Laika ziņas
Šodien
Apmācies
Rīgā +5 °C
Apmācies
Trešdiena, 25. decembris
Stella, Larisa

Tik un tā maksās rīdzinieki

Braukšanas maksa Rīgas sabiedriskajā transportā 2007. gada sākumā tika paaugstināta no 20 uz 30 santīmiem. Gadu vēlāk pašvaldība nepiešķīra uzņēmumam Rīgas satiksme (RS) prasīto dotāciju, un notika lēciens uz 40 santīmiem. Vai nākamgad biļete iepriekšpārdošanā maksās 60 santīmu? Gan pašvaldība, gan pārvadātājs klusē, jo budžets esot izstrādes stadijā.

Domes finansisti prasa _RS_ meklēt līdzekļus rezervēs, turpretim pārvadātājs saka, ka «maksimāls izmaksu samazinājums jau veikts». Taču, kā noskaidroja _Diena_, uzņēmuma administrācijā par taupības režīmu runāt nevar - nesen atlaistie valdes locekļi turpina ieņemt augstus amatus.

Paliek struktūrvienībās

Iepriekšējais domes sasaukums par kļūdu jaunu Škoda trolejbusu iegādē no amata atbrīvoja par iepirkumiem atbildīgo valdes locekli Igoru Volkinšteinu. Jaunā dome Imanta Rezeberga (TB/LNNK), Igora Žagara, Egila Dīriņa un Tamāras Dāvidsones vietā pēc vēlēšanām iecēla sev pietuvinātus cilvēkus, no kuriem divi ir arī domes deputāti, taču visi iepriekšminētie RS nav pametuši.

«Šie cilvēki arī pēc valdes locekļu amata atstāšanas dažādās uzņēmuma struktūrvienībās veic saimnieciskas funkcijas, kuras viņi veica, kamēr bija valdē,» neslēpj RS preses sekretāre Iluta Bērziņa. Vaicāta, kā tas saskan ar taupības pasākumiem, I. Bērziņa atrunājas, ka šopavasar tika likvidēta uzņēmuma septiņu cilvēku padome, tā samazināts cilvēku skaits.

Arī Rīgas mērs Nils Ušakovs (SC) šajā jautājumā ir izvairīgs, norādot, ka RS tikšot veiktas vēl citas reformas, par kurām viņš tagad negrib runāt. Vai rezultātā darbu varētu zaudēt ilggadējais uzņēmuma valdes priekšsēdētājs Leons Bemhens, varēs pateikt pēc uzņēmuma darbības rezultātiem šoziem, saka mērs.

Visvairāk cirps algas

N.Ušakovs solījis saglabāt līdzšinējās braukšanas maksas atlaides sabiedriskajā transportā, tomēr tarifu neskaidrību viņš nespēj kliedēt. Jāatgādina, ka pērn eksmērs Jānis Birks (TB/LNNK) strikti pateica, ka biļetes dārgākas nekļūs. Pašlaik zināms tikai tas, ka nākamgad pašvaldības dotācija būs krietni mazāka.

Uzņēmums jau brīdinājis - ja tiks piešķirti 45,5 miljoni latu, braukšanas tarifs būs jāpalielina, atsaucoties uz RS budžeta projektu, ziņoja LETA. Iepriekšpārdošanā biļete maksātu 60, bet pie vadītāja - 80 santīmu. Lai saglabātu pašreizējo tarifu, RS nepieciešami 52,9 miljoni latu jeb par 7,4 miljoniem latu vairāk, nekā piedāvā dome un par 1,5 miljoniem vairāk, nekā būs šajā gadā. «RS mērķis nekādā gadījumā nav pacelt tarifu,» uzsver I.Bērziņa, taču viņas teiktais, ka sabiedriskā transporta izdevumu segšanai avoti ir ieņēmumi no biļetēm un dotācija, lielu izvēli neatstāj.

Viņa skaidro, ka RS iespējamās izmaksas samazinājusi jau šogad un pašlaik uzņēmums strādā ar budžeta deficītu. Retāk kursē sabiedriskais transports, apturēti vairāki investīciju projekti, atbrīvoti darbinieki un samazinātas algas: valdei, kas saņēma 5400-6000 latu mēnesī, atalgojums ir uz pusi mazāks, bet administrācijai - vidēji par 15%, transporta pakalpojuma nodrošināšanā strādājošajiem - par 10%. I.Bērziņa informē, ka nākamgad darba samaksas pozīcijā cietīs visnopietnāk - vēl par 20%.

RS skaidro, ka lielākas dotācijas prasītas augošo izmaksu dēļ. Nākamgad vairāk naudas nepieciešams, jo valsts vairs nefinansēs atlaides, kam šogad deva pat septiņus miljonus. Krītas arī pasažieru skaits. RS izmaksas aptuveni par trim miljoniem palielināja arī domnieki, pirms vēlēšanām piešķirot atlaides pensionāriem, tagad pašvaldība sola atlaides skolotājiem, šim nolūkam nepieciešami 296 856 lati.

I.Bērziņa atzīmē, ja šogad nebūtu atlaisti 600 konduktori un ieviesta elektroniskā norēķinu sistēma, izdevumi būtu par 1,2 miljoniem lielāki.

Jāizvērtē iespējas

Ekonomists Uldis Osis norāda, ka izmaiņas tarifā cieši saistītas ar modernizēšanas tempiem: «Ja pilsēta vēlas modernu sabiedrisko transportu, tad tās ir ievērojamas investīcijas, tādēļ izmaksas pieaug.»

U.Oša pārstāvētais uzņēmums Konsorts pēc RS pasūtījuma 2007.gadā veica pētījumu par sabiedriskā transporta attīstības un tarifu politiku. Tajā aprēķināts, ka, saglabājot tarifu pašreizējā līmenī, pašvaldības dotācija ar katru gadu strauji pieaugs un 2020.gadā tās apjoms varētu palielināties līdz 257 miljoniem latu. Ceļot biļešu cenu, šie maksājumi izlīdzinātos.

Pētījuma autori piedāvāja RS atšķirīgus attīstības scenārijus, no kuriem lēnākais paredzēja, ka pašvaldības investīcijas ir samērā nelielas, arī pakalpojuma cenas kāpj pakāpeniski, savukārt paātrinātais vismaz tuvākajos gados prasīja ievērojamas investīcijas, kas ļautu ātrāk ieviest zemās grīdas tramvaju un park&ride autostāvvietu sistēmu. Ar šo modeli biļešu cenas varētu kāpt līdz 99 santīmiem.

«Ieteicām straujāko modeli, jo tas ilgtermiņā ir izdevīgāks,» skaidro ekonomists. Tomēr ekonomiskā lejupslīde ieviesa korekcijas aprēķinos un, pēc U.Oša domām, investīciju un tarifu politika būtu jāanalizē no jauna. «Piemēram, ja tagad neatliek zemās grīdas tramvaja projektu, skaidrs, ka tarifi turpinās pieaugt. Otrs variants ir atlikt, ja redzam, ka biļešu cenas ir augstas un cilvēki nevar maksāt. Jāveic aprēķini, bet tā ir politiska izsķiršanās domei,» saka U.Osis.

RS nevēlas zemās grīdas tramvaja projektu apturēt, jo līgums par to ražošanu jau ir noslēgts, bet lauzt līgumu būtu dārgi. Pirmais tramvajs Rīgā būs pavasarī. RS ir arī citas kredītsaistības aptuveni par 17 miljoniem latu, piemēram, par jaunajiem trolejbusiem.

«RS samazinās braucēju skaits, samazinās ieņēmumi, paceļot biļešu cenas, mēs panāksim pilnīgi pretēju efektu - cilvēki sabiedrisko transportu vairs neizmantos,» pārliecināts domes opozīcijas deputāts Olafs Pulks (JL). Viņaprāt, «milzīga nekaunība» ir runāt par tarifa palielinājumu, tajā pašā laikā palielinot administrāciju. N.Ušakovs aizstāv uzņēmumu, sakot, ka algu un štatu samazināšanā daudz ir izdarīts. Viņš kā būtisku problēmu uzskata to, ka rīdziniekiem jāuztur sabiedriskais transports, ko izmanto arī Pierīgā dzīvojošie. «Mēs nekādā gadījumā nevaram prasīt nerīdziniekiem maksāt vairāk vai piedāvāt rīdziniekiem maksāt mazāk, tā būtu nepieļaujama diskriminācija, bet nodokļi ir jāpārdala - pa 50% tajā vietā, kur cilvēks strādā, pa 50%, kur viņš dzīvo,» saka N.Ušakovs. Šādas izmaiņas viņš grib ieviest, runājot ar pārējām partijām.

Uzmanību!

Pieprasītā sadaļa var saturēt erotiskus materiālus, kuru apskatīšana atļauta tikai pilngadību sasniegušām personām.

RS skaitļos

Ar katru gadu no pašvaldības nepieciešama lielāka dotācija: 2007.gadā pašvaldība piešķīra 41,7 milj. latu, 2008.gadā - 47,7 milj., 2009.gadā - aptuveni 51,5 milj., nākamgad uzņēmums prasa 52,9 milj.

Pārvadāto pasažieru skaits samazinās: 2007.gadā pārvadāti 269 miljoni, 2008.gadā - 246 miljoni, 2009.gadā varētu būt 200 miljoni

Krītas ieņēmumi no biļetēm: 2007.gadā - 38,8 miljoni, 2008.gadā - 47,7 miljoni, šogad - 36,8 miljoni

Strādā ar zaudējumiem: 2007.gadā peļņa bija 164 962, pagājušajā gadā - 5,11 miljoni, šogad budžets ar deficītu

Avots: Dienas apkopotā informācija

Seko mums

Seko līdzi portāla Diena.lv jaunākajām ziņām arī sociālajos tīklos!

Ziņas e-pastā

Saņem Diena.lv aktuālās ziņas e-pastā!

LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS

Vairāk LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS


Aktuāli









Hokejs 2019

Vairāk Hokejs 2019


Positivus

Vairāk Positivus














Melu tvertne

Vairāk Melu tvertne


Vēlēšanas2018

Vairāk Vēlēšanas2018






Hokejs2018

Vairāk Hokejs2018






Phjončhana 2018

Vairāk Phjončhana 2018


Publikāciju iegāde

Vairāk Publikāciju iegāde










Jaunumi

Vairāk Jaunumi


Dabas Diena

Vairāk Dabas Diena




Citi

Vairāk Citi


Latvijā

Vairāk Latvijā


Dienas Sēne

Vairāk Dienas Sēne


Pasaulē

Vairāk Pasaulē



Velo Diena

Vairāk Velo Diena



Dienas Starts

Vairāk Dienas Starts


Viedokļi

Vairāk Viedokļi


Sports

Vairāk Sports


Skolas Diena

Vairāk Skolas Diena



Valodas Policija

Vairāk Valodas Policija



Citi

Vairāk Citi



SestDiena

Vairāk SestDiena


KDi

Vairāk KDi





Sporta Avīze

Vairāk Sporta Avīze


Dienas Gada Balva kultūrā

Vairāk Dienas Gada Balva kultūrā



Uzņēmēja Diena

Vairāk Uzņēmēja Diena





Iedvesmas Diena

Vairāk Iedvesmas Diena







Latvijas Lepnums

Vairāk Latvijas Lepnums


Dzīvesstils

Vairāk Dzīvesstils







Šodien Laikrakstā

Vairāk Šodien Laikrakstā



Vide un tūrisms

Vairāk Vide un tūrisms




Izklaide

Vairāk Izklaide







Kas notiek?

Vairāk Kas notiek?