Laika ziņas
Šodien
Skaidrs
Rīgā +10 °C
Skaidrs
Ceturtdiena, 17. oktobris
Karīna, Gaits

Latvijas teātru Ābolu ķocis

Vērtējums: 5 no 5

Atpaliekot no eiromodes vien par gadiem pieciem, pirmo reizi Latvijā tik pārliecinoši realizēts t.s. «fiziskais teātris» - uz nepārtrauktu fiziski sarežģītu etīžu pamata būvēts jaudīgs, jēgpilns, emocionāli un burtiski ķermeniskās enerģijas zibeņošanas traģikomisks farss, ko ar neredzētu aktierisku atdevīgumu 2 h 20 min. zālē taranē visi Mirušo dvēseļu «zēni». Sadarbība ar K.Serebreņņikovu bijusi svētīga izrādes ansamblim - kā zobratiņi Šveices pulkstenī darbojas visi, grūti izcelt kādu atsevišķu aktieri, kaut arī Jura Lisnera Korobočka, Ivara Pugas Pļuškins, Artusa Kaimiņa Nozdrevs, Mārtiņa Brūvera Maņilova sieva, Artura Krūzkopa Maņilova dēlēns pelnījuši īpašu aprakstu kā tēli, kas izraisa vienlaikus nožēlu, sajūsmu, skumjas, dusmas, riebumu un mīļumu. Uz šādu pretišķu emociju stāvokļa kā uz kaila elektrovada tiek arī turēts skatītājs, lai godīgi pavēstītu par Krieviju, kura kā iracionāls pārlaicīgs monstrs apēd savus bērnus, nepaskaidrojot - par ko. Iesākusies kā atrakcija par nelietīgu afēru, izrāde nemanāmi pārtop kā nesaudzīgs vēstījums par mūsu katra šausmām no nāves. Tāpēc arī Kaspara Zvīguļa ambivalentais varonis Čičikovs ne sekundi neatgādina komiski nožēlojamu personu, drīzāk infernālu sātana grāmatvedi, kas aizspēlējies par tālu. Tos, kas nākuši patērēt teātri kā izklaidi, priecēs pikantie gegi un citas muzikāli horeogrāfiskas atrakcijas.

Vērtējums: 5 no 5

Temps, vieglums un pamatīga slodze pelēkajām šūniņām - īpašības, kas līdz šim nav bijušas pārāk raksturīgas Nacionālā teātra Lielās zāles izrādēm. Tāpēc šīs trīs lietas, ko nesamākslotā brīvībā viesrežisors - viens no Maskavas teātra (un kino) TOP māksliniekiem - «uzpotējis» latviešu teātrim, sajūsmina. Patīkami redzēt Gogoļa romāna inscenējumu, kur teksts nav lokalizēts, kur sižetiskās norises nav mokoši pielāgotas mūsdienām, tomēr izrāde nav arī «autentisks» Gogoļa lasījums. Romāns par finansiālām avantūrām Krievijā XIX gs. vidū, kurā kā Goijas Kaprīzēs eksponēti dažādu netikumu viepļi, teātra valodā pārcelts uz šodienas Latvijas teātra skatuves, songos un skatuves iekārtojumā nesot līdzi atskaņas no K.S. Trīsgrašu operas MHAT. Tā kā esmu redzējusi režisora izrādes Maskavā, varu apliecināt, ka viņa dāsnie komplimenti NT aktieriem nav tikai uzmundrinājums pirms pirmizrādes, bet godīgs novērtējums. Man par atklājumu kļuva Jāņa Vimbas virtuozā spēja mainīt tēlus kā maskas (izlutināts puika, strikta kundzīte, aristokrāts), turklāt tik gogoliskā groteskajā toņkārtā. Tas, ko izdara Juris Lisners kā Korobočka, ar acu skatienu vien atspoguļojot vecās sievas smieklīgi mokošo domu gaitu, ir traktāta cienīgi. Apbrīnojama šķiet arī Kaspara Zvīguļa spēja «turēt» sasprindzinājumā sevi un zāli, žonglējot ar komisko un nopietni smeldzīgo intonāciju divarpus stundas galvenajā - blēža Čičikova lomā. Pieminams būtu katrs. Lielākais gandarījums, ka visi aktieri, kuri turklāt katrs (izņemot K.Zvīguli) tēlo vairākas lomas, ievēro kolektīva kā teju dzīva mehānisma, ansambļa principu, ne brīdi nemēģinot izspīlēties.

Vērtējums: 5 no 5

Ļoti aizraujošs iestudējums, ko interesanti skatīties. Tas vilina un pievelk gan ar režisora apbrīnojamo erudīciju Gogoļa daiļradē, gan ar gluži neticamo fantāziju, humora izjūtu un filigrāno izstrādātību. Kirilam Serebreņņikovam izdevies tas, kas vēl nevienam Nacionālā teātra viesrežisoram: atklāt šī teātra aktieru lielo radošo potenciālu. Sajūsmina kolektīva saliedētība, artistiskā meistarība; labu un ļoti labu darbu vidū ir burtiski šedevri, pie kuriem pieder Jura Lisnera Korobočka, Kaspara Zvīguļa Čičikovs, Jāņa Vimbas vairākas t.s. otrā plāna lomas. Izrāde ir ļoti rafinēta un tās viedoklis par pasauli izaicinoši ironisks, kaut arī ieplīvurots metaforu kaskādēs. Gogoļa romāna lirisko stihiju iemieso aktieru dziedājumi stilizētas krievu tautas mūzikas pavadībā, bet satīriskās ainas atklātas fantasmagoriskās norisēs. Uz vairākiem izrādes izvirzītiem jautājumiem vienlaikus iespējamas dažādas atbildes; šī konceptuālā nenoteiktība rada skatīšanās procesa spriedzi kā detektīvā. Nu, piemēram, vai cilvēks ir viss vienā (sieviete, vīrietis, suns, trijjūgs) pēc režisora, Gogoļa vai Čičikova domām. Un - kura/kuras ir mirušās dvēseles: tās, ko Čičikovs nopērk, tās, ko satiek, vai viņš pats.#

Uzmanību!

Pieprasītā sadaļa var saturēt erotiskus materiālus, kuru apskatīšana atļauta tikai pilngadību sasniegušām personām.

Seko mums

Seko līdzi portāla Diena.lv jaunākajām ziņām arī sociālajos tīklos!

Ziņas e-pastā

Saņem Diena.lv aktuālās ziņas e-pastā!

LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS

Vairāk LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS


Aktuāli









Hokejs 2019

Vairāk Hokejs 2019


Positivus

Vairāk Positivus














Melu tvertne

Vairāk Melu tvertne


Vēlēšanas2018

Vairāk Vēlēšanas2018






Hokejs2018

Vairāk Hokejs2018






Phjončhana 2018

Vairāk Phjončhana 2018


Publikāciju iegāde

Vairāk Publikāciju iegāde










Jaunumi

Vairāk Jaunumi


Dabas Diena

Vairāk Dabas Diena




Citi

Vairāk Citi


Latvijā

Vairāk Latvijā


Dienas Sēne

Vairāk Dienas Sēne


Pasaulē

Vairāk Pasaulē



Velo Diena

Vairāk Velo Diena



Dienas Starts

Vairāk Dienas Starts


Viedokļi

Vairāk Viedokļi


Sports

Vairāk Sports


Skolas Diena

Vairāk Skolas Diena



Valodas Policija

Vairāk Valodas Policija



Citi

Vairāk Citi



SestDiena

Vairāk SestDiena


KDi

Vairāk KDi





Sporta Avīze

Vairāk Sporta Avīze


Dienas Gada Balva kultūrā

Vairāk Dienas Gada Balva kultūrā



Uzņēmēja Diena

Vairāk Uzņēmēja Diena





Iedvesmas Diena

Vairāk Iedvesmas Diena







Latvijas Lepnums

Vairāk Latvijas Lepnums


Dzīvesstils

Vairāk Dzīvesstils







Šodien Laikrakstā

Vairāk Šodien Laikrakstā



Vide un tūrisms

Vairāk Vide un tūrisms




Izklaide

Vairāk Izklaide







Kas notiek?

Vairāk Kas notiek?