Rudens vērienīgākais notikums Rotko muzejā ir Starptautiskā laikmetīgās keramikas konkursa izstāde Martinsona balva – nozīmīgākā norise piektās Latvijas Keramikas biennāles programmā, kas šogad piedzīvojama kultūrvietās Daugavpilī, Cēsīs un Liepājā. Izvērtējot 941 saņemto pieteikumu, starptautiska ekspertu žūrija izstādei atlasījusi 80 mākslas darbus no 30 valstīm, tostarp – 23 Latvijas autoru veikumu. Izstādes atklāšanas vakarā žūrija paziņos konkursa laureātus, kas sadalīs 20 000 eiro lielo balvu fondu.
Atsevišķās izstādēs skatāmi divu mākslinieču darbi, kuras ieguvušas apbalvojumus iepriekšējo gadu biennālēs. Lietuviešu māksliniece Milena Piršteliene, starptautiskās Zelta godalgas laureāte 2023. gada keramikas biennāles konkursā, izstādē Sērkociņš smiltīs piedāvā lirisku meditāciju par atmiņām, uzmanību un ikdienas detaļu poētiku, pievēršoties sīkajam un šķietami nenozīmīgajam – ēnai, ielas fragmentam, sērkociņam smiltīs.
Tikmēr pašmāju māksliniece Sanita Ābelīte, nacionālās Zelta godalgas ieguvēja pērnās biennāles konkursā, nāk klajā ar personālizstādi Radījumi Rotko muzeja Martinsona mājā. Viņa uzbur maģisku pasauli, kuru apdzīvo brīnumainas būtnes no sirmām teiksmām – ne īsti dzīvnieki, ne cilvēki.
Vēl šīgada biennāles programmā aplūkojama ekspozīcija Bez vārdiem. Polijas laikmetīgā keramika, pārstāvot 23 šīs valsts māksliniekus. Izstādes nosaukums aizgūts no poļu teiciena "brak słów", kas vienlīdz labi raksturo gan rūgtas bezspēcības brīžus, gan spožus sajūsmas mirkļus. Kad vārdi pieviļ, to vietā stājas māksla – jaudīgs un universāls izteiksmes līdzeklis, kam ir pa spēkam izteikt neizsakāmo.
Rudens sezonā Rotko muzejā uz tikšanos mākslā aicina arī divi gleznotāji. Sandra Strēle izstādē Priekšvakars piedāvā tvērumā plašu un vienlaikus intīmu vēstījumu par mātbūšanas pieredzi, mākslinieciskās izpētes fokusā izvirzot hidrofeministiskas pārdomas par plūstošajām un pārplūstošajām robežām, kas mūsu ķermeņus, idejas, izvēles un darbības atdala citu no citas.
Savukārt gleznotājs Uģis Auziņš izstādē Ekspromts svin mirkļa skaistumu un dabas nemitīgo mainību, pievēršoties gadalaiku ritumam, dienasgaismas pārvērtībām, debesu panorāmām, krāsu improvizācijām.
Jaunās ekspozīcijas skatāmas līdz 23. novembrim, izņemot izstādi Martinsona balva 2025 un Milenas Pirštelienes izstādi, ko varēs baudīt līdz 1. februārim.

