Iemesls tam ir gaužām vienkāršs – šķiet, lēmumi par satiksmes plūsmas organizēšanu, arī velojoslu veidošanu gan uz ielām, gan parku celiņos, tiek pieņemti spontāni kaut kur ierēdņu kabinetos, nevis izejot pilsētā un reālajā dabā izpētot, kā iecerētā ideja darbosies dzīvē. Rezultāts ir kā uz delnas – gan reālajā ikdienā, gan arī virtuālajā pasaulē vērojami nemitīgi konflikti starp šiem dažādajiem satiksmes dalībniekiem par to, kurš kuram ir nodarījis pāri un kuram ir lielākas tiesības uz prioritāti galvaspilsētas ielās.
Necenšos tagad atrast un norādīt uz kādu vienu konkrētu vainīgo – velosipēdistu, autovadītāju un motociklistu vai gājēju –, jo visu triju grupu pārstāvji ir cietēji publiskā sektora funkcionāru neveiksmīgajos eksperimentos.
Pašreizējā satiksmes plūsmas plānošana un maiņa, manuprāt, notiek tik ļoti haotiski un zināmā mērā uzspiesti, ka rezultātā iecerētās idejas – pilsēta cilvēkiem – vietā aizvien vairāk ikdienā izjūtam faktu – pilsēta konfliktiem.
Protams, zināma vaina tomēr jāuzņemas arī pašiem satiksmes dalībniekiem par neiecietīgo attieksmi citam pret citu un pārspīlētu tieši savu tiesību un priekšrocību akcentēšanu, aizmirstot par savstarpējo kultūru un toleranci.
Rīga ar savu ielu tīklojumu un zināmā mērā šaurību ir specifiska pilsēta un diezgan atšķiras no citām metropolēm, taču arī šeit ir iespējams radīt ikvienam pieņemamu satiksmes sistēmu, mākslīgi neizraisot muļķīgas konfliktsituācijas tikai tāpēc, ka satiksmes plūsmas organizēšanas procesā pietrūkst profesionālu pilsētplānotāju skatījuma. Pats vienkāršākais veids ir kādā platākā ielā uz brauktuves mehāniski sazīmēt velojoslas tikai tāpēc, ka kādam ierēdnim tā šķiet pareizi. Taču turpat blakus ir vairākus metrus plata, gājēju samērā maz izmantota ietve.
Šādas redzētas neloģiskas situācijas liek uzdot jautājumu: vai kāds atbildīgais pirms asfalta ķēpāšanas uz ielām un parkos ir veicis satiksmes plūsmas mērījumus un tos analizējis, ņemot vērā arī nākotnes aspektus? Pašreizējais haoss ļauj nojaust, ka atbilde būtu negatīva. Te arī ir problēmas sakne.
Raimonds
Nevajadzīgas velojoslas
Madža