Ko piedāvā teātri? Jaunais Rīgas teātris un A.Hermanis prezentē T.Tolstajas Soņu, kuru krievu kritiķi jau tagad rekomendē kā "festivāla labāko izrādi". Priecē, ka konkurentos Hermanim programmā iekļautas vēl divas latviešu teātra izrādes — Latvijas Nacionālā teātra Kerija Gaļinas Poļiščukas režijā un Ivonna, Burgundijas princese, ko Dailes teātrī iestudējis maskavietis Romans Kozaks. Igauniju Baltijas mājā pārstāv jauns kolektīvs Teatr NO99 ar izrādi GEP jeb Gorjačije Estonskije Parņi (2007.gada labākā igauņu izrāde). Lietuvu pārstāv divas izrādes: Nacionālais drāmas teātris no Viļņas rāda V.Masaļska Otro līniju un Valsts Jaunatnes teātris uzstājas ar Jonasa Vaitkus režisēto retrosatīru Patrioti, kuru nesen redzējām Rīgā, dramaturģijas festivālā Skats 2008. Krievu teātra skola festivālam atvēlējusi Valerija Fokina (strādā gan Sanktpēterburgas Aleksandrinkā, gan vada Maskavas Meijerholda centru) "vēsturisko dekonstrukciju" Meijerholda stilā — Gogoļa klasisko traģikomēdiju Precības, kā arī trīs pēterburdziešus — Andreja Mogučija Ivanus, Ļeva Dodina skolnieka Igora Koņajeva Aprociet mani aiz žoga un Teatr na Vasiļjevskom sezonas hitu Krievu zapte (režisors Andžejs Bubens). Interesanti, ka NT uzvestais R.Paula mūzikls Kerija un šis muzikāli satīriskais šovs iekļauti pārdomu tēmā Kanonu un novācijas teritorijās strādājošie. Izrādes — notikumi Tomēr festivāla nopietno loģiku veido izrādes — notikumi, un tādas būs Varšavas Teatr Rozmaitosci prezentētā Džovanni, kā arī BM fināla akorda priekšnesums — Lika Persevāla Komivojažiera nāve no Berlīnes Schaubuehne. Tieši šīs, 2006.gada rudenī tapušās izrādes, rietumu teātra vērtētājiem ļāvušas konstatēt, ka ekstrēms teatrālais postmodernisms sevi izsmēlis (Jaržinas izrāde, kā zināms, ir nežēlīgs, ciniski enciklopēdisks "kāpostnieks" poļu—itāļu—franču mēlē no Moljēra lugas un Mocarta operas Donžuāns, kurš skatītāju noved Deivida Linča labākajiem darbiem raksturīgā "jēgas nekurienē", savukārt Persevāla interpretētā Artūra Millera luga uzrāda bīstamības, kādas slēpj pārlieka ieciklēšanās psiholoģiskā teātra teritorijā — patiesībā, Persevāls vispār uzdod teātra akadēmiķiem sakrālu jautājumu: vai maz eksistē tāda metode kā psihoreālisms un ko šī metode šodien nozīmē (ārkārtā aktuāla tēma arī latviešu kritikā)? Īpašs notikums Baltijas mājā būs somu starptautiski slavenākā režisora Kristiana Smeda skandalozās kontroversiālās izrādes Nezināmais kareivis skate, kas vēsta arī par Somijas un PSRS kara lappusēm. Bezkaunīgā kārtā Baltijas māja tomēr provēs pierādīt, ka avangardisms (kā PoMo atvasinājums) nevaida miris un izrāžu karnevālā ir iekļāvis tagad Dānijā, ODIN teātrī strādājošā itāļa Eudžēnio Barbas, dzīvā avangarda klasiķa, izrādi — lekciju — veltījumu savam skolotājam Ježijam Grotovskim ar mulsinošu nosaukumu Judīte. Tā būs saruna par iespējām bibliskajā tekstā ieviest japāņu kabuki, postmodernās dekonstrukcijas u.tml. Otrs skandālists ir krievu — ukraiņu "peramais zēns" Andrijs Žoldaks, kurš demonstrēs savu starptautiski slaveno versiju par femme fatale Karmenu (izrāde Karmena—Gals, tajā lieliski tēlo Marija Mironova). Ja nu īpaša interese turēt īkšķus par savējiem — dailēnieši Ivonnu, Burgundijas princesi parādīs 16.oktobrī, NT Keriju — 17.oktobrī, JRT Soņu rāda trīs izrādēs 16. un 17.oktobrī.
Baltijas mājas dāvanas
Trīs latviešu izrādes tiekas festivālā Baltijas māja Sanktpēterburgā Sanktpēterburgā notiekošais XVIII starptautiskais teātra festivāls Baltijas māja/Baltijskij Dom, kas allaž bijis uzmanīgs pret "baltiskā reģiona" interesantākajām skatuves norisēm, no 8. līdz 19.oktobrim piedāvā ļoti plašu (16 izrādes) ieskatu festivāla formulētajā vadtēmā Teātra anatomija: kā sadzīvot akadēmiskajam repertuāra teātrim un novācijām postpadomju kultūras telpā? Pārsteidz programmas daudzveidība un režisoru "brendu" kvalitāte: no Eiropas aktuālā teātra karstākajiem līderiem piedalās Liks Persevāls, Gžegožs Jažina, Eudžēnio Barba, Alvis Hermanis un Andrijs Žoldaks ar saviem diskusijas raisošajiem iestudējumiem.
Uzmanību!
Pieprasītā sadaļa var saturēt erotiskus materiālus, kuru apskatīšana atļauta tikai pilngadību sasniegušām personām.