Daiga Krūze (1980), kas 2004.gadā beigusi Latvijas Mākslas akadēmijas
Glezniecības nodaļas maģistrantūru, pieskaitāma jauno mākslinieku
lokam, tomēr pēdējos gados paguvusi gan sarīkot veselas sešas
personālizstādes, gan tikt pie balvām un ievērības (svaigākais piemērs
— žūrijas balva par dalību nesenajā jauno glezniecības izstādē Našķu
bumba, 2007).
Viņu var uzskatīt par neoekspresionisma atzara spilgtu pārstāvi,
ekspresīvā žesta piekopēju, kas pretendē atdzīvināt krāsas, līnijas un
audekla saskarsmes maģiju. Kā? Parasti aprakstnieki runā par kāpinātu
spontanitāti, viegluma, tiešuma vai svaiguma izjūtu, kas gan iegūst
zināmu jēgu tikai kontekstā ar noteiktu dominējošu fonu. Šis fons
vairāk vai mazāk saistās ar izteikti estetizējošu, formāli "nostrādātu"
un akadēmiski skolotu glezniecību, kas sliktākajā gadījumā iebrauc
amatnieciskā rutīnā. Tam pretī Krūze likusi izteiksmes līdzekļu
minimumu — monumentālus izmērus, neaizkrāsotas pamatnes un nedaudzus
temperamentīgus otas vēzienus, ar ko pietiek, lai panāktu zināmu
noskaņu; nereti izmantotie saulrieta gaismas efekti, kas vietām
samanāmi arī jaunajā izstādē (Dzīvnieki), variē starp saldeni
romantisku un kāpināti dramatisku noti.
Šie rādītāji viņas glezniecībā ir diezgan konstanti, tomēr izmaiņas
vairāku gadu gaitā jau ir izsekojamas — no lakoniskiem melnas krāsas
triepumiem uz lielāku daudzkrāsainību, fovistiski spilgtām ainavām ar
izteiktu dinamiku un telpiskā dziļuma efektu, kas tagad savukārt
pārtapušas grafiskākā izteiksmē un zināmā portretiskumā. Jaunajā
izstādē tomēr dominē cilvēku un dzīvnieku "portreti", ja vien par
portretu var nodēvēt vieglai skicei līdzīgus, tīši nepabeigtus
veidolus, kas nolasāmi švīkājumu un štrihojumu mudžekļos, kombinējot
otas un ogles vilcienus.
Termins "kontaktpersona" liek iedomāties spiegu filmas vai svešiniekus,
ko jāsatiek un jāatpazīst tikai pēc norunātām pazīmēm vai parolēm —
sejas vaibsti šai gadījumā neko nenozīmēs. Tā arī Krūzes jaunākajās
gleznās dominē personāži bez sejas, labākajā gadījumā ar ieskicētām
acīm un tikai retumis puslīdz pilnīgu cilvēciskas būtnes portretu, kā
darbā Īsziņa ("pilnīgs" šai gadījumā nenozīmē detalizētu reālismu —
reducēta izteiksme, izceļot tikai svarīgāko, piemēram, karikatūrā, var
būt pat ļoti raksturojoša). Kontakts meklēts gan pašai ar sevi (I wanna
be a modern artist not a super model), gan ar neoekspresionisma ikonu
Žanu Mišelu Baskjā (Baskjā), gan ar stipri mazāk konkrētiem tēliem
(Zvaigzne, Cilvēks u.c.). Gleznotāja arī sienas padarījusi par darbu
sastāvdaļām, turpinot švīkājumus aiz gleznu robežām un nosaukumus
rakstot uz sienas, nevis plāksnītēm. Līdz ar to visa telpa kļūst par
mākslas sastāvdaļu, gleznas — par savveida instalācijas komponentiem,
bet darbu izmēri variējas no lieliem līdz mazītiņiem. Apzināti vai
intuitīvi, bet Krūze, šķiet, meklējusi izeju no standartizācijas
lamatām — palielu, koši ekspresīvu ainavu gleznotājas ampluā. Tomēr
izstādes mesidžs paliek karājoties skrejošas aptuvenības mākonī, liekot
domāt par kontakta neiespējamību un garāmplūstošu steigu kā dominējošo
emocionālo noti. Vai šāds skatījums nekļūs par vienmuļības un strupceļa
rādītāju, secināt pāragri.
Portreti bez sejām
Daigas Krūzes personālizstāde Kontaktpersona. Rīgas mākslas telpa INTRO zāle, līdz 6.VIII
Uzmanību!
Pieprasītā sadaļa var saturēt erotiskus materiālus, kuru apskatīšana atļauta tikai pilngadību sasniegušām personām.