Laika ziņas
Šodien
Daļēji apmācies
Rīgā +13 °C
Daļēji apmācies
Piektdiena, 11. oktobris
Silva, Monta, Tince

Naudu avīzēm nežēlo

Tuvojoties Eiropas Parlamenta (EP) vēlēšanām, iedzīvotāju pasta kastītēs pieaug saņemto sūtījumu skaits, un var paredzēt, ka pirms oktobrī gaidāmajām Saeimas vēlēšanām tie pienāks vēl lielākā apjomā. Līdzās dažādiem reklāmas materiāliem cilvēki saņem arī partiju izplatītās avīzes. Vieni tās izmet, pat neatvēruši, bet citi arī ieskatās. To, ka politiskie spēki kampaņā izmanto arī šo iespēju, var skaidrot ar partiju avīžu tēriņu atstāšanu ārpus priekšvēlēšanu periodā atļauto izdevumu griestiem. Tiesa, avīžu izplatīšanas izdevumi tiek uzskaitīti.

Izdod par lielām summām

Providus pētniece Iveta Kažoka, kurai uz pašvaldību vēlēšanu pieredzes bāzes Saeimas Valsts pārvaldes un pašvaldības komisija nesen bija lūgusi sniegt vērtējumu par priekšvēlēšanu aģitācijas un partiju finansēšanas likumu darbību, atzina, ka partijas izdod savas avīzes par lielām summām. Tas rada spiedienu politiskajiem spēkiem meklēt finansējumu. Arī Korupcijas novēršanas un apkarošanas biroja (KNAB) nodaļas vadītāja Inga Jaunskunga uzskata, ka ir jāpārdomā, vai bija pareizi uz avīžu izdošanu neattiecināt ierobežojumus. Latvijas Raidorganizāciju asociācijas izpilddirektore Gunta Līdaka pat pieļāva, ka ir notikusi mediju tirgus pārdale, jo politiskie spēki vairs nav ieinteresēti izvietot reklāmu citos medijos, bet izplata savas avīzes un izmanto internetu, jo tos neskar tēriņu ierobežojumi.

Kad Saeima nolēma noteikt aizliegumu partijām mēnesi pirms vēlēšanām izvietot reklāmu televīzijā, tā atstāja iespēju uzrunāt vēlētājus savās avīzēs, sēdē atgādināja Marjana Ivanova-Jevsejeva (SC). Lolita Čigāne (Vienotība) norādīja uz vēl vienu problēmu, ar ko saskārusies Vienotība pirms vēlēšanām - Pietiek.com lielā tirāžā izplatīja avīzi, kurā bija partijai nelabvēlīga informācija, bet tai nebija nekādas iespējas pret to cīnīties, jo medijs izrādījies oficiāli reģistrēts.

Avīžu izplatīšanu vispamanāmāk praktizē jaundibinātā partija Latvijas attīstībai, avīze krievu valodā ir Latvijas Krievu savienības saraksta līderei Tatjanai Ždanokai, mazāk šīs iespējas izmanto citas partijas. Zaļo un Zemnieku savienība reklāmu parasti izvietojusi dienas laikrakstos, taču tagad tās jaunākajā 12 lappušu biezajā reklāmas avīzē īpaši izcelta deputāta kandidāte Iveta Grigule, kura EP vēlēšanās startē ar trešo kārtas numuru.

Edgars Jaunups, kurš uzņēmies atbildību par partijas Latvijas attīstībai laikraksta izdošanu, Dienai uzsvēra, ka visu nosaka piedāvātā produkta saturs. Ja partija spēs to pasniegt tā, lai ieinteresētu lasītāju, tad mērķis būs sasniegts. Avīze tiek izplatīta 300 000 eksemplāru. Vienotībai būs viena avīze pirms EP vēlēšanām, lai sniegtu vēlētājiem nepieciešamo informāciju par partijas kandidātiem un piedāvājumu, informēja Vienotības ģenerālsekretārs Artis Kampars. Viņš vairāk sliecas domāt, ka atdeve no šiem izdevumiem nav liela un daļa vēlētāju tomēr uztver šos materiālus kā apgrūtinošu reklāmu jeb «mēstuli».

Ir arī fona informācija

Parastu avīzi ar partijas reklāmu saņem tikai abonenti, kuru kļūst arvien mazāk, bet partiju reklāmas avīze nonāk katrā pastkastītē, norāda Latvijas Universitātes Sociālo zinātņu fakultātes dekāne, profesore Inta Brikše. Taču viņa uzskata, ka lielākā daļa lasītāju tomēr partiju avīzes neuztver kā medijus un, ja politiskais spēks nav simpātisks, var arī avīzi izmest nelasot. Tām nav efekta, iznākot īslaicīgi, taču ir partijas, kas iedzīvotājus jau savlaicīgi pieradinājušas pie saviem reklāmas izdevumiem. Vērtējot šo avīžu saturu, I. Brikše atzīst, ka līdztekus reklāmas daļai parādās arī «fona informācija», un, piemēram, partija Latvijas attīstībai piedāvā visai daudzveidīgu saturu. Profesore gan piebilst, ka partiju avīzes ir visai līdzīgas Rīgas domes izdevumam Rīga.lv, ko izdod par pašvaldības naudu.

I. Kažoka uzskata, ka kopumā priekšvēlēšanu aģitācijas un finansēšanas tendences varētu vērtēt samērā labi, jo palielinās to cilvēku skaits, kas ziedo partijām, attiecīgi samazinoties viena ziedotāja atvēlētajām summām. Tas nozīmē, ka mazinās partiju atkarība no neliela sponsoru skaita.

Uzmanību!

Pieprasītā sadaļa var saturēt erotiskus materiālus, kuru apskatīšana atļauta tikai pilngadību sasniegušām personām.

Seko mums

Seko līdzi portāla Diena.lv jaunākajām ziņām arī sociālajos tīklos!

Ziņas e-pastā

Saņem Diena.lv aktuālās ziņas e-pastā!

LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS

Vairāk LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS


Aktuāli









Hokejs 2019

Vairāk Hokejs 2019


Positivus

Vairāk Positivus














Melu tvertne

Vairāk Melu tvertne


Vēlēšanas2018

Vairāk Vēlēšanas2018






Hokejs2018

Vairāk Hokejs2018






Phjončhana 2018

Vairāk Phjončhana 2018


Publikāciju iegāde

Vairāk Publikāciju iegāde










Jaunumi

Vairāk Jaunumi


Dabas Diena

Vairāk Dabas Diena




Citi

Vairāk Citi


Latvijā

Vairāk Latvijā


Dienas Sēne

Vairāk Dienas Sēne


Pasaulē

Vairāk Pasaulē



Velo Diena

Vairāk Velo Diena



Dienas Starts

Vairāk Dienas Starts


Viedokļi

Vairāk Viedokļi


Sports

Vairāk Sports


Skolas Diena

Vairāk Skolas Diena



Valodas Policija

Vairāk Valodas Policija



Citi

Vairāk Citi



SestDiena

Vairāk SestDiena


KDi

Vairāk KDi





Sporta Avīze

Vairāk Sporta Avīze


Dienas Gada Balva kultūrā

Vairāk Dienas Gada Balva kultūrā



Uzņēmēja Diena

Vairāk Uzņēmēja Diena





Iedvesmas Diena

Vairāk Iedvesmas Diena







Latvijas Lepnums

Vairāk Latvijas Lepnums


Dzīvesstils

Vairāk Dzīvesstils







Šodien Laikrakstā

Vairāk Šodien Laikrakstā



Vide un tūrisms

Vairāk Vide un tūrisms




Izklaide

Vairāk Izklaide







Kas notiek?

Vairāk Kas notiek?