Laika ziņas
Šodien
Apmācies
Rīgā +4 °C
Apmācies
Svētdiena, 29. decembris
Solveiga, Ilgona

Siguldas Opermūzikas svētku Traviatas iestudējuma un Galā koncerta recenzija

Pievienot komentāru

0/1000 zīmes
interesanti
i
Interesanti. Jastrebovas salīdzinājums ar Ņetrebko nāk no recenzijas britu solīdajā laikrakstā The Times , un Sanktpērterburgas Marijas teātris to lepni citē savā mājas lapā! Vai tie abi (The Times un Marijas teātris) būtu galīgi nejēgas?
ne pārāk interesanti
n
Tagad ir mode salīdzināt ar Annu Ņetrebko teju katru jauno, daudzsološo soprānu, kura ar skaistu balsi un labu dziedāšnas tehniku spēj apvienot arī skaistu ārieni un labu figūru. Un šim salīdzināšanas āprātam nododas ne tikai "The Times", bet pat vēl daudz nopietnāki tieši opermūzikai veltīti izdevumi ("The Times" noteiki publicē recenzijas tikai kādā vienā šim nolūkam paredzētā slējā, taču opermūzikā nespecializējas). V.Jastrebova ir tikai viena no daudzām tādām, ko salīdzina ar Annu Ņetrebko. Iespējams, Marijas teātris uzķērās šai banalitātei tā iemesla dēļ, ka Anna Ņetrebko, pirms kļuva par starptautiska mēroga zvaigzni, bija tieši Marijas teātra soliste. Nostalģija, laba vēlējumi vēl vienai labai dziedātājai... Ne vairāk. Nedomāju, ka šiem salīdzinājiem kāds arī tic un tos uztver nopietni. Tie ir tīrākie PR teksti, kuros nav vairāk satura, kā vien apmēram šāds vēstījums: "ja jau šo dziedātāju salīdzina ar Annu Ņetrebko, tad tas nozīmē, ka meitene ne tikai var padziedāt, bet ir arī dikti izskatīga". Katrā ziņā, iesaku paklaustīties un salīdzināt abas dziedātājas pašam / -ai un paskatīties, kas tur tiešām ir līdzīgs. Balsis nē, skatuviskā sevis pasniegšanas maniere - it nemaz, izskats - vien tas, ka abas ir skaistas neliela auguma tumšates. Turklāt no tā brīža, kad "The Times" veltīja Jastrebovai šo komplimentu, ir pagājuši jau ... četri gadi? Ja viņa tiešām būtu jaunā operas pasaules Anna Ņetrebko, tad viņu tagad ar piedāvājumiem gāztu vai no kājām nost un vasaru viņa pavadītu dziedot Zalcburgas, Glainbornas vai tml festivālos, nevis Silgudas opermūzikas svētkos, kuriem piekrita uzreiz un iepriekš neplānojot - tātad ir tik brīva, kāda Ņetrebko nekad nav bijusi, kopš kļuva par "La Netrebko" pēc tam, kad viņu atklāja 2002. gada Zalcburgas festivālā. Ar ko es nevēlos teikt, ka Jastrebova ir sliktāka par Ņetrebko vai ka viņa nav pietiekami laba. Ir daudzas, iespējams, nesalīdzināmi labākas, kaut arī mazāk slavenas dziedātājas par Ņetrebko. Nevis nejēgas ir The Times un Marijas teāteris, bet gan vienkārši tā ir tāda tukša runāšana. Starp citu, intereses pēc iesaku pameklēt, cik daudzas un vēl kādas dziedātājas kopš apmēram 2005. gada katru gadu kāds nopietns izdevums "kronē" par "jauno Ņetrebko", un kas no tā visa ir sanācis. Vienkārši ir mazliet slikts stils ievietot šo salīdzinājumu savā portfolio. Citādi jau nekas.
  • 5
  • 0
atļaušos iejaukties
a
šajā diskusijā. 1. Manuprāt, opermūzikas svētku Galā koncerts bija ļoti augstā līmenī. Programma šajos koncertos mēdz mainīties vienmēr, bet šoreiz pārkārtošana (nāca šai programmai tikai par labu . Piemēram, diez vai koncerta noslēgumam derētu Toskas un Kavardosi 1. cēliena duets, kurš prātīgi tika pārcelts uz koncerta 1. daļu. 2. Tas, kā kāds tēvs visu acu priekšā izklaidēja savus bērnus, kopā ar viņiem skraidelējot blakus skatuvei un tēlojot lidmašīna (vai, varbūt, putnus) bija zem katras kritikas. Bet tur jau pie vainas sabiedrības vispārējais kultūras līmenis.
izsīkusī iecietība
i
Tādēļ ir kārtības nodrošinātāji,kas tādu ekscentrisku tukšgalvi noliek pie vietas. Nevajag vainot sabiedrību kopumā,kā saka,visi atbildīgi par visu. Operas koncerts nav šovs un nav arī sastāvdaļa Riska faktoram. Ja tētuks iedomājas, ka ir radīts vienīgi atrakcijām,lai kopā ar bērniem apmeklē atbilstošus pasākumus. Arī LNO izrādēs redzami abu dzimumu gardēži,kam šis žanrs ir jūtami pa smagu. Ja atkal gadītos, ka priekšā sēdošā daiļavas kauktu kā Tambovas vilki un dauzītu kājas, bet blakus sēdošais džentlmenis visu izrādes laiku "čakarētu" mobilo telefonu, nav izslēgts ka es sāktu atbilstoši reaģēt. Lūk,mākslas lielais spēks!
  • 2
  • 0
Bet
B
bērni jau nav vienīgie, kuri izmanto iespēju atraisīties. Ir pieaugušie, kuri satikušies gala koncertā un grib izrunāties. Kur nu vēl neaizmirstamie jaunieši- vietu ierādītāji, kuri žvikt žvakt tik svarīgi cirkulē garām mūzikas pavadījumā
t
ir tava problēma ,ka tu nemīli bērnus un nemāki viņus nomierināt,starp citu tavos rietumos open air koncertos tik tiešām pubikā uzvedās kā jau piknikā!!!!!
tā tā
t
Nezinu, kā jālasa tas Eiķetes komentārs, lai nonāktu pie secinājuma par bērnu nemīlēšanu un pikniku "tavos rietumos", "open air" (kas latviski būtu jāsauc par brīvdabas pasākumu)... Man šķiet, ka komentētājs visvairāk uztraucas par informācijas trūkumu un Kultūras Dienā publicēto recenziju kvalitāti, nevis bērniem, kuriem ir veltīti vien divi palīgteikumi visā apjomīgajā komentārā.
  • 7
  • 0
j
Siguldas opermūzikas svētki-var vēl pakavēties skaisto mirkļu pasaulē!!!!!
Par Traviatu
P
V.Jastrebova ir īpaša dziedātāja - un ja tiešām izrādes sākumā, kad vēl bija ar balsi jāizspēlē gaisīgā Parīzes subrete, kura pēkšņi un vētraini iemīlas, likās, ka balsī un dziedājumā to īsti nedzird un sižetiski mazliet par agru tur jau ieskanas nākamās drāmas smagums, tomēr īpaši otrajā cēlienā ar Adio passato un visu miršanas ainu kopumā viņa pārliecināja absolūti. Lieliska māksliniece, zinot ekstrēmos apstākļus, kādos viņai bija jāielec lomā un iestudējumā. Par to mūžīgo un jau apnicīgo salīdzināšanu ar Annu Ņetrebko... Jā, arī Maiju Kovaļevsku pēc Zalcburgas festivāla salīdzināja A.Ņ. Bet visa šī salīdzināšana ir tiešām nejēdzīga vairāku iemeslu dēļ: 1) Otras Anna Ņetrebko nekad nebūs, jo ne jau ar balsi vai izskatu (kas abi ir skaisti!) viņa kļuva par pirmā mēroga zvaigzni pasaulē, bet gan ar savu neizmērojamo, absolūti īpašo un neatkārtojamo harizmu. Viņai piemīt kaut kas ārkārtīgi tiešs, jaudīgs, nepastarpināts un ļoti, ļoti uzrunājošs. Daži maldīgi mēģinājuši to saukt par seksapīlu. Nē, tas ir kas daudz vairāk. Tagad, kad Annai Ņetrebko jau ir pāri 40 un skaistais augums pamazām izplūst un zaudē trauslās subretes formas, viņa nav zaudējusi ne nieka no šīs savas agrākās pievilcības. Un ir ļoti daudz citu nesalīdzināmi jaunāku un skaistāku uzlecošo operas zvaigžņu ar tādām balsīm, kuras eņģeļu no debesīm piespiestu nolaisties uz zemes, bet diez vai kāda no viņām izkonkurēs Annu Ņetrebko vai pat spēs viņai kaut mazliet līdzināties. 2) Mulsina, ka ar Annu Ņetrebko salīdzina dziedātājas, kuru balsis nemaz, nemaz nav līdzīgas Annas Ņetrebko balsij (atskaitot to, ka arī ir soprāni). Šī pati V.Jastrebova ir īsti dramatiska soprāna īpašniece, kamēr Anna Ņetrebko ir viegls liriski koloratūrs soprāns, kuram tad drīzāk līdzināts mūsu Marina Rebeka, ja jau izejam uz līdzības meklēšanu. Arī par mūsu Maiju Kovaļevsku pēc Zalcburgas festivāla, kad publika un kritiķi jūsmā par viņas garajām slaidajām kājām "Benvenuto Čellini" Terēzas karnevāla tērpā, jau sāka dēvēt Maiju par jauno Annu Ņetrebko, austriešu aģents Kurts Valters Šobers, kurš atklāja Maiju jau 2004. g. Siguldas operas svētkos, vīpsnāja un teica, ka vienīgais, kas esot līdzīgs Maijai un Annai esot matu krāsa, jo maijai ir ļoti plaša un liela liriskā soprāna balss, kura gadu gaitā visticamākais virzies Andželas Georigiu un Barbaras Fritoli virzienā - tātad uz viegli dramatisko soprāna repertuāru. Tīri objektīvi ir lomas, kuras dzied Anna Ņetrebko, bet Maija vai V.Jastrebova nekad nedziedās, un otrādi. Tīri balss specifikas dēļ. Kāpēc tad salīdzināt? 3) Kura sevi cienoša jauna operdziedātāja vēlēsies kādu kopēt, pat ja tā būtu pati Anna Ņetrebko? Patiesībā ar mūsu Elīnas Garančas glamūrās operzvaigznes tēls lielā mērā ir radies, pateicoties salīdzinājumam ar mūsdienu pirmā lieluma operas karalieni Annu Ņetrebko, tikai šajā gadījumā salīdzinājums pretstatos it visā, atskaitot to, ka abas ir operdziedātājas un abas ir skaistas (tumšate / gaišmate, soprāns / mecosoprāns, ugunīga / vēsa, neliela auguma / gara auguma utt.). Annas Ņetrekbo aģentūra ieinteresējās par Elīnu Garanču ar nolūku vēl interesantāk pārdot savu preci. Un ļoti veiksmīgi. Tagad jau, protams, visi zina Elīnu arī bez Annas Ņetrebko, bet vienā rītā Elīna pamodās slavena tieši pēc tam, kad bija nodziedājušas pirmo koncertu kopā Annu Ņetrebko Bāden-Bādenē. Secinājums: līdzība ar Annu Ņetrebko jaunajām operdziedātājām nemaz nav vajadzīga un pat nav iespējama. Annas Ņetrebko fenonemenam ir tikai daļēja saikne ar dziedātājas tehniku, balsi un aktiermeistarību, kas varbūt faktiski ir vienīgi elementi, kā var salīdzināt operdziedātājas. Anna ir harizmātiska, aizrautīga, ļoti organiska. Atļaušos pat teikt, ka ar aktiermeistarību viņa īpaši neaizraujas, jo izbrauc uz šo savu organiskumu, personības šarmu. Viņa neplosīs sevi tik ārprātīgi kā Natalī Desē, dziedot Violetu, un tomēr tāpat aizkustinās publiku līdz asarām. P.S. Un vienalga sapņoju dzirdēt mūsu Maijas Kovaļevskas Violetu. Cerams, ka izdosies kādreiz!
redz, traucē gan
r
Tas nemaz nav TIKAI īgņas viedoklis, sabiedrības daļa, kas it visur pamanās justies kā savā vannas/guļamistabā,kā bērnu laukumā vai telefoncentrālē aizvien agresīvāk mēdz terorizēt to skatītāju/klausītāju daļu,kam pienākums samierināties ar bērnu palaišanu brīvsolī, dažkārt radot iespaidu it kā vecāku viņiem nemaz nebūtu.
  • 8
  • 1
to etiķete
t
Tev varu pateikt tikpat'''atklāti'',tas arī ir tikai tavs īgņa viedoklis(viņam redz bērni traucē ,piedod man kungs,tā ir open air izrāde un koncerts,pēdējais tiešām starptautiska līmeņa!!!!!)
  • 2
  • 6
Eiķete
E
Jāteic, ka komentārs ir interesantāks par rakstu. Bet vispār, būtu ļoti labi, ja Diena kaut nedaudz piestrādātu pie KD satura lasītāju interesēs. 1) mulsina informācijas trūkums. Bez afišas nākamajai nedēļai par mūzikas notikumiem lielākoties var uzzināt tikai post factum. BET. Ja pasākumā ir būts, tad šāda recenzija (īss programmas atstāsts + slavasdziesmas) ir bezjēdzīga. Ja pasākumā nav būts - vēl jo vairāk. Kaut kāda jēga vēl būtu šādai recenzijai par operas izrādēm, bet piemēram, pēc Lucia di Lammermoor tādas īstas recenzijas nemaz nebija - nez kāpēc daudz atbilstošāk lasītāju interesēm šķita ievietot plašu aprakstu par Kamēr koncertu - Liepiņa eksāmenu. Bija jau labs, bet nu - tik ļooti pagājis, kamēr iespēja aiziet uz operu ir vēl vairākas reizes. 2) Būtu lietderīgi par plānotajiem notikumiem, to dalībniekiem rakstīt jau agrāk. Nav taču grūti - iepazīties ar repertuāru var ļoti laicīgi. Diemžēl šobrīd bilesuparadize ir daudz informatīvāka un lietderīgāka. 3) Mulsina šo recenziju stils un pievienotās vērtības trūkums. Kāpēc ir vajadzīgs muzikologs, ja recenzija īsumā ir solistu un skanējušo darbu saraksts un "bija baigi forši" ar daudziem īpašības vārdiem. Tas nudien nav ne interesanti, ne izglītojoši lasītājiem, ne arī kaut jel kā palīdz mūziķiem. Protams, ir jau patīkamāk lasīt slavasdziesmas nevis kritiku, bet nudien rada zināmu priekšstatu par kritiķa dzirdi, uztveres spējām vai nespēju nodalīt darbu no personiskajām attiecībām. Piemēram, šis pats Siguldas koncerts - varbūt nākamie būs labāki, ja tomēr norādīs uz zināmo haotismu (programma neatbilst programmiņām, kas īsti netika nokomentēts, vairāki paredzētie skaņdarbi tā arī neatskanēja), ārzemju viesu ignorēšanu (iespiedmateriālos jau nu varēja pievienot kādu informāciju, informācija internetā ir nu ļoooti interesantā angļu valodā), nogarlaikojošos bērnu dauzīšanās un paskaļa viņu kušināšana. Var arī nebakstīt acī, tomēr nav vērts arī slavināt, ja dažiem dziedātājiem tomēr bija problēmas. Arī tas tomēr ir jautājums, kādā virzienā attīstās šie opermūzikas svētki, un vai nākotnē tas būs lokālas nozīmes dārzasvētki vai starptautiskas nozīmes festivāls.
  • 10
  • 1

Uzmanību!

Pieprasītā sadaļa var saturēt erotiskus materiālus, kuru apskatīšana atļauta tikai pilngadību sasniegušām personām.

Seko mums

Seko līdzi portāla Diena.lv jaunākajām ziņām arī sociālajos tīklos!

Ziņas e-pastā

Saņem Diena.lv aktuālās ziņas e-pastā!

LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS

Vairāk LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS


Aktuāli


Ziņas

Vairāk Ziņas


Mūzika

Vairāk Mūzika


Māksla

Vairāk Māksla


Teātris

Vairāk Teātris


Literatūra

Vairāk Literatūra


Kino/TV

Vairāk Kino/TV


Eksperti/Blogeri

Vairāk Eksperti/Blogeri


Intervijas

Vairāk Intervijas


Recenzijas

Vairāk Recenzijas


Grāmatas

Vairāk Grāmatas


Konkursi

Vairāk Konkursi


Ceļojumi

Vairāk Ceļojumi


KD Afiša

Vairāk KD Afiša


Deja

Vairāk Deja