Laika ziņas
Šodien
Skaidrs
Rīgā +12 °C
Skaidrs
Ceturtdiena, 17. oktobris
Karīna, Gaits

Starp maciņu un akvaplanēšanu

Garās ziemas dēļ jau šķita, ka vasaras riepas šogad nemaz nebūs vajadzīgas, savukārt atkušņa bedres padarīja Latviju par zemprofila riepām nepiemērotu zemi. Tomēr Lieldienu saulīte un cītīgā bedrīšu lāpīšana uzlaboja autobraucēju omu, un rādās, ka lēmums nobraukt vecās ziemas riepas vairs nav tik spīdoša - turklāt nav arī droša. Riepu servisi atzīst, ka ekonomisko un klimatisko apstākļu dēļ vasaras riepu sezona būs īsa un pagalam skopa, turklāt vēsā laika dēļ autobraucēji nesteidzas mainīt riepas.

Taupām uz visu

Rēķinoties ar zemu pirktspēju, jaunu riepu krājumi iepirkti vairāk nekā apdomīgos daudzumos. Sevišķi tas attiecas uz dārgām, liela izmēra zemprofila un apvidus auto riepām, jo to īpašniekiem tagad trūkst naudas smalkiem protektoriem vai trūkst arī paša auto. Tas gan draud radīt UHP (ultra high performance) riepu deficītu. Jau dzirdēti gadījumi, kad riepu servisi apzvana cits citu eksotisku izmēru meklējumos, jo izrādās, ka tāds riepu komplekts Rīgā ir tikai viens. Trūcīgie laiki nes arī savu labumu. Pazīstami riepu servisi nolēmuši netērēt naudu bukletiem, bet tā vietā uzlabot savas mājaslapas internetā. Firmas Dalans lapā tagad atrodamas ne tikai bildes, izmēri un cenas, bet arī atlikušais riepu skaits noliktavā. Cenu karu dēļ agrāko pievilcību zaudē arī riepu tirgotāju bieds reifen-direkt.lv, jo lielo veikalu standarta atlaide (-25%) atšķiras no vācu internetveikala par dažiem latiem, bet «speciālās cenas» ir pat zemākas. Tomēr ir pozīcijas, kur Reifendirekt joprojām ir nepārspējams. Taupības apstākļos nežēlastībā kritušas paaugstinātas mobilitātes jeb t.s. run-on-flat riepas, ar kurām var braukt bez gaisa. Lai gan šādas riepas virknei automobiļu, piemēram, vairākiem BMW modeļiem, uzstādītas sērijveidā, īpašnieki neilgojas nobrauktos «ranflatus» mainīt pret jauniem. Iemesls - riepas ir jūtami dārgākas par parastām riepām, un par to montāžu servisi ņem divkāršu cenu. Biezo bortu dēļ Run-OnFlat riepas ir smagākas, turklāt braucēji sūdzas par negatīvu iespaidu uz automašīnas vadāmību un komfortu. Tiesa, iebraucot bedrē, tādai riepai ir lielākas iespējas «izdzīvot». «Pagājušogad mēs pārdevām labi ja 20 run-flat riepas,» saka Freibi Riepas tirdzniecības vadītājs Ainars Millers. «Nebrīnīšos, ja šogad nepārdosim nevienu.» Pārgājusi arī pirms pāris gadiem uzplaiksnījusī aizraušanās pildīt riepā slāpekli. Pretēji bezmaksas avīžu apgalvojumiem tam ir sava jēga, taču labāk to atstāt sacīkšu un lieljaudas ielas mašīnām. Lai gan vadošie riepu ražotāji prognozē pārdošanas kritumu vēl par 30%, salīdzinot ar 2009. gadu, tie arvien luncinās ap ekskluzīvu auto ražotājiem, kas patērē ienesīgās ātrgaitas riepas. Sevišķi tiek lolots Porsche: Dunlop ar QuattroMaxx riepām palīdzējis uzstādīt jaunu apļa rekordu Nirburgringā ar Cayenne, savukārt Continental izvēlējies 911. modeli par jaunās superauto riepas SportContact 5P «tehnoloģiju nesēju.» 5P testu iespaidus atradīsiet nākamajā AutoDienā.

Zaļais vilnis

Sākot ar 2012. gadu, Eiropas Savienībā riepas būs jāmarķē tāpat kā ledusskapji un veļas mašīnas - ar ekoloģijas klases uzlīmi. Centieni samazināt rites trokšņus un degvielas patēriņu noved pie saķeres un akvaplanēšanas kompromisiem. Šī iemesla dēļ žurnāla Auto Bild salīdzinošajā testā «paslīdējuši» vairāku slavenu marku ražojumi ar nosaukumiem Energy Saver, Efficient Grip u. tml., jo centieni izgatavot zaļāko riepu Eiropā pasliktinājuši rezultātos tajos uzdevumos, kam riepas vispār radītas. Kompromisu cīņā izdevies izcelties Dunlop SP Fast Response, Conti PremiumContact6 un Kumho Ecsta KH31. «Ekomobiļiem (hibrīdiem u.c.) obligāti jāliek ekoriepas, citādi fantastiski zemais patēriņš tā arī paliks fantāzija,» apgalvo Atlas Motors ģenerāldirektors Pēteris Priede. «Diemžēl no klasisko vērtību viedokļa ekoriepas ir švakas.» Tomēr no zaļajām riepām neizbēgt. Kumho uzskata, ka tā Ecowing riepas lauzīs pretrunu starp ekoloģiju un saķeri ar nanotehnoloģiju palīdzību, turklāt sola to izmantot arī UHP un 4x4 riepās. Pirelli jau ticis līdz pirmajai «zaļajai» džipu riepai Scorpion Verde. Pēc principa «Samazini ietekmi [uz vidi], ne veiktspēju» konstruētas arī visas Pirelli Cinturato sērijas riepas. Kā norāda SIA Laneks eksperts Tāls Meļķis: «Interesi par riepām ar zemu rites pretestību un garu noskrējienu sekmē arī vēlme taupīgāk braukt,» - kas pie bezgodīgajām degvielas cenām kļūs jo karstāka.

Uzmanību!

Pieprasītā sadaļa var saturēt erotiskus materiālus, kuru apskatīšana atļauta tikai pilngadību sasniegušām personām.

Ragavas vasarā? Nav droši!


Padomus drošai braukšanai piekrita sniegt Auto akadēmijas instruktors Jānis Štrauss un riepu tirgotāji

n Izvairīties no bedrēm palīdz palielinātas distances ieturēšana. Palīdz arī ātruma samazināšana, taču daudz svarīgāk ir vērot priekšā braucošo auto. Straujš manevrs vai kratīšanās signalizēs par briesmām. Der uzmanīt arī automašīnas pirms priekšābraucošās.

n Nebremzēt bedrē, jo tā var sabojāt automašīnas piekari. Jācenšas plūdeni apstāties pirms bedres, bet, iebraucot tajā, bremžu pedāli jāatlaiž - amortizatori iegūs lielāku gājienu trieciena mīkstināšanai.

n Pēc iespējas nebraukt peļķēs - jūs nezināt, kas tur apakšā. Apbraucot tās, ievērojiet piesardzību, sevišķi ja nākas iebraukt pretējā joslā.

n Pārbaudīt riepu spiedienu. Sevišķi aktuāli tas ir vissezonas riepām. Vasarā spiedienam jābūt augstākam, turklāt tas palīdzēs pasargāt diskus, iebraucot bedrē. Vismaz 3/4 riepu plīšanas gadījumu notiek nepietiekama spiediena dēļ. Spiediens riepās jāpārbauda reizi 2 nedēļās.

n Pēc ziemas ieteicams pārbaudīt riteņu ģeometriju, kas kupenās un risēs var būt cietusi un spēj izraisīt nevienādu un pastiprinātu riepu nodilumu.

n Braukt ar ziemas riepām vasarā var. Taču jāņem vērā, ka to bremzēšanas ceļš uz sausa asfalta ir ievērojami garāks nekā vasaras riepām, bet frikcijas jeb mīkstās riepas karstumā kļūst bezpalīdzīgas. Nepieciešams kontrolēt protektora dziļumu - var gadīties, ka mīkstāka ziemas gumija «izvelk» tikai līdz jūlijam, nevis jaunajai ziemas sezonai, kā cerēts. Auto ar tādām ir bīstams pašam un apkārtējiem, turklāt patērē vairāk degvielas.

n Iespēju robežas izvairīties no bedrēs pārsistu vai ļaundaru pārgrieztu riepu remonta, jo to iekšējo struktūru nav iespējams atjaunot. Arī lāpīt/vulkanizēt zemprofila riepu bortus ir riskanti, jo tie pakļauti lielām slodzēm.

n Minimāli pieļaujamais protektora dziļums vasarā ir 1,6 mm, taču jau pie 3 mm atlikuma sasniegšanas riepas uzvedība slapjā laikā ir neparedzama. Uz jaunā Barum Brillantis 2 sāniem atrodams ūdens piles simbols, kas norāda minimāli vēlamo protektora dziļumu - 3 mm. Uniroyal izmanto lietussardziņa attēlus, kas norāda uz nevienmērīgu nodilumu.

n Nepērciet par 6 gadiem vecākas riepas. Noteikt riepas ražošanas nedēļu un gadu pēc apzīmējumiem uz borta ierādīs godīgā riepu servisā, taču padomu var atrast internetā, piemēram, www.volkswagen.lv/service/riepuparbaude.php

Seko mums

Seko līdzi portāla Diena.lv jaunākajām ziņām arī sociālajos tīklos!

Ziņas e-pastā

Saņem Diena.lv aktuālās ziņas e-pastā!

LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS

Vairāk LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS


Aktuāli









Hokejs 2019

Vairāk Hokejs 2019


Positivus

Vairāk Positivus














Melu tvertne

Vairāk Melu tvertne


Vēlēšanas2018

Vairāk Vēlēšanas2018






Hokejs2018

Vairāk Hokejs2018






Phjončhana 2018

Vairāk Phjončhana 2018


Publikāciju iegāde

Vairāk Publikāciju iegāde










Jaunumi

Vairāk Jaunumi


Dabas Diena

Vairāk Dabas Diena




Citi

Vairāk Citi


Latvijā

Vairāk Latvijā


Dienas Sēne

Vairāk Dienas Sēne


Pasaulē

Vairāk Pasaulē



Velo Diena

Vairāk Velo Diena



Dienas Starts

Vairāk Dienas Starts


Viedokļi

Vairāk Viedokļi


Sports

Vairāk Sports


Skolas Diena

Vairāk Skolas Diena



Valodas Policija

Vairāk Valodas Policija



Citi

Vairāk Citi



SestDiena

Vairāk SestDiena


KDi

Vairāk KDi





Sporta Avīze

Vairāk Sporta Avīze


Dienas Gada Balva kultūrā

Vairāk Dienas Gada Balva kultūrā



Uzņēmēja Diena

Vairāk Uzņēmēja Diena





Iedvesmas Diena

Vairāk Iedvesmas Diena







Latvijas Lepnums

Vairāk Latvijas Lepnums


Dzīvesstils

Vairāk Dzīvesstils







Šodien Laikrakstā

Vairāk Šodien Laikrakstā



Vide un tūrisms

Vairāk Vide un tūrisms




Izklaide

Vairāk Izklaide







Kas notiek?

Vairāk Kas notiek?