Laika ziņas
Šodien
Migla
Trešdiena, 27. novembris
Lauris, Norberts

Meļņiks: Labi, bet ko tas dos?

Pirmais, ko gribas noskaidrot, redzot kādu politisku iniciatīvu: kāds ir mērķis, ko tās autori ar to grib sasniegt?

Atrisināt kādu akūtu problēmu kādā konkrētā jomā vai tikai pievērst sev uzmanību? Kad tas noskaidrots, var sākt vērtēt, vai attiecīgais rosinājums kaut ko ieviest vai mainīt var līdzēt šo mērķi sasniegt. Un kādas ir, farmaceitu terminoloģijā runājot, iespējamās blaknes, kā arī iespējas tiem, kam jaunievedums nav pa prātam, to apiet?

Ņemsim par piemēru rosinājumu liegt tirgot alkoholu lielākos par vienu litru traukos. Vispirms jau dīvaini šķiet tas, ka pie tautas nodzeršanās vaino trauku, nevis tā saturu, bet lai nu tas paliek. Būtiskākais, vai šādai iniciatīvai ir arī, ja tā var teikt, "ietekmes uz vidi" novērtējums. Skaidrs, ka grādīgāko alu divlitrenēs pērk ne jau tie, kas kādu kausu piepilda vien sestdienās pēc pirts, tas tomēr pamatā ir ikdienas dzērāju iecienītāks produkts.

To, ka pret alkoholismu jācīnās, neapšaubu, bet vai ir pierādīts, ka tieši konkrētā iepakojuma veida liegums ko dos? Vismaz man ir aizdomas, ka no alkohola atkarīgie dzers ikdienā, kā dzēruši, neatkarīgi no tā, kādā iepakojumā tiem tīkamais apreibināšanās līdzeklis būs pieejams. Vien turpmāk (ja attiecīgā norma stāsies spēkā) viņiem būs izvēle pirkt vairākas mazas pudeles, par to kopumā maksājot dārgāk, vai izvēlēties zemākas kvalitātes, bet lētāku dziru. Ne viena, ne otra versija pēc iniciatīvas veiksmes stāsta neizskatās. Vai manas bažas piepildīsies, rādīs laiks, savukārt tie, kas pie politiskās stūres, gan nevar atļauties vadīties pēc šī principa, viņiem jāpieņem lēmumi, par kuru efektivitāti daudzmaz iegūta pārliecība. Ja vien par efektivitātes galveno kritēriju netiek uztverta attiecīgo personāžu publicitāte.

Cits piemērs. Satiksmes ministrijas sagatavotās izmaiņas nodokļos, ko maksā auto īpašnieki. Skaidrs, ka viens no lielajiem politiskajiem uzdevumiem ir mazināt transporta radīto piesārņojumu, tātad jāstimulē, lai cilvēki izvēlas videi mazāk kaitīgus braucamos, taču šī "stimulēšana" nevar būt tik agresīva un tik ļoti vērsta pret ne to turīgāko sabiedrības daļu kā sākotnēji sagatavotajā iniciatīvas versijā. Šeit saskārāmies ar jau pieminēto blaknes problēmu – iniciatīva vairoja sociālo nevienlīdzību, mērķi faktiski nesasniedzot, jo tie, kas nevar atļauties pirkt pilnīgi jaunas automašīnas, to nevarētu arī pēc papildu maksājumu ieviešanas. Cerams, ka uzlabotajā versijā šī problēma būs ņemta vērā, kaut, jāsaka, daudz loģiskāka, motivējošāka šķiet igauņu pieeja, kur auto lietošanas nodoklis ir integrēts degvielas cenā – jo vairāk brauc, jo vairāk maksā. Jo atkal – būtība ne motora kvalitātē, bet tā darbināšanā. 

Uzmanību!

Pieprasītā sadaļa var saturēt erotiskus materiālus, kuru apskatīšana atļauta tikai pilngadību sasniegušām personām.

Seko mums

Seko līdzi portāla Diena.lv jaunākajām ziņām arī sociālajos tīklos!

Ziņas e-pastā

Saņem Diena.lv aktuālās ziņas e-pastā!

LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS

Vairāk LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS


Aktuāli

Latvija sāk pazust no vienādojuma

Esat pamanījuši, kā Latvijas informatīvajā telpā līdz nesenam laikam konsekventi uzturētais vēstījums, kas kara iznākumu Ukrainā tieši sasaistīja ar mūsu valsts drošību, to pamatoti paceļot...

Birokrātija prasa aizvien vairāk resursu, tā jāmazina

Par nākamā gada budžetu, nodokļu izmaiņu ietekmi uz ekonomiku un uzņēmēju vēlmi pēc stabilitātes un prognozējamības Guntars Gūte sarunājas ar Latvijas Darba devēju konfederācijas ģenerāldirektoru ...

Dienas komentārs

Vairāk Dienas komentārs


Latvijā

Vairāk Latvijā


Pasaulē

Vairāk Pasaulē