā pēc kāda laika mirst — saka Pamela Rozenberga. Rīgā viņa ieradās kā Berlīnes filharmoniķu ģenerāldirektore, bet vēl nesen, būdama Sanfrancisko operas direktore, pierādīja, ka pat viskonservatīvākajā vidē iespējams ieviest jaunu domāšanu.

Esat strādājusi gan operteātru vadībā Eiropā — Vācijā un Nīderlandē, gan ASV, Sanfrancisko operā, kur uzdrošinājāties likt konservatīvajai publikai iepazīt Eiropas režijas stilu. Kur jūtaties vislabāk? Es varu pilnīgi atklāti pateikt, ka dodu priekšroku strādāšanai tādā sistēmā, kur kultūra un māksla saņem valsts atbalstu, valsts subsīdijas. Tāpēc, ka, valstiski atbalstot kultūras institūcijas, būtisks filozofijas aspekts ir mērķis piedāvāt cilvēkiem mākslu par saprātīgām, pieejamām biļešu cenām. Tā, lai mākslu var atļauties baudīt ikviens, lai tā ir plaši pieejama visai sabiedrībai. Otra motivācija valsts atbalsta nepieciešamībai ir, ka tas atraisa rokas riskēt.

Vai jums nācies bieži uzņemties lielu risku? Jums patīk? Tas ir neizbēgams? Riskējot var arī zaudēt…

Protams, paraugoties atpakaļ uz riska pieredzi cauri gadu desmitiem un gadsimtiem, tā rāda, ka daudzas pasaules pirmizrādes tā arī nepiedzīvoja atkārtotus nākamos uzvedumus. Taču arī daudzi darbi, kurus spēlējam šodien, ir kontraversāls izaicinājums. Un tieši tā, manuprāt, ir mākslas loma sabiedrībā: meklēt jaunu izteiksmi, piešķirt domai atvērtu, radošu brīvību. Manuprāt, tikai nemitīgi pētot un meklējot jaunas robežas, māksla ir dzīva un attīstās. Ja māksla ir tikai Status Quo, tā pēc kāda laika mirst.

Tāpēc es vēlreiz atkārtoju, ka dodu priekšroku valsts subsīdiju sistēmai. Tā dod jums drošību. Ieliek jums rokās drošības uzgriezni, lai varat izlūkot, izmēģināt! Protams, meklēt un mēģināt var vienmēr. Taču tas bija ārkārtēji grūti vadot Sanfrancisko operu, kam tikai vienu procentu teātra budžetā deva pavalsts (pilsētas) vara. Bet mūsu gada budžets bija ap 60 miljonu dolāru!

Ko tas nozīmēja jums?

Man nācās nepārtraukti nodarboties ar finansu līdzekļu piesaistīšanu, ar sponsoru meklēšanu, pārliecināšanu. Protams, visu laiku gādāt par biļešu ieņēmumiem. Tādos apstākļos ir ļoti grūti veikt ilglaicīgu plānošanu…Tā nav droša. Kad sāku tur strādāt 2001.gadā, piedevām bija lielas ekonomiskās problēmas. Pēc 11.septembra traģēdijas sabiedrībā sekoja liela depresija. Cilvēki padevās baiļu atmosfērai un mēnešiem ilgi negāja uz teātriem. Mēs zaudējām biļešu ieņēmumus, trīs miljonus dolāru! Mūsu darbs bija viegli ievainojams, neaizsargāts pret ekonomikas stāvokli… Tas padarīja lielāko daļu manu kolēģu tramīgus, piesardzīgus. Visi nervozēja: kā pārdot biļetes? Bet tas ir mūžīgais jautājums — kas bija pirmais: vista vai ola? Tāpēc, ka tikmēr, kamēr vairums manu kolēģu baidās piedāvāt ko tādu, kas nav jau pazīstams un pārbaudīts, publikai tiek laupīta iespēja uzzināt, atklāt sev ko jaunu. Tā rodas izplatītais noliegums: tas, ko es nezinu, man nepatīk!

Tas ir apburtais loks?

Es priecājos, ka biju spējīga pierādīt Sanfrancisko, ka no tā iespējams izrauties. Ja tu izmanto un dod iespēju, publikas interese radīsies! Iestudējām Olivjē Mesiāna operu Saint Francois d"Assise (Svētais Asīzes Francisks) — tā bija šīs operas pirmizrāde ASV ciklā Seminal works of Modern times, un tajā sezonā tieši uz to bija pārdots praktiski visvairāk biļešu. To pārspēja vienīgi populārās Džakomo Pučīni operas Madama Butterfly iestudējums. Tas bija lūzums. Tapa arī vēl vairāki citi mūsdienīgi iestudējumi, un cilvēkus tie ieinteresēja. Mēs to noskaidrojām, veicot pamatīgu publikas viedokļu aptauju. Svarīga ir pārliecība! Bet tas ir liels risks.

Kas bija visgrūtākais, Sanfrancisko pieredzes rūgtā garoza?

Mana īpašā problēma Sanfrancisko bija tā, ka es sāku strādāt 2001.gadā, kad sākās liela ekonomiskā krīze. Un bija 11.septembris… Tā bija mana pirmā sezona. Turklāt es nevarēju uzreiz īstenot savas mākslinieciskās idejas, savu vīziju, jo gadu vēl bija jāstrādā pēc iepriekšējā intendanta sastādīta plāna. Tas bija ļoti konservatīvs. Finanšu zaudējumi, ar kuriem cīnījos vēl divus turpmākos gadus, un iespēju trūkums strādāt laika perspektīvā (līgumus ar izcilajiem dziedātājiem taču jāslēdz četrus gadus uz priekšu!), mani noveda līdz pagurumam. Eiropas sistēmā, īpaši vācu, ir daudz lielākas iespējas ilgtermiņa plānošanai.

Bija interesanti lasīt, kā viens un tas pats mūsdienīgais Hendeļa Alčīnas iestudējums Josi Vīlera un Sergio Morabito režijā izraisīja pilnīgi pretēju reakciju abpus okeāna. Vācijā par gada labāko izrādi atzītais Štutgartes operas iestudējums likās nepieņemams konservatīvajiem opermīļotājiem Sanfrancisko…


Bet fantastiskais, kas notika Sanfrancisko Alčīnas izrādes sakarā, bija tās ierosinātās diskusijas. Viedokļi operas interneta čata lapā bija puse pret pusi, un tur tikai par Alčīnu diskutēja ap tūkstoš cilvēku. Mani reiz uzaicināja uz pusdienām, kurās piedalījās astoņi cilvēki. Tās izvērtās par trīs stundu ilgām, nopietnām, ļoti asām diskusijām tikai par operu! Beigās viens no sarunu biedriem jautāja: vai jelkad iepriekš kāds no mums ir piedzīvojis operas diskusiju vesela saviesīga vakara garumā?

Kad piekritāt iekļauties Berlīnes filharmoniķu vadībā, vairāku avīžu virsraksti uzsvēra: pirmā sieviete Berlīnes filharmoniķu intendantes amatā! Ko sakāt par šādu akcentu?

Pirmā sieviete šajā orķestrī sāka spēlēt pirms 25 gadiem. Tātad atšķirībā no Vīnes filharmoniķiem sievietes pie mums strādā jau ceturtdaļgadsimtu. Bet, protams, arī Berlīnes filharmoniķos ir gados vecāki, konservatīvi vīrieši, kuriem šis jautājums šķiet svarīgs. Jāteic, mani tas neuztrauc, bet es zinu, ka dažreiz pastāv zināmi "stikla griesti". Domāju, ir vietas, kur tā vēl joprojām ir problēma.

Arī Sanfrancisko nekādu problēmu šajā ziņā nebija, taču man stāstīja, ka vēl pirms desmit gadiem (!) tas vēl nebūtu iespējams: ģenerāldirektore — sieviete! Tomēr jau divas slavenas ģenerāldirektores bijušas Čikāgā, abas ļoti stipras personības. Starp citu Vācijā, Štutgartē, biju pirmā amerikāniete — intendante.

Ne velti vēl joprojām pastāv sieviešu mūzikas festivāli. Šāda norobežošana šķiet dīvaina, tomēr kalpo sieviešu radošās karjeras atbalstam.

Mans vīrs, mūzikas žurnālists un komponists, kurš nu jau ir Dieva pasaulē, savulaik teica, ka šādi notikumi mazliet atgādina geto. Taču, no otras puses, arī visi mūsdienu mūzikas festivāli ir sava veida geto. Taču tie vismaz pievērš uzmanību! Taču sievietes komponistes gadsimtiem netika atzītas līdzās vīriešiem un viņām ilgi nebija iespēju izvērst radošo karjeru.

Kā vienu no jūsu darba pamatidejām minējāt dzīves un mākslas kopsakarību. Ko ar to domājāt?

Es nesatricināmi uzskatu, ka māksla ir nepieciešama sabiedrības garīgajai veselībai un kreativitātei. Manuprāt, tas ir tikpat svarīgi kā fiziskā veselība. Mūzika, māksla, teātris palīdz cilvēkiem apzināti uztvert apkārtējo pasauli, izprast pašiem sevi un uzdot jautājumus sev. Jautāt par dzīvi! Palīdz sarunāties, saprasties, risināt dialogus, diskutēt. Tā palīdz izjust visdziļākās emocijas, iekšējo pasauli. Iedziļināties sevī. Tik daudzos veidos tā liek mums domāt, attīsta un atraisa mūsu katra iekšējo potenciālu.

Mūzika, glezniecība un citas mākslas dod cilvēkiem virzienu, mērķi, fokusu. Mudina just, domāt, sadzirdēt, saredzēt. Patlaban es esmu īpaši norūpējusies par to, kā šodien aug mūsu bērni. Viņi spēlē datorspēles, skatās televizoru, taču, iegrimstot virtuālajā realitātē, arvien vairāk attālinās no patiesās dzīves. Viss ir attālināts, kā skatoties uz dzīvi caur loga stikliem! Viņi visu dara un vēro datorā, un es redzu to kā lielu problēmu, nopietnu traucēkli viņu personības attīstībai. Jaunieši drīzāk virtuāli sarakstīsies datorā, nekā pēcpusdienā sastapsies vienkārši parunāties. Visa dzīve kļūst virtuāla. Manuprāt, tas ir ļoti satraucoši.

Dators ir arī visplašāko iespēju banka…

Es neesmu pret datoriem, bet es esmu pret to, ka tagad pašpietiekama, vientuļa darbošanās datorā stājas reālas dzīves pieredzes un īstas mācīšanās vietā un ka tas aizstāj īstu, dzīvu kontaktu! Skolā, izpildot mācību darbu, pietiek tikai mazliet pasērfot Google — tur pieejama visplašākā, jau gatava informācija. Taču jaunieši to nepadara par savu, neapdzīvo šo informāciju! Vairs nav jādomā pašiem un atsevišķajām zināšanu drumslām netiek veidota kultūras un vēstures konteksta izjūta, personiska izpratne par to, kas un kāpēc pasaulē ir noticis un notiek. Tas ļoti sašaurina iespēju iegūt īstas, dziļas, radošas un dzīvas zināšanas. Manuprāt, tas ir ļoti bīstami!

Tāpēc tik daudz strādājat arī pie Berlīnes filharmoniķu programmām bērniem?

Tas ir viens no iemesliem. Pats galvenais iemesls ir likt bērniem atklāt, cik viņi paši ir radoši. Mudināt viņus aktīvi radoši izpausties, mudināt viņus to darīt un parādīt, kā tas iespējams. Iedot viņiem rokās nepieciešamos līdzekļus šiem atklājumiem.

Kāpēc, neraugoties uz Sanfrancisko operas dedzīgo vēlmi jūs paturēt, pieņēmāt Berlīnes filharmoniķu ģenerāldirektores amatu un atkal pārcēlāties pāri okeānam?

Tāpēc, ka mana dzīve ir ļoti īsa. Es esmu jau tik ārkārtīgi daudz laika ziedojusi naudas piesaistei teātra darbam un nolēmu, ka vairs nevēlos desmit stundas dienā tērēt tikai un vienīgi naudas dabūšanai un gudrot arvien jaunas stratēģijas plānus, kā to labāk izdarīt. Nauda, nauda, nauda… Man katru gadu nācās piesaistīt miljonus dolāru sponsoru līdzekļus, taču patiesībā mani interesē mākslinieciskā attīstība. Vienkārši sapratu, ka esmu jau gana no tā nogurusi un šis laiks — tā ir mana dzīve.

Jums, vismaz ņemot vērā jūsu profesionālo izglītību, bija visas iespējas pašai attīstīt režisores un scenogrāfes ambīcijas.

Tikai mazliet kādreiz pamēģināju, taču zinu, ka to nevēlos.

Ar ko atšķiras operas vadīšana no orķestra?

Tas ir pavisam kas cits. Operteātrī es biju ļoti radoša: izdomāju visas idejas, teātra vīziju. Izlēmu, kāds būs repertuārs, un izvēlējos, kuri režisori, scenogrāfi veidos iestudējumus. Izvēlējos arī dziedātājus un diriģentus. Teātra seja tiešām bija mans mākslinieciskais rokraksts, un es jutos kā vecmāte operas mākslai. To var tā salīdzināt, jo manos pienākumos bija nodrošināt iespējas radīt mākslu, darot pilnīgi visu, kas nepieciešams, un aktīvi piedaloties, palīdzot visā. Orķestra darbā visus atbildīgos lēmumus pieņemam kopā, komandā, apspriežot orķestra komitejā un arī ar orķestri. Tieši manai personiskajai gribai te nav tādas lielas nozīmes, kā vadot operteātri.

Kāda bija motivācija, uzsākot jaunu koncertu ciklu Alla turca un nosaukumu aizņemoties no Mocarta sonātes daļas?

Tādu sākām tāpēc, ka Berlīnē ir ļoti plaši pārstāvēta turku sabiedrība: Berlīne ir trešā lielākā turku pilsēta pasaulē, turku iedzīvotāju skaita ziņā Berlīne seko tūlīt pēc Stambulas un Ankaras! Koncertu sēriju Alla turca ir jauna iniciatīva, ko uzsākām pagājušajā sezonā. Šīs programmas ir kultūras dialogs: katrā koncertā liekam vienu otrai blakām austrumu un rietumu kultūru, turklāt atklājot ciešas tematiskas saskares šo kultūru starpā, arī ielūkojoties vēsturē. Koncertos Berlīnes filharmoniķu mūziķi tiekas ar turku mūziķiem un uzmanības centrā ir mūzikas instrumenti: tipiskais turku mūzikas instruments satiekas ar savu līdzinieku, tuvāko radinieku Rietumeiropas kultūrā. Atsevišķās koncertprogrammās un piedevām arī radošās meistardarbnīcās aplūkojam stīgu instrumentus, koka pūšaminstrumentus, sitaminstrumentus, ģitāru veidus. Meklējot kopīgo, senos sūfiju dziedājumus likām blakus XIII gs. gregoriāņu korāļiem! Tāda bija pirmā programma šajā ciklā, visas biļetes bija pārdotas, un puse no publikas bija Berlīnē dzīvojošie turki. Vienā vokālās mūzikas vakarā sastapsies vispazīstamākais turku dziedonis Akira Az un Tomass Kvasthovs.

Kā jūsu pašas pasaules skatījumu ietekmēja tas, ka kopš bērnības bijāt mūžīgā ārzemniece: piedzimusi Losandželosā, izaugāt, dzīvojot Puertoriko un Venecuēlā, profesionālo karjeru gadiem saistot ar Vāciju?

Laikam tāpēc jūtos tā, ko vāciski apzīmē heimatlos. Nejūtos piederīga nevienai zemei, taču visur jūtos kā mājās. Man tā ir labi. Mani interesē un dziļi fascinē kultūru dažādība. Protams, visvairāk mājās jūtos Vācijā, taču man patīk vērot un iepazīt citas kultūras. Jā, tā ir nepiederības sajūta.

Kas Berlīnes filharmoniķu daudzo ceļojumu piedāvājumu kontekstā lika izšķirties par labu Latvijai un Igaunijai?


Mums vienmēr ir ļoti nopietni jāizvērtē, kurp mums būtu jāceļo, jo orķestri aicina uz visām pasaules malām un ik gadu tam ir 35 vieskoncerti dažādās valstīs. Taču jau labu laiku īpaša galvenā diriģenta Saimona Retla un orķestra komitejas vēlēšanās bija apciemot Baltijas valstis, kurās līdz šim neesam bijuši. Bet es gribētu piebilst, ka mūziķiem ir īpaši patīkami spēlēt muzikāli dziļi izglītotiem klausītājiem. Tas nav teikts, lai jums glaimotu. Mēs zinām, ka jūs patiešām esat viena no vismuzikālākajām zemēm pasaulē. Kora dziedātāju skaits vien attiecībā pret iedzīvotāju daudzumu jums ir viens no augstākajiem pasaulē, un varbūt vienīgi Velsa ar to varētu sacensties. Tas ir īpašs gods un bauda spēlēt zemē, kur dziļi izprot mūzikas būtību. Ir arī jauki redzēt, ka ik dienu ir lidojumu reisi no Berlīnes uz Rīgu. Lidmašīnas vienmēr ir pilnas, tātad cilvēki dodas strādāt uz Berlīni vai Rīgu. Šo tuvumu vajag izmantot, lai attīstītu abpusēju sadarbību.

Kā var kļūt par Berlīnes filharmoniķu mākslinieku?

Orķestris ir ļoti demokrātiska vienība. Tā dalībnieki balsojot paši izvēlas mūziķus un ikvienam — arī galvenajam diriģentam Saimonam Retlam ir tikai viena balss. Nedz orķestra komiteja, nedz muzikālais vadītājs te nevar uztiept savu gribu. Ja mūziķi pieņem darbā, tas sākumā ir uz divu gadu pārbaudes laiku. Pēc tam orķestra mūziķi balso atkal, lai izlemtu, vai viņu paturēt vai ne.

Mums ir arī orķestra akadēmija, kurā ar noklausīšanās konkursu atlasām labākos jaunos mūziķus. Uzņemam 30 studentu, kuri akadēmijā mācās divus gadus. Trīs ceturtdaļas no audzēkņiem ir ārzemnieki. Viņiem piešķiram stipendiju dzīvei Berlīnē. Viņus apmāca mūsu orķestra instrumentu grupu koncertmeistari. Trīs akadēmijas audzēkņi spēlēja arī orķestra sastāvā uz Operas skatuves vieskoncertā Rīgā. Jaunie mūziķi ir jau pārsteidzoši augstā līmenī. Protams, nav nekādas garantijas, ka akadēmijas audzēkņi tiks uzņemti Berlīnes filharmoniķos. Viņiem tāpat jāiztur noklausīšanās konkurss kā ikvienam. Taču liela daļa mūziķu, kas izgājuši sagatavošanas programmu, tomēr kļūst par vadošiem mūziķiem labākajos "topa" orķestros, un viņiem jau ir nopietna orķestra muzicēšanas pieredze, skola. Astoņi no akadēmijas pagājušā gada beidzējiem ieguva koncertmeistaru vietas pasaules vislabākajos orķestros.

Kur saskatāt Berlīnes filharmoniķu kvalitātes īpašo noslēpumu?


Daudzi to pat nevar iedomāties, bet mums orķestra sastāvā ir arī gandrīz 30 dažādi, aktīvi, darbīgi kamermūzikas ansambļi. Tāpēc arī lielajā orķestra sastāvā viņi cits citu izjūt tik smalki kā kamermūziķi, un tieši šis arī ir viens no Berlīnes filharmoniķu noslēpumiem.

***

Pamela Rozenberga


- Dzimusi ASV, Losandželosā

- Studējusi vēsturi, mūzikas zinātni, literatūru

- Bija mākslinieciskā vadītāja Nīderlandes operā Amsterdamā, Deutsche Schauspielhaus Hamburgā un Frankfurtes operā

- 1991— 2000. līdzdirektore kopā ar Klausu Zeheleinu Štutgartes Valsts operā

- 2001— 2006. Sanfrancisko operas ģenerāldirektore

Uzmanību!

Pieprasītā sadaļa var saturēt erotiskus materiālus, kuru apskatīšana atļauta tikai pilngadību sasniegušām personām.

Seko mums

Seko līdzi portāla Diena.lv jaunākajām ziņām arī sociālajos tīklos!

Ziņas e-pastā

Saņem Diena.lv aktuālās ziņas e-pastā!

LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS

Vairāk LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS


Aktuāli


Ziņas

Vairāk Ziņas


Mūzika

Vairāk Mūzika


Māksla

Vairāk Māksla


Teātris

Vairāk Teātris


Literatūra

Vairāk Literatūra


Kino/TV

Vairāk Kino/TV


Eksperti/Blogeri

Vairāk Eksperti/Blogeri


Intervijas

Vairāk Intervijas


Recenzijas

Vairāk Recenzijas


Grāmatas

Vairāk Grāmatas


Konkursi

Vairāk Konkursi


Ceļojumi

Vairāk Ceļojumi


KD Afiša

Vairāk KD Afiša


Deja

Vairāk Deja