Laika ziņas
Šodien
Apmācies
Rīgā +6 °C
Apmācies
Ceturtdiena, 26. decembris
Megija, Dainuvīte, Gija

Ar elektrības spēku tuksnesī

Izaicinājuma cimdu slavenajam Dakaras rallijreidam metuši Latvijas autosportisti Andris Dambis un Māris Saukāns, kuri pirmo reizi cīņā ar Dienvidamerikas tuksnešiem dosies elektromobilī. Iekšdedzes dzinēju virzītie spēkrati OSCar eO gan vēl nav pa zobam, taču jau finišēšana vien būs uzvaras vērtē, jo elektriskais «Oskars» būs vienīgais automobilis alternatīvās enerģijas mašīnu kategorijā.

Kāda bija sajūta, metot pirmos līkumus ar nupat uzbūvēto elektromobili?

Pirmo reizi izbraucot, kaut kas jau bija arī no elektriskās puses tajās emocijās, taču galvenais tomēr, ka tu palaid pasaulē kaut ko, kas ir radīts ar paša rokām. Līdzīgi kā pēc jebkādas jaunrades veikšanas, tā pirmās reizes sajūta dominēja pār elektrisko. Protams, jebkuram iesaku izbaudīt klusumu, kāds ir, braucot ar elektromobili. Tās izjūtas ir absolūti patīkamas.

Kā radās doma par elektromobili?

Ar elektromašīnu izpēti mēs OSC (Ogres Servisa centrā) kādus trīs gadus nodarbojamies. Pagājušā gada vidū Māris Saukāns piedāvāja - taisām elektrisko mašīnu priekš Dakaras. Tad es kādus pāris mēnešus rēķināju un domāju, kā un ar kādiem paņēmieniem tas ir iespējams, sapratu, ka to var realizēt, un apmēram no pagājušā gada oktobra sāku projektēšanas darbus. 5. aprīlī mēs sametinājām pirmo cauruli. Pagāja septiņi mēneši un 11 dienas, un auto stāv šeit.

Jebkura sacīkšu auto uzbūvēšana no jauna ir grūta, tā prasa laiku. Šis bija trīs vai pat piecas reizes grūtāk. Noteikti gribējām šogad paspēt, tāpēc visi projektā iesaistītie strādāja ļoti, ļoti aktīvi un radoši. Labi, es biju galvenais ideju ģenerators, bet apkārt man bija tikpat enerģiski cilvēki, kuri visā tajā aktīvi iesaistījās, un tikai tāpēc mēs tik īsā laikā to dabūjām gatavu. Ikdienā strādāja vidēji kādi divpadsmit cilvēki.

Bija arī konkurenti cīņā par pirmā godu?

Viena Nīderlandes top komanda bija pasludinājusi, ka brauks ar tīru elektriskās piedziņas mašīnu, izmantojot tikai akumulatorus. Bez ģeneratora. Viņi visu gadu to prezentēja, bet nedēļu iepriekš to atsauca. No savas pieredzes varu piebilst, ka tikai ar elektrisko piedziņu šobrīd nevar nobraukt 800 kilometru pa kāpām. Pa šoseju var, bet pa kāpām tas nav iespējams. Tāpēc mums ir iekšā ģenerators, un mēs ražojam strāvu uz vietas. Ir noteikti jāsaprot, ka mums nav mehāniskas saites starp iekšdedzes motoru un riteņiem. Riteņus griež tikai akumulatori, un tikai strāva dzen uz priekšu mašīnu.

Cik konkurētspējīga ir šāda mašīna?

Sacīkšu režīmā tā nav konkurētspējīga un vēl daudzus gadus nebūs konkurētspējīga. Ja, piemēram, piedalītos piecas mašīnas šajā kategorijā, mēs būtu diezgan labās starta pozīcijās, jo elektromobiļa bāze ir ļoti labi pārbaudīts un sevi pierādījis OSCar, ar kuru iepriekš braucām Dakarā. Tātad apakšrāmis, piekare, amortizatori, pusasu reduktori, arī ātrumkārba. Ja kāds elektromašīnu speciālists gribētu uzbūvēt Dakaras mašīnu, viņam būtu problēma mehānikā. Jābūt pieredzei Dakaras mašīnas konstruēšanā, un tikai tad var likt klāt elektrību. Otrādi nekā nesanāks.

Kādā klasē startēs elektriskais «Oskars»?

Jau trīs gadus Dakaras organizatori nolikumā paredz alternatīvās enerģijas kausa izcīņu, taču līdz šim nekā vairāk par tīro dīzeļdegvielu tajā nav bijis. Šobrīd šajā klasē mēs reāli esam vienīgie, un tāpēc arī mūsu mērķis ir būt pirmajiem. Bet patiesībā mūsu mērķis ir finišēt. Netaisāmies, un tas arī nav iespējams, sacensties sportiskā režīmā. Tas ir rallijs, kur ir laika reglaments, kurā mums ir jāiekļaujas. Atlaižu mums nav. Ja līdz 23.30 kontrolpunktā ir jāiebrauc, mums tas ir jāizdara. Nokavēt mēs nedrīkstam, jo tad būsim ārā.

Kādas šobrīd izskatās jūsu izredzes to paveikt?

Drošas. Tehniski tas ir iespējams, taču labiem spēkiem mums ir jāstāv klāt, lai tas izdotos, jo bez veiksmes nekas nenotiek.

Dakarā pārbaude būs ne tikai mašīnai, bet arī braucējiem! Kā esat gatavojušies cīņai ar tuksnesi?

Ar Māri [Saukānu] piedalījāmies rallijā Zīda ceļš, ko rīko Dakaras organizētāji. Rallijs notika Krievijā no Sanktpēterburgas līdz Sočiem. Mūsu uzdevums bija atdzīvināt braukšanas un orientēšanās iemaņas, ko arī izdarījām. Tā ka pabraukuši mēs šogad esam. Fiziskā forma… Šobrīd vienīgā iespēja to uzlabot ir, ātri pārvietojoties un veicot garas distances pa Ogres Servisa centra teritoriju [smejas]. Diemžēl auto būvēšanas laikā sanāca gulēt daudz mazāk, nekā vajadzētu, bet to šis projekts prasīja.

Pārējiem «Oskariem» galvenais uzdevums būs pavadīt elektrisko «Oskaru»?

Jā, visai komandai Team Latvija ir viens uzdevums - OSCar eO finišā. Komandā ir divdesmit cilvēku un septiņas automašīnas. Trīs no tām ir sporta automašīnas - elektriskais «Oskars», parastais «Oskars» ar benzīna padevi, kas vienmēr atradīsies mums redzamā attālumā, un kravas sporta automašīna, kas gan ir tālāk, vispirms aizbrauc visas vieglās, un tikai tad brauc sporta smagās. Savukārt parastās apkalpojošās mašīnas trasē nedrīkst atrasties. Mums ir divas šādas mašīnas, kuras atrodas servisa zonā, viena inženiermašīna un viena žurnālistu mašīna. Tas ir mūsu kolektīvs, kas strādās, lai elektromobilis sasniegtu finišu.

Uzmanību!

Pieprasītā sadaļa var saturēt erotiskus materiālus, kuru apskatīšana atļauta tikai pilngadību sasniegušām personām.

Seko mums

Seko līdzi portāla Diena.lv jaunākajām ziņām arī sociālajos tīklos!

Ziņas e-pastā

Saņem Diena.lv aktuālās ziņas e-pastā!

LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS

Vairāk LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS


Aktuāli









Hokejs 2019

Vairāk Hokejs 2019


Positivus

Vairāk Positivus














Melu tvertne

Vairāk Melu tvertne


Vēlēšanas2018

Vairāk Vēlēšanas2018






Hokejs2018

Vairāk Hokejs2018






Phjončhana 2018

Vairāk Phjončhana 2018


Publikāciju iegāde

Vairāk Publikāciju iegāde










Jaunumi

Vairāk Jaunumi


Dabas Diena

Vairāk Dabas Diena




Citi

Vairāk Citi


Latvijā

Vairāk Latvijā


Dienas Sēne

Vairāk Dienas Sēne


Pasaulē

Vairāk Pasaulē



Velo Diena

Vairāk Velo Diena



Dienas Starts

Vairāk Dienas Starts


Viedokļi

Vairāk Viedokļi


Sports

Vairāk Sports


Skolas Diena

Vairāk Skolas Diena



Valodas Policija

Vairāk Valodas Policija



Citi

Vairāk Citi



SestDiena

Vairāk SestDiena


KDi

Vairāk KDi





Sporta Avīze

Vairāk Sporta Avīze


Dienas Gada Balva kultūrā

Vairāk Dienas Gada Balva kultūrā



Uzņēmēja Diena

Vairāk Uzņēmēja Diena





Iedvesmas Diena

Vairāk Iedvesmas Diena







Latvijas Lepnums

Vairāk Latvijas Lepnums


Dzīvesstils

Vairāk Dzīvesstils







Šodien Laikrakstā

Vairāk Šodien Laikrakstā



Vide un tūrisms

Vairāk Vide un tūrisms




Izklaide

Vairāk Izklaide







Kas notiek?

Vairāk Kas notiek?