Laika ziņas
Šodien
Apmācies
Rīgā -2 °C
Apmācies
Ceturtdiena, 5. decembris
Sabīne, Sarma, Klaudijs
Latvija, Lietuva un Igaunija katra par sevi ir neliels tirgus

Stiprināt Baltijas sadarbību

Nesen notikušo Latvijas simtgades svinību atblāzma mūsu kaimiņvalstīs Lietuvā un Igaunijā ir aktualizējusi diskusiju par to, kādas gan patlaban ir Baltijas valstu savstarpējās attiecības.

Ja vērtē Latvijas ekonomisko sadarbību ar Igauniju un Lietuvu pēc tāda kritērija kā ārējā tirdzniecība, tad sadarbība ir cieša. Septembrī Lietuva bija vissvarīgākais Latvijas eksporta tirgus no visām Eiropas Savienības dalībvalstīm, un uz Lietuvu aizceļoja 15,6% no eksporta kopapjoma, savukārt Igaunijas tirgū nonāca 10,7% no eksporta kopapjoma, vēsta Centrālā statistikas pārvalde (CSP). Turklāt tieši no Lietuvas mūsu valstī nonāca vislielākais importa īpatsvars – 17,2% no importa kopapjoma. Igaunijas preču importa īpatsvars gan ir mazāks, tomēr arī vērā ņemams – 6,8%. Vērts ņemt vērā arī to, ka mūsu valsts ir iecienīta gan Lietuvas, gan Igaunijas tūristu vidū, un CSP uzsver, ka šā gada trešajā ceturksnī Latvijas tūristu mītnēs uzturējušies 70,3 tūkstoši ceļotāju no Lietuvas un 53,5 tūkstoši no Igaunijas. 

Baltijas valstu sadarbību apliecina arī dzelzceļa Rail Baltica projekts, un, lai gan tas ir apvīts konfliktiem, tomēr veiksmīgas īstenošanas gadījumā var kļūt par ieguvumu visam Baltijas reģionam.

Protams, Baltijas valstu vidū netrūkst arī konkurences. Jāatceras, piemēram, Latvijas un Lietuvas dzelzceļu un ostu konkurēšana par tranzītkravu piesaisti, it īpaši par to kravu, kuru skaits varētu augt, attīstoties Ķīnas-Baltkrievijas projektam – loģistikas centram Lielais akmens, kas atrodas netālu no Minskas. Turklāt Lietuvas osta Klaipēda tradicionāli tiek uzskatīta par konkurenti Latvijas ostām tieši kravu – nevis pasažieru –  apkalpošanā.

Pēdējā laikā tiek akcentēts, ka mūsu valsts attiecības ar Igauniju ir sirsnīgākas nekā ar Lietuvu, bet tas tiek skaidrots ar Latvijas sabiedrībai raksturīgo tendenci uzsvērt, ka Igaunijā labāks ir viss – sākot no izglītības kvalitātes līdz e-pārvaldei.

Turklāt tranzīta piesaistē Latvijai ar Igauniju atšķirībā no Lietuvas nepastāv nopietna konkurence. Tallinas osta patlaban neapšaubāmi ir Baltijā vērienīgākais jūras pasažieru pārvadājumu centrs, bet nav vērojams, ka Rīga mēģinātu Tallinai šo slavu atņemt.

Taču, ņemot vērā, ka Baltiju daudzviet pasaulē, pat ja nesajauc ar Balkāniem, kā pēc mediju vēstītā esot gadījies ASV prezidentam Donaldam Trampam, tomēr uztver kā vienotu reģionu, stiprināt Latvijas sadarbību un saprašanos ar Igauniju un Lietuvu būtu izdevīgi. Turklāt Latvija, Lietuva un Igaunija katra par sevi ir neliels tirgus, tāpēc zīmola Baltija spodrināšana un vēl mērķtiecīgāka prezentēšana ārvalstīs nāktu par labu.

Uzmanību!

Pieprasītā sadaļa var saturēt erotiskus materiālus, kuru apskatīšana atļauta tikai pilngadību sasniegušām personām.

Seko mums

Seko līdzi portāla Diena.lv jaunākajām ziņām arī sociālajos tīklos!

Ziņas e-pastā

Saņem Diena.lv aktuālās ziņas e-pastā!

LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS

Vairāk LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS


Aktuāli

Pilsoņu kara atgriešanās

Iepriekšējā nedēļā Sīrijas līdera Bašāra el Asada pretinieku bruņotie spēki sāka uzbrukumu (acīmredzami ne bez neoficiāla Turcijas atbalsta) valdības spēkiem, negaidīti ieņemot lielāko daļu valst...

Netveramie tvērumi

Paradoksāli, taču joprojām nav iespējams saņemt konkrētu atbildi uz jautājumu: vai un kad pa reālām sliedēm sāks kursēt reāli vilcieni Rail Baltica iecerētajā maršrutā.

Dienas komentārs

Vairāk Dienas komentārs


Latvijā

Vairāk Latvijā


Pasaulē

Vairāk Pasaulē