Laika ziņas
Šodien
Migla
Trešdiena, 27. novembris
Lauris, Norberts

Īsts nav viltots

Rīgas Centrāltirgū populāru zīmolu preču viltojumus atrast nav nekāda problēma. Kaut piecas minūtes pastaigas solītī ejot cauri tirgus daļai, kur pārdod apģērbus, grūti neievērot vismaz kādu somiņu, botu pāri vai kleitu. Nav pat jāiet iekšā bodītēs. Kad tirgū paviesojas SestDiena, pašā goda vietā, kāda veikala priekšā uz manekena, karājas arī, piemēram, rozā pidžama, kas rotāta ar spīguļiem un daudzām Chanel logo apdrukām. Vēl uzkrītošākā kvantumā viltojumi sastopami tuvumā esošajā tirdzniecības centrā Titāniks. Tirgus veikalos tie ir vien atsevišķi apģērbi vai aksesuāri, bet šeit rindiņā saliktas 30–70 eiro vērtas Michael Kors, Chanel un Louis Vuitton somiņas.

Protams, ja nav pieprasījuma, nav piedāvājuma. Viltojumu tirdzniecība ir ienesīgs bizness. Pēc OECD datiem, globāli tā tagad kļuvusi par 461 miljardu dolāru vērtu industriju. Turklāt arvien vairāk eiropiešu atzīst, ka tīši iegādājas viltojumus, un tikai desmitā daļa no tiem, kas šādas preces pirkuši, norāda, ka ir apzināti maldināti. Daļai tas arī liekas labs veids, kā pretoties tirgus ekonomikai un lieliem augstas klases zīmoliem.

Tirgošanās ar šādām precēm tiešām sākotnēji var šķist kā noziegums bez upuriem. Ar tādiem nosaukumiem kā Ghlain Klain, Docha & Cabanov, Michaelsoft Binbows vai Daiads zīmolu Calvin Klein, Dolce & Gabbana, Microsoft Windows un Adidas vietā viltoto preču tirgus pat kļūst par labu materiālu jokiem internetā. Tomēr, neuztverot to nopietni un neesot vērīgam, var iegādāties arī, piemēram, koka skaidu automašīnas detaļas, indīgas rotaļlietas, sprāgstošus mobilos telefonus un viegli uzliesmojošus kreklus. Turklāt šādas noziedzīgās organizācijas nereti saistītas arī ar narkotiku un cilvēku tirdzniecību, naudas atmazgāšanu un pat terorismu, liecina Eiropas Savienības Intelektuālā īpašuma biroja (EUIPO) un Eiropola kopīgie ziņojumi.

Valsts ieņēmumu dienesta (VID) Muitas pārvaldes darbinieki, ķerot no pārrobežas ienākošos viltoto preču sūtījumus, visas pasta bandroles vaļā neplēš. "Tas nav iespējams, un to nedara nevienas ES dalībvalsts muita," saka VID Muitas pārvaldes Riska vadības daļas vadītāja vietnieks Arturs Kovaļenko. Pārbaude notiek tad, kad darbiniekiem rodas kādas aizdomas. Reizēm arī pēc nejaušās atlases principa.

Paši muitas dienesta darbinieki arī nevērtē, kuri sūtījumi ir viltoti un kuri nav. Preču zīmes, patenta vai dizaina parauga īpašnieki sniedz informāciju par pazīmēm, kas liecina, ka prece varētu būt viltojums, un, saņēmuši informāciju no VID, paši arī vērtē, vai tā tiešām ir.

Divreiz gadā darbinieki rīko mācības par jaunākajām tendencēm, viltojumu tirgotāju viltībām un to, kā godīgi uzņēmēji cenšas savu preci pasargāt.

"Tas ir nebeidzamais stāsts," nopūšas Kovaļenko. Preču viltošana ir bizness. Tā īpašnieki cenšas iegūt maksimālu peļņu, labi iepazīstot tirgu, uzņēmēju un policistu rīcību un iespējas. Rezultāts ir 140 miljonu zaudējums Latvijai, bet vairāk nekā 48 miljardi eiro – visā ES. Kā paskaidro Kovaļenko, datos redzami zaudējumi, ko uzņēmējs nav guvis peļņā, algās, tie ir nenomaksātie nodokļi. Proti, visi zaudējumi, kas nerastos, ja preci ražotu un tirgotu legāli. Sekas atspoguļojas arī gandrīz pusmiljona darbvietu zaudējumā ES.

Tomēr viltotāju peļņas metodes raksturo ne tikai labi iepazīts tirgus. Latvijas Patentu valdes pārstāve Santa Lozda stāsta, ka, piesavinoties svešas preču zīmes nosaukumu, uz spēles nav jāliek sava reputācija. Līdz ar to šādi tirgotāji nekādus veselības, drošības vai kvalitātes standartus pat nepūlas ievērot. Ja preces šā vai tā ieved nelegāli, kāda jēga ievērot augstās ES prasības patērētāju aizsardzībai? "Viltojuma ražotājam pilnīgi vienalga, kā viltojums ietekmēs cilvēka veselību, kā apdraudēs sabiedrību kopumā. Galvenais ir peļņa," norāda Lozda.

Visu rakstu lasiet žurnāla SestDiena 11. augusta numurā!

Top komentāri

Esse
E
Ja ražotāji neliktu savas fantastiskās cenas,tad arī viltojumu būtu mazāk. Tūkstošiem vērtas somas un apģerbi,tie nav to vērti.
Pravietisnejaukais
P
Nākošais temats - cik " īstas" vispār ir lietas, ko mēs iegādājamies? Cik "īstas" un cik "neviltotas" ir vērtības , pēc kā tiecamies?
Pravietisnejaukais
P
Kā parasti... ne vārda par būtisko... . A kāpēc cilvēks grib zīmolus?
Skatīt visus komentārus

Uzmanību!

Pieprasītā sadaļa var saturēt erotiskus materiālus, kuru apskatīšana atļauta tikai pilngadību sasniegušām personām.

Seko mums

Seko līdzi portāla Diena.lv jaunākajām ziņām arī sociālajos tīklos!

Ziņas e-pastā

Saņem Diena.lv aktuālās ziņas e-pastā!

Žurnāla "SestDiena" publikācijas

Vairāk Žurnāla "SestDiena" publikācijas


Aktuāli


Šonedēļ SestDienā

Vairāk Šonedēļ SestDienā


SestDienas salons

Vairāk SestDienas salons


Pasaule

Vairāk Pasaule


Politika

Vairāk Politika


Tēma

Vairāk Tēma


Pieredze

Vairāk Pieredze


In memoriam

Vairāk In memoriam


Tuvplānā

Vairāk Tuvplānā


Ceļojumi

Vairāk Ceļojumi


Latvijai vajag

Vairāk Latvijai vajag


SestDienas receptes

Vairāk SestDienas receptes


Dienasgrāmata

Vairāk Dienasgrāmata