Laika ziņas
Šodien
Skaidrs
Rīgā +17 °C
Skaidrs
Ceturtdiena, 16. maijs
Edijs, Edvīns

Rokopera Lāčplēsis atgriežas divdesmit gadu pēc pirmizrādes

Ir pagājis divdesmit gadu kopš Zigmara Liepiņa un Māras Zālītes rokoperas Lāčplēsis pirmizrādes Burtniekos, Valmieras rajonā. 20.jūnijā šajā pašā vietā atkal kāps uz skatuves vai visi toreizējās izrādes dalībnieki. Pēdējās dienas pirms mēģinājuma ir saspringtas, Rīgas kinostudijas agrāk diženās, tagad laika zoba skartās telpas pilnas dziedātāju, un parādi komandē Mirdza Zīvere.

Pati viņa atzīst, ka mēģinājumi bijuši viegli — gluži kā no jauna satikšanās. Savukārt komponists Zigmars Liepiņš stāsta, ka galvenais, ko gaida no šodienas izrādes — lai nelīst lietus, un piebilst, ka cer uz Pērkoņtēva un pārējo latviešu dievību labvēlību. 1988.gadā pirmo reizi uzvestā izrāde ieguvusi jaunu elpu — lai arī pagājis pāris desmitu gadu, tomēr visi dziedātāji un mūziķi, sākot dziedāt, gluži vai nomet no saviem pleciem pagājušos gadus — Jānis Sproģis joprojām stāsta par bērniņu krustcelēs, Niks Matvejevs kopā ar grupas Jumprava jodiem vilina atrast nodevēju pašu tautā, un Igo kopā ar Imantu Vanzoviču pārvar divu draugu šķiršanās un nodevības drāmu… Visi skatuves māk­slinieki atzīst, ka rokoperā skartās tēmas joprojām ir aktuālas arī mūsdienās.

Drīzāk koncertuzvedums


Ideja no jauna uzvest Lāčplēsi nākusi no Valmieras pašvaldības, stāsta Mirdza Zīvere — jau pirms gada piedāvāts iestudēt šo izrādi Burtniekos, režisore atzīst, ka paši gandrīz pat palaiduši garām šo jubileju. Tad arī sākts uzrunāt mūziķus, piedalījušies pirmajā uzvedumā, piekrituši visi vīriešu lomas izpildītāji, savukārt sieviešu lomas šoreiz dziedās Zane Dombrov­ska un Ieva Kerēvica. "Bija viegli — cilvēki bija priecīgi, kad viņus uzaicināja pēc tik ilga laika atkal dziedāt Lāč­plēsī." Arī koris būs cits — šoreiz par muzikālo pavadījumu jāpasakās Gunāra Kalniņa GGChoir. Mirdza Zīvere stāsta, ka jaunais Lāčplēša iestudējums tomēr drīzāk jādēvē par koncertuzvedumu — lai arī tiks izspēlētas vairākas personāžu savstarpējo attiecību mizanscēnas, kā arī varēs baudīt ugunīgu horeogrāfiju baletdejotāja Viestura Jansona izpildījumā, tomēr izrāde būšot mūsdienīgi askētiska. Pirmajā iestudējumā Zīveres balss skanēja ierakstā izrādes prologā un epilogā, tagad viņa ir režisore. "Šī mūzika un teksti mani saviļņojuši vairākus gadus, un šīs sajūtas ir joprojām," atklāj Zīvere.

Nekas nav mainījies


Vērojot aktierus — dziedātājus pirms mēģinājuma, rodas sajūta, ka satikušies vairāki veci draugi. Visos stūros kāds čalo viens ar otru. Arī Niks Matvejevs, Dīteriha lomas attēlotājs, atzīst, ka esot jauki satikt vecos draugus. "Lieliskas sajūtas, nekas nav mainījies!" Viņš arī norāda uz Zig­frīdu Muktupāvelu, visa ļaunuma iemiesotāja Līkcepures atveidotāju, piebilstot, ka daži vispār izskatoties tāpat kā jaunībā.

Aptaujātie atzīst, ka izrādes morālajā aspektā nekas jau nav mainījies — tāpat kā Lāčplēša idejas bija aktuālas 1989.gadā, tāpat arī 2008.gadā, jo Latvijā joprojām ir pārmaiņu laiki. Kokneša lomas atveidotājs, agrākais līvs Ai­vars Brīze apgalvo, ka "šī praktiski ir visu laiku izrāde. Sistēma ir mainījusies, bet saturā izmaiņu nav". Viņš piebilst, ka Lāčplēsis būs aktuāls vienmēr, kamēr Latvija nebūšot pa īstam brīva. Viņam piekrīt Jānis Sproģis, uzsverot — lai arī 20 gadu pagājis, cīņa starp Melno bruņinieku un Gaismu nav beigusies, tā pieņēmusi vien citu veidolu.

Jaunā Laimdotas lomas tēlotāja Zane Dombrovska, kura stājusies pirmiestudējumā dziedājušās Maijas Lūsēnas vietā, pirmizrādes laikā bijusi vien četrus gadus veca, tāpēc nekādu atmiņu par šo laiku viņai neesot. "Lāčplēsis pie manis atnāca pamazām, bet pamatīgi," atceras dziedātāja, kura jau piedalījusies arī citā Z.Liepiņa komponētā rokoperā Adata. "Taču skudriņas skrien, gan klausoties, gan pašai izpildot rokoperas Lāčplēsis kompozīcijas," atzīst jaunā dziedātāja. Kādas izjūtas būšot uz skatuves Burtniekos, viņa iedomāties vēl nevarot. Taču arī tur Lāč­plēša cīņa ar Melno Bruņinieku vēl nebeigsies.

***

Precīzs trāpījums


Pirmoreiz Lāčplēsis tika izrādīts 1988.gadā, kad apaļu simt gadu jubileju svinēja tā pirmavots — Andreja Pumpura eposs Lāčplēsis, turklāt vēsturiskie notikumi — trešās atmodas sākums — tajā brīdī prasīt prasīja pēc tāda lielformāta darba, kas atspoguļotu tautas brīvības cīņu. Zigmars Liepiņš un Māra Zālīte trāpīja tieši mērķī gan ar saturu, gan formu — tā bija pirmā reize, kad uz padomju gados slāpētās rokmūzikas balstīts lielformāta darbs tika uzvests uz lielās skatuves un katrs latvietis uzskatīja par pienākumu to noskatīties, kā relikviju iegādājoties arī taustāmo izdevumu trīs vinila skaņuplatēs.

Lomu atveidotāju izvēle Lāčplēsī arī bija pamatota, lai tai būtu kultūrvēsturiska nozīme — titullomai būtu grūti iedomāties citu, jo Rodrigo Fomins jeb Igo ar savu šarmu un spēcīgo roka vokālu, ko cilvēki pazina no Līviem un Remix, jau bija izpelnījies tādu kā tautas varoņa statusu. Patiesībā šī izvēle bija tikpat likumsakarīgs kā Deep Purple dziedātāja Iana Gilana izvēle Endrjū Loida Vēbera rokoperai Jesus Christ Superstar, kas kalpojusi par piemēru visām vēlāk sarak­stītajām rokoperām un, protams, arī Lāčplēsim. Arī tajā ziņā, ka šādos par grandioziem droši dēvējamos darbos ne visām dziesmām jābūt lipīgiem hitiem, lai varētu izcelties atsevišķas kompozīcijas, kurām ideālā variantā jāsakrīt arī ar sižeta kulminācijām. Lāčplēsī tās ir Lielvārda lomas tēlotāja Jāņa Sproģa dziedātā Uz krustcelēm, kas kļuva par šī tenora augstāko karjeras punktu, Laimdotas (Maija Lūsēna) un Lāčplēša liriskais duets un gandrīz par himnu kļuvusī Atgriešanās, kas izveidojās ne vien par Lāčplēša, bet arī Igo kā dziedāja hitu. Līvu skatuves centrālajam rokenrola varonim Aivaram Brīzem, kurš derētu arī galvenajai lomai, tika tā otrais pozitīvais varonis Koknesis. Ziņotāju un Jodu lomās izcili bija tā laika supergrupas Jumprava dalībnieki, un šis ir retais gadījums, kad var dzirdēt visu četru dalībnieku solo — bez Graubas un Grāvera šeit dzied arī citkārt klusākie Aigars Krēsla un Ainārs Ašmanis. Ja artistiskajem un arī savā mūzikā elastīgajiem Jumpravas dalībniekiem, tāpat Nikam Matvejevam (Dīterihs) un Imantam Vanzovičam (Kangars) negatīvās lomas derēja kā uzlietas, tad tauta nedaudz sašūmējās, vērojot agrāk kā vijoli čīgājošo balto bāleliņu pazīstamo Zigfrīdu Muktupāvelu Līkcepupes lomā. Instrumentālo pamatu spēlēja divas ja ne gluži populārākās, tad noteikti profesionālākās tā laika rokmūzikas instrumentālistu grupas Opus un Remix.

1998.gadā Lāčplēsis nāca ar jubilejas izrādēm un tika tiražēts CD, bet nu tas trešoreiz nāk savā divdesmitgadē, kad Pumpura eposam jau 120 — rokoperā iekļautos fragmentus no tā arī šoreiz lasīs teicējs Jānis Skanis.

***

Rokoperas Lāčplēsis koncertuzvedums


20.jūnijā plkst.22 Burtniekos Valmieras rajonā

11.jūlijā plkst. 18 Arēnā Rīga

Skatieties arī video no rokoperas "Lāčplēsis" mēģinājuma Rīgas Kinostudijā

Uzmanību!

Pieprasītā sadaļa var saturēt erotiskus materiālus, kuru apskatīšana atļauta tikai pilngadību sasniegušām personām.

Seko mums

Seko līdzi portāla Diena.lv jaunākajām ziņām arī sociālajos tīklos!

Ziņas e-pastā

Saņem Diena.lv aktuālās ziņas e-pastā!

LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS

Vairāk LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS


Aktuāli

Skandāli un brīnumi

16. maijā, kad iznāks šis KDi numurs, 77. Kannu kinofestivāls jau būs atklāts un uz Festivāla pils Limjēru zāles skatuves jau būs kāpusi festivāla goda viešņa amerikāņu aktrise Merila Strīpa

Ziņas

Vairāk Ziņas


Mūzika

Vairāk Mūzika


Māksla

Vairāk Māksla


Teātris

Vairāk Teātris


Literatūra

Vairāk Literatūra


Kino/TV

Vairāk Kino/TV


Eksperti/Blogeri

Vairāk Eksperti/Blogeri


Intervijas

Vairāk Intervijas


Recenzijas

Vairāk Recenzijas


Grāmatas

Vairāk Grāmatas


Konkursi

Vairāk Konkursi


Ceļojumi

Vairāk Ceļojumi


KD Afiša

Vairāk KD Afiša


Deja

Vairāk Deja