Laika ziņas
Šodien
Skaidrs
Rīgā +2 °C
Skaidrs
Sestdiena, 23. novembris
Zigfrīda, Zigrīda, Zigrīds

Piecas uz savas ādas pārbaudītas metodes, kas noder, veidojot zinātņietilpīgu uzņēmumu

Latvijas jaunuzņēmums “Catalyco” nupat guvis uzvaru starptautiskajā “Nordic Pitch Match” konkursā un turpina attīstību inovatīvā virzienā – cinka oksīda daudzuma samazināšanā riepu un gumijas ražošanā, izveidojot laboratoriju un plānojot atvērt ražotni Latvijā, informēja “Catalyco” līdzdibinātājs Reinis Spunde.

Apvienojot zinātnieku atklājumus un uzņēmēju redzējumu, zinātņietilpīgajiem jaunuzņēmumiem ir potenciāls īstenot netradicionālas un inovatīvas idejas, kas var mainīt pat visu industriju. Tomēr, lai no idejas nonāktu līdz darbam ar klientiem, ceļā nākas sastapties ar dažādiem šķēršļiem. To pārvarēšanā neapšaubāmi ir nozīme drosmei, spējai iziet ārpus komforta zonas un noturībai, taču jaunuzņēmumu veidotājiem jāprot arī izmantot dažādus atbalsta instrumentus, kas pieejami jau no
pirmā soļa. Ja arī tu apsver domu uzsākt ko jaunu un lūkojies zinātņietilpīgo uzņēmumu virzienā, piedāvājam ieskatīties atziņās no “Catalyco” līdzdibinātāja, uzņēmēja Reiņa Spundes.

#1 Nepadoties pie pirmajām grūtībām

Daudzi no mums strādā algotus darbus, vienlaikus apsverot domu par sava uzņēmuma veidošanu. Arī Reinis vairākus gadus domāja par sava biznesa attīstīšanu, un 2010. gadā to īstenoja. Viņa mērķis bija palīdzēt Latvijas uzņēmumiem iekļauties eksporta tirgū un zinātniekiem – komercializēt viņu izgudrojumus.

Uzsākot darbību, Reinis sastapās ar dažādām grūtībām un dažus no projektiem neizdevās veiksmīgi īstenot. Taču, kad pirms vairāk nekā pieciem gadiem viņš uzsāka sadarbību ar vienu no pirmajiem zinātnes komercializācijas platformas “Commercialization Reactor” jaunuzņēmumiem, “Naco Technologies”, ieguldītais darbs nesa augļus un izdevās piesaistīt klientus gan Baltijā, gan Eiropas valstīs. Tāpat Reinis palīdzēja arī vēl vienam “Commercialization Reactor” jaunuzņēmumam – “Eventech”.

Pēc tam Reinis 2016. gadā piedalījās “Commercialization Reactor” organizētajā pasākumā “Ignition Event”, kur zinātnieki prezentēja savas idejas un iepazinās ar uzņēmējiem, kas tās varētu attīstīt. Uzklausot “Catalyco” tehnoloģijas autores Veras Ščankinas ideju par potenciālo produktu, tā ieinteresēja uzņēmēju, un abi nolēma veidot jaunuzņēmumu. Šobrīd “Catalyco” jau ir izveidojis laboratoriju, kurā darbojas zinātniece, tehnoloģijas autore. Tāpat uzņēmumā ir piesaistīti arī jauni darbinieki un nākotnē plānots atvērt ražotni.

#2 Pielāgot stratēģiju, ja saproti, ka produkts nebūs piemērots komercializācijai

Pēc jaunuzņēmuma komandas izveidošanas “Catalyco” piedalījās “Commercialization Reactor” organizētajā apmācību programmā. Sākotnējā komandas doma bija izstrādāt gatavus produktus – ķīmijas nozarē izmantojamus adsorbentus un katalizatorus, kuros cinka oksīds ir aktīvā viela. Kā ikvienas jaunas idejas attīstīšanā, arī “Catalyco” neiztika bez izaicinājumiem. Izvērtējot potenciālo produktu, komanda saprata, ka sākotnējā iecere būs pārāk sarežģīta komercializācijai, jo tās iekļūšana tirgū būtu pārāk sarežģīta. Tādēļ jaunuzņēmums nolēma mainīt stratēģiju un piedāvāt ražotājiem nevis gatavu produktu, bet cinka oksīdu kā izejvielu adsorbentu un katalizatoru ražotājiem. Turklāt kļuva skaidrs, ka lielākais tirgus šim produktam ir gumijas produktu un riepu ražošana.

Riepu ražošanā izmantotais cinka oksīds, riepām dilstot pret asfaltu, nonāk dabā un kaitē ūdens organismiem un videi. “Catalyco” attīsta tehnoloģiju, kas ļauj videi draudzīgākā veidā, ražot cinka oksīdu ar uzlabotām un unikālām īpašībām. Tas palīdz gumijas un riepu ražotājiem samazināt izmantoto cinka oksīda daudzumu līdz pat piecām reizēm.

#3 Izmantot instrumentus, ko piedāvā jaunuzņēmuma veidošanai un attīstīšanai

Mūsdienās “startapu” attīstīšanā uzņēmējiem ir pieejami dažādi instrumenti, kas palīdz parādīt “pareizo ceļu” un izvairīties no kļūdām. Reinis ar savu komandu izmantoja “Commercialization Reactor” veidoto apmācību programmu, kas jaunuzņēmumam bija “atspēriena punkts”, ļaujot izveidot skaidrāku struktūru turpmākajām aktivitātēm, sagatavot nepieciešamos dokumentus un prezentācijas, kā arī uzklausīt viedokļus un ieteikumus par idejas tālāku virzīšanu tirgū.

Pēc apmācību programmas pabeigšanas “Catalyco” piesaistīja 50 000 eiro “Commercialization Reactor” akselerācijas programmā, kā arī jau pirms tam saņēma atbalstu no Eiropas Inovāciju un tehnoloģiju institūta zināšanu un inovāciju kopienām “Climate-KIC” un “EIT RawMaterials”. Vērtīgu pienesumu sniedza arī Latvijas Investīciju un attīstības aģentūras (LIAA) atbalsts, lai jaunuzņēmums varētu piedalīties izstādēs.

““Commercialization Reactor” mūs ir atbalstījis nepārtraukti – sākot ar apmācību programmu, iespēju tikties ar potenciālajiem investoriem, sadarbības partneriem, prezentēt mūsu ideju un saņemt atgriezenisko saiti, beidzot ar finanšu līdzekļu piesaisti, kas ir ļoti būtiska jaunuzņēmuma turpmākai attīstībai,” skaidro Spunde.

#4 Izmantot iespēju prezentēt savu ideju dažādos pasākumos

Viens no svarīgākajiem pamatnosacījumiem jaunuzņēmuma attīstībā ir investīciju piesaiste. Lai to paveiktu, ir jābūt gataviem izkāpt no savas komforta zonas, doties uz izstādēm, pasākumiem un prezentācijām, kur dibināt jaunus kontaktus, meklēt sponsorus, potenciālos klientus un sadarbības partnerus.

Arī “Catalyco” apmeklē dažādas izstādes un piedalās pasākumos, lai plašākai publikai pastāstītu par savu uzņēmumu, produktu un turpmākajiem plāniem. Vēl viens nozīmīgs solis uz priekšu “Catalyco” izaugsmē bija nesenā dalība Tartu Universitātes organizētajā “Nordic Pitch Match” konkursā zinātņu ietilpīgiem jaunuzņēmumiem, kas norisinājās pasākuma “Startup Day” ietvaros. Commercialization Reactor” nominēja “Catalyco” dalībai šajā konkursā, un komanda saņēma starptautisku atzinību, izcīnot pirmo vietu.

“Veiksme un rezultāts veidojas no “maziem gabaliņiem”, un šī uzvara konkursā noteikti ir viens no svarīgiem posmiem, kas pievienojas “Catalyco” kopējā attīstībā. Esam pateicīgi un pagodināti, ka mums bija iespēja pārstāvēt “Commercialization Reactor” pasākumā “Startup Day”,” stāsta Spunde. Šī dalība starptautiskā pasākumā un konkursā “Catalyco” deva iespēju paplašināt kontaktu loku un veicināt jaunuzņēmuma atpazīstamību.

“Mēs augstu novērtējam to, ko “Catalyco”, pārstāvot Latvijai netradicionālu nozari, ir sasnieguši, un redzam, ka paveiktais nes augļus. Mūsu zinātņu ietilpīgā jaunuzņēmuma starptautiskā atzinība tam ir apliecinājums. Vide, kurā veidot spēcīgus jaunuzņēmumus un tos attīstīt, nenoliedzami ir svarīga. Vienlaikus vēl nozīmīgāks ir turpmākais darbs, kā uzņēmēji un zinātnieki, kopīgi strādājot, šos resursus un iespējas izmanto,” norāda LIAA Tehnoloģiju departamenta direktore Lauma Muižniece.

#5 Apbruņoties ar pacietību

Zinātņietilpīgo jaunuzņēmumu dibināšana saistās ar zināmiem riskiem, un tas jāņem vērā, pirms sper nākamo soli. Tāpat svarīga ir emocionālā noturība un degsme par ideju, kuru vēlies īstenot. “Ir nozīmīgi nepadoties pie pirmajiem šķēršļiem un turpināt, “nenoskriet” no jaunuzņēmuma iesāktā ceļa,” atzīst Spunde.

Bet, iespējams, vissvarīgākā īpašība, kurai jāpiemīt, dibinot jebkuru jaunuzņēmumu, ir pacietība. Atšķirībā no IT “startapiem”, zinātņietilpīgo jaunuzņēmumu attīstības cikls ir lēnāks. Jau, sākot no pašiem pirmajiem attīstības soļiem, “dziļo tehnoloģiju” uzņēmumiem vajadzīgs ilgāks laiks un lielāks finanšu atbalsts, turklāt ilgtermiņā. Tādēļ ir svarīgi izmantot palīdzības instrumentus, kurus jaunuzņēmumiem piedāvā arī bez maksas.

Nākamais “Commercialization Reactor” un LIAA organizētais “Ignition Event” jau 18. reizi norisināsies no 22. līdz 23. oktobrim. Tajā uzņēmēji varēs sastapt zinātniekus, lai veidotu kopīgas komandas, kas ir kā aizmetņi “deep-tech” jaunuzņēmumiem.

Uzmanību!

Pieprasītā sadaļa var saturēt erotiskus materiālus, kuru apskatīšana atļauta tikai pilngadību sasniegušām personām.

Seko mums

Seko līdzi portāla Diena.lv jaunākajām ziņām arī sociālajos tīklos!

Ziņas e-pastā

Saņem Diena.lv aktuālās ziņas e-pastā!

LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS

Vairāk LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS


Aktuāli

Vai Latvijai nepieciešami ārzemju studenti?

Latvijas universitātes, tāpat kā augstākās izglītības iestādes visā pasaulē, aktīvi strādā, lai piesaistītu ārvalstu studentus. Kādi ir galvenie iemesli, kāpēc augstskolas ir ieinteresētas ārva...

Dienas komentārs

Vairāk Dienas komentārs


Latvijā

Vairāk Latvijā


Pasaulē

Vairāk Pasaulē