Laika ziņas
Šodien
Skaidrs
Rīgā +5 °C
Skaidrs
Piektdiena, 18. oktobris
Rolanda, Rolands, Ronalds, Erlends

Puika ar kameru

Vīrietis kļūstot pieaudzis ap gadiem trīsdesmit, apgalvo psihologi. Tikai tad viņš sākot nopietni apdomāt, kas viņš ir, kur atrodas un ar ko īsti nodarbojas. Nule kā līdz šim slieksnim tikuši fotogrāfi no paaudzes, kurai fotogrāfijas vieta citu mākslu hierarhijā škiet pašsaprotama un pat diezgan noteicoša, turklāt viņi līdz pilnībai izkopuši prasmi argumentēt un paskaidrot katru savu soli.

Nesen Arnis Balčus (1978) rādīja publikai savu jaunāko fotogrāfiju ciklu _Amnēzija_, kurā kavējās nostalģijā par padomju un pirmajiem pēcpadomju gadiem, tagad _Arsenāla_ radošajā darbnīcā Ivars Grāvlejs (1979) izstādījis _Deviņdesmitos_ - attēlu kolekciju par laiku, kad autoram bija tas prieks un, izskatās, arī mokas būt pusaudzim. Atšķirībā no Balčus, kurš rekonstruēja savu atmiņu trūkumus vērienīgos inscenējumos, Grāvlejs drosmīgi ķēries pie vecā konceptuālistu trika - piedāvāt kā mākslas darbu gatavas lietas, kas uz šādu statusu nekad nav pretendējušas, nepārveidotas un neizskaistinātas (_ready made_), un paskatīties, ko tās spēs ierosināt. Grāvlejs izmanto dokumentālas liecības par paša pirmajiem soļiem fotogrāfijā, un tās ierosina diezgan drudžainu smadzeņu darbību.

Burvīgais infantilisms

Grāvlejs, izstādot nekautrīgi konkrētus materiālus no personīgā arhīva, interesantā kārtā ved pie vispārinošiem jautājumiem par pašu mākslas dabu. Tomēr atsaucīgam skatītājam, kas paradis prātot par fotogrāfiju aktuālajā mākslas kritikas žargonā, izmantojot Zontāgas, Barta un citu mūspusē pazīstamu autoritāšu paraugus, Grāvleja atbildes šķitīs ironiskas, lai neteiktu, ka tuvas atklātai parodijai. Lūk, daži piemēri: kas ir fotogrāfija - amats vai māksla? Grāvlejs iet tālāk par «fotogrāfa amatiera» lomu, ko viņš esot «uzņēmies iepriekšējos projektos» (no informācijas presei), un izstāda darbus, ko radījis trīspadsmit četrpadsmit gadu vecs puika, kurš tikai sāk iepazīt attēla valodu, un par mākslu šos iesācēja vingrinājumus padara viens vienīgs tās pašas personas - bet nu jau pieaugušas - lēmums izveidot izstādi muzejā. Kāda ir fotogrāfijas īpašā specifika? Grāvejam «fotografēt un taisīt kino bija vienīgā iespēja, kā pārciest skolas laiku». Kamera rokā dod pašpārliecību un statusu citu acīs. Vēl kodīgāk Grāvlejs savulaik atbildēja uz kādas «gudru» jautājumu apsēstas kuratores jautājumu - vai medijs ir vēstījums? -, izstādei ar šādu nosaukumu piedāvājot vienkārši modīgu fotokameru attēlus. Izrādās, ka pat visbūtiskākie laikmetīgās mākslas koncepti ir skaidrojumi ar pusaugu zēna pieredzi, kad, mēģinot nofotografēt «lietas tās, kādas tās ir», bilde var izveidoties gan šāda, gan tāda. Abstrakcija un estetizācija? Var salikt kompozīciju no audiokasetēm kā ornamentu, var izveidot fotogrammu tieši uz papīra. Dokumentācija vai inscenējums? Lūdzu, var skolotāju, kas aizliegusi staigāt pa zālīti, pašu iemontēt ainavā, it kā viņa bradātu pa mauriņu. Provokācija - atraut vaļā meiteņu ģērbtuves durvis un tik «bliezt». Akcija - salauzt klasē krēslus. Performance - pamanot tuvumā fotokameru, iespert pa dibenu vājākajam. Skaistākais Grāvleja piedāvājumā ir atklājums, ka atbildes uz «teorētiskiem» jautājumiem labprāt sniedz prakse, turklāt tieši tad, kad tie rodas, atklājot burvīgu infantilismu. Kas notiek, ja attēlu papildina ar tekstiem? Konceptuālisms! (Margarīna paciņa ar parakstu «Dievs».) Samontējot filmiņai, kurā no plaukta gāžas vienādas mapes, kopā galu un sākumu, rodas cilpa! Pārfotografējot pornogrāfiskas kārtis - erotika! Nonācis hormonu verdzībā, puika ar kameru ir gājis vēl tālāk par estētikas robežām. Kas iznāk, ja bērni atdarina pieaugušo izdarības krūmos un cits bērns to fotografē? Onkuļi teiktu - bērnu pornogrāfija.

Saistošs portrets

Tomēr kvaziintelektuāla diskusija nav vienīgais ieguvums Deviņdesmitajos. Izstāde ir lasāma arī kā saistošs portrets, kas, pateicoties citādi diezgan tipiskā Iļģuciema zēna neparastajai interešu daudzveidībai, pat iznācis diezgan pilnīgs un ļoti, ļoti atklāts. Kā nav attēlos, var sameklēt rakstos - pie sienas pielīmētajos dienasgrāmatas fragmentos atkārtojas izjūta, ka «šodien nekas īpašs nav noticis». Mēģinot vispārināt portretējamā tēlu, prātā nāk profesores Ausmas Cimdiņas kādreiz izteiktais vērojums, ka latviešu literatūrā pietrūkst spuraina, aktīva puišeļa skatījuma - priekšroka parasti dota meiteņu daiļajiem sacerējumiem. Arī aktuālajā dzimumsocialitātes diskursā nekas nav tik ļoti nevēlams kā par vīrieti briestoša tīņa viedoklis. Nu tas Arsenāla bēniņos ir apskatāms visā godībā.

Uzmanību!

Pieprasītā sadaļa var saturēt erotiskus materiālus, kuru apskatīšana atļauta tikai pilngadību sasniegušām personām.

Seko mums

Seko līdzi portāla Diena.lv jaunākajām ziņām arī sociālajos tīklos!

Ziņas e-pastā

Saņem Diena.lv aktuālās ziņas e-pastā!

LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS

Vairāk LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS


Aktuāli









Hokejs 2019

Vairāk Hokejs 2019


Positivus

Vairāk Positivus














Melu tvertne

Vairāk Melu tvertne


Vēlēšanas2018

Vairāk Vēlēšanas2018






Hokejs2018

Vairāk Hokejs2018






Phjončhana 2018

Vairāk Phjončhana 2018


Publikāciju iegāde

Vairāk Publikāciju iegāde










Jaunumi

Vairāk Jaunumi


Dabas Diena

Vairāk Dabas Diena




Citi

Vairāk Citi


Latvijā

Vairāk Latvijā


Dienas Sēne

Vairāk Dienas Sēne


Pasaulē

Vairāk Pasaulē



Velo Diena

Vairāk Velo Diena



Dienas Starts

Vairāk Dienas Starts


Viedokļi

Vairāk Viedokļi


Sports

Vairāk Sports


Skolas Diena

Vairāk Skolas Diena



Valodas Policija

Vairāk Valodas Policija



Citi

Vairāk Citi



SestDiena

Vairāk SestDiena


KDi

Vairāk KDi





Sporta Avīze

Vairāk Sporta Avīze


Dienas Gada Balva kultūrā

Vairāk Dienas Gada Balva kultūrā



Uzņēmēja Diena

Vairāk Uzņēmēja Diena





Iedvesmas Diena

Vairāk Iedvesmas Diena







Latvijas Lepnums

Vairāk Latvijas Lepnums


Dzīvesstils

Vairāk Dzīvesstils







Šodien Laikrakstā

Vairāk Šodien Laikrakstā



Vide un tūrisms

Vairāk Vide un tūrisms




Izklaide

Vairāk Izklaide







Kas notiek?

Vairāk Kas notiek?