Laika ziņas
Šodien
Skaidrs
Rīgā +12 °C
Skaidrs
Ceturtdiena, 17. oktobris
Karīna, Gaits

Jāņonkulis no laukiem

«Uz ēšanu tāpat aizvilkšu. Kolēģi par to apceļ - jebkuru tēmu agri vai vēlu reducējot uz gastronomiskiem salīdzinājumiem,» īsi pirms Māras Ķimeles jaunā iestudējuma pirmizrādes saka aktieris Gundars Āboliņš. Sarunā par Antonu Čehovu, Tēvoci Vaņu un aktiera jauno lomu pie ēdiena gan neatgriezāmies, bet skatītāji Mūzikas un teātra muzeja zālē Jāņonkuļa pirmizrādi 18.

martā var gaidīt mazākais ar lauku garšu sirdī. Māra Ķimele pret Antona Čehova teksta latviešu tulkojumu esot izturējusies brīvi, un izrāde, Jaunā Rīgas teātra vārdiem sakot, stāstīs par «lauku cilvēku darbu, pasaules izjūtu un mīlestību».

Pirmais Čehovs

Gundara Āboliņa karjerā Tēvocis Vaņa jeb latviskotais Jāņonkulis ir pirmais A. Čehova iestudējums. «Grūts autors. Protams, es zināju, ka grūts, bet nekad nebiju to jutis uz savas ādas. Godīgi sakot, man labāk patīk Turgeņevs,» saka aktieris. «Reiz man bija iespēja būt klāt sarunā, kur divi cilvēki, kurus ļoti cienu, pirmo reizi tikušies, atrada kopsaucēju faktā, ka abiem nepatīk Čehovs. Tie bija literāte Tatjana Tolstaja un režisors Alvis Hermanis. Un man liekas līdzīgi. Pirmajā mirklī lasot liekas - vai tas viss mani vispār uztrauc? Vai tas spēj mani aizķert? Bet Čehovs, šķiet, pieprasa, lai radi viņam opozīciju. Tikai tad beigās iznāk, ka sadarbojies ar viņu.»

Vaņa jeb Jānis Māras Ķimeles iestudējumā Gundaram Āboliņam dodoties rokā «kā zutis», un to diez vai varot uzskatīt par aktiera sapņu lomu. Droši vien ne bez nozīmes ir fakts, ka teju visa Jāņonkuļa trupa tikai nupat atgriezusies no ilgstošām viesizrādēm - turnejā bija devusies gan Soņa, gan Klusuma skaņas -, bet jebkurš Antona Čehova iestudējums pēc aksiomātiskas patiesības ir ansambļa izrāde. «Tāpēc es gribu izvairīties no apzīmējuma «jubilejas izrāde»,» saka aktieris, kurš šogad svin apaļu dzimšanas dienu. Izrādes tapšanas laiks esot tikai sakritība - Māras Ķimeles senlolota iecere iemiesojusies brīdī, kad teātris spējis tās mēģinājumiem atrast vietu saspringtajā darbu grafikā. «Izrāde jau tikpat labi varētu saukties nevis Jāņonkulis, bet Soņa vai, piemēram, Astrovs. Domāju, izrāde ir par visiem, nevis tikai par vienu.»

Kāpostu ēvele un Sofija

Kāpēc Jāņonkulis, un vai lokalizācija izrādei ir būtiska? Atbilde neesot vienkārša. Jā, varoņi un lugā minētās ģeogrāfiskās vietas ieguvušas jaunus, latviskākus vārdus, bet tāpēc vien izrādi par lokalizāciju nevajagot uzskatīt. «Latviešiem ir viens lugas tulkojums, manuprāt, diezgan paviršs. Es atļaušos tā teikt, jo lasīju abus Vaņas - gan oriģinālu, gan tulkojumu. Tāpēc mēs arī atļāvāmies šur tur mazliet brīvāku pieeju tekstam. Tas ir, par pamatu ņēmām krievu oriģinālu,» saka aktieris. «Tulkojums pats par sevi ir smalka lieta, bet arī aktieris, kad spēlē, būtībā tulko. Vārdiem, ko viņš lieto, jābūt ļoti precīzi saskaņā ar spēli, jūtu dabu, kas ir uz skatuves. Kas tad ir Tēvocis Vaņa? Ne īsti latviešu, ne krievu valoda. Tātad Jāņonkulis. Lugas Soņu par Sofiju saucam speciāli, lai nejūk ar to otru Soņu,» smaida Gundars Āboliņš.

Visus izrādes pārsteigumus priekšlaikus negriboties atklāt, bet būs izrādē arī Latvijas lauku realitātes zīmes, piemēram, kāpostu ēvele vai trušu būri. «Pieļauju, ka tai laikā un vidē cilvēki tā nestrādāja. Bet, ja uzmanīgi palasa lugu, skaidrs, ka tie ir paputējuši muižnieki un arī dara lauku darbus. Tas ir tikai priekšstats, ka Čehovu spēlē dīki un laiski, neko nedarot. Mēs mēģinām darīt.» Režisore Māra Ķimele esot izlēmusi nedarīt neizdarāmo un «visa Čehova» vietā koncentrēties uz vienu tēmu. «Visu nekad neaptvert, tāpēc mēs runājam par lauku un pilsētas cilvēku saprašanos un nesaprašanos, konfliktu, tiekšanos citam pēc cita. Luga, varētu teikt, ir par nesatikšanos. Tas man no Māras puses liekas gudri - specializēties, izvēlēties savu mērķauditoriju, nevis raidīt visu ko visiem.» Un kāda ir Gundara Āboliņa Jāņonkuļa traģēdija? «Nokavēta mīlestība.»

Uzmanību!

Pieprasītā sadaļa var saturēt erotiskus materiālus, kuru apskatīšana atļauta tikai pilngadību sasniegušām personām.

Bez nosaukuma

Teātris
Jāņonkulis
A. Čehova Tēvocis Vaņa
Režisore Māra Ķimele
Jaunais Rīgas teātris, Mūzikas un teātra muzejs, Talsu iela 1
Pirmizrāde 18.III plkst. 19, nākamās izrādes 19., 20., 21.III plkst. 19
Biļetes Ls 15

Seko mums

Seko līdzi portāla Diena.lv jaunākajām ziņām arī sociālajos tīklos!

Ziņas e-pastā

Saņem Diena.lv aktuālās ziņas e-pastā!

LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS

Vairāk LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS


Aktuāli









Hokejs 2019

Vairāk Hokejs 2019


Positivus

Vairāk Positivus














Melu tvertne

Vairāk Melu tvertne


Vēlēšanas2018

Vairāk Vēlēšanas2018






Hokejs2018

Vairāk Hokejs2018






Phjončhana 2018

Vairāk Phjončhana 2018


Publikāciju iegāde

Vairāk Publikāciju iegāde










Jaunumi

Vairāk Jaunumi


Dabas Diena

Vairāk Dabas Diena




Citi

Vairāk Citi


Latvijā

Vairāk Latvijā


Dienas Sēne

Vairāk Dienas Sēne


Pasaulē

Vairāk Pasaulē



Velo Diena

Vairāk Velo Diena



Dienas Starts

Vairāk Dienas Starts


Viedokļi

Vairāk Viedokļi


Sports

Vairāk Sports


Skolas Diena

Vairāk Skolas Diena



Valodas Policija

Vairāk Valodas Policija



Citi

Vairāk Citi



SestDiena

Vairāk SestDiena


KDi

Vairāk KDi





Sporta Avīze

Vairāk Sporta Avīze


Dienas Gada Balva kultūrā

Vairāk Dienas Gada Balva kultūrā



Uzņēmēja Diena

Vairāk Uzņēmēja Diena





Iedvesmas Diena

Vairāk Iedvesmas Diena







Latvijas Lepnums

Vairāk Latvijas Lepnums


Dzīvesstils

Vairāk Dzīvesstils







Šodien Laikrakstā

Vairāk Šodien Laikrakstā



Vide un tūrisms

Vairāk Vide un tūrisms




Izklaide

Vairāk Izklaide







Kas notiek?

Vairāk Kas notiek?