Diriģents un klavesīnists Māris Kupčs, sagaidot Lieldienas, mums
sagatavojis ko īpašu - koncertā Rīgas
Sv.Jāņa baznīcā 9.aprīlī plkst.20 Rīgas Doma zēnu kora un baroka
orķestra Collegium musicum Rīga izpildījumā viņa vadībā skanēs
Johana Sebastiana Baha kantāte Ich hatte viel Bekümmernis, savukārt
orķestris atskaņos viņa jaunākā dēla, dēvēta par Londonas Bahu,
Johana Kristiāna Baha simfoniju Re mažorā. Kantātes izpildījumā
viņš iesaistījis arī jaunos, talantīgos, Norvēģijā studējošos
dziedātājus - soprānu Elīnu Volkmani un tenoru Rinaldu
Kandalincevu, kā arī Latvijas Nacionālās operas baritonu Raimondu
Bramani. Pirmoreiz dzirdēsim baroka mūziku pilna vēsturisko
instrumentu orķestra pavadībā.
«Latvijā beidzot ir izveidojies pilns vēsturisko instrumentu
orķestris,» stāsta diriģents Māris Kupčs, kurš jau gadiem veido šo
kolekciju gan privāti, gan kā Senās mūzikas katedras vadītājs
Mūzikas akadēmijā. «Visi instrumenti ir tādi, kādi tie bija XVIII
gadsimtā. Tas dod mums iespēju, klausoties koncertu, iztēloties, kā
mūzika skanēja baroka laikmetā un uz klasicisma sliekšņa. Īpašs
jaunums ir baroka mežragi - vienīgajiem Baltijā! Tie stipri
atšķiras no saviem mūsdienu radiniekiem - tiem nav nekādu
mehānismu, tikai viens vienīgs apaļš rags,» viņš paskaidro. Tie
Mūzikas akadēmijā iegādāti jau pirms pusgada, un nu tos spēlēs
mežradznieki Viesturs Vārdaunis un Kalvis Etkins. Ir arī baroka
traversflautas, divas baroka obojas, baroka fagoti. «Trompešu gan
mums vēl nav, tāpēc aicinām talkā igauņu mūziķus. Taču, kad pienāks
nākamie treknie gadi, nopirksim arī trompetes,» - tā M.Kupčs.
M.Kupčs stāsta, ka pirmās baroka obojas un blokflautas nopircis jau
1995.gadā. Viņam ir sešu gadu plāns, kas tagad jau pusē. «Sākums
bija stilu studēšana un instrumentu pirkšana, tagad notiek visu šo
instrumentu apgūšana un ansambļa saspēle. Viss notiek tā, lai,
ielēkuši vilcienā, mēs varētu pārvietoties no pēdējā vagona uz
priekšu,» - tā M.Kupčs, kurš pats koncertā ne tikai diriģēs, bet
arī spēlēs klavesīnu.
Viņš ir lepns, ka orķestrim ir īstas baroka vijoles ar zarnu stīgām
un resnajiem grifiem. «Nav nekā muļķīgāka, kā nopirkt baroka lociņu
un ar to spēlēt mūsdienu vijoli! Lūk, šo vijoli atradu antikvariātā
Vācijā lielā kaudzē, bez stīgām, un pārdevēji pat nezināja, ka tā
ir Mocarta laika vijole. Re, tai ir ķīļveida grifs! Teicu, ka gribu
to karināt pie sienas, un nopirku par 300 eiro. Tas ir normāls
XVIII gadsimta «darba zirgs», ar rokām taisīts instruments.»
Māris Kupčs zina teikt, ka tieši šādu vijoli ir viegli turēt, to
nav jāliek zem zoda, tikai jāatbalsta pie pleca. «Nesāp mugura,
neveidojas osteohondroze. Senie instrumenti ir pašam spēlētājam
veselīgāki, anatomiski pareizāki. Baroka flautu, piemēram, var
nenogurstot spēlēt daudz ilgāk nekā mūsdienu instrumentu.»
Kad M.Kupčs veidoja Collegium musicum, kopā ar domubiedriem bez
dziļām zināšanām sākuši spēlēt seno mūziku. Tagad viņš ierāda
studentiem pat tādus smalkumus, kā veikli siet mezgliņus,
piestiprinot vijolēm zarnu stīgas: katru stīgu jāgriež uz pusēm un
zarna ir jāpiededzina. «Pats spēlēt vijoli nemāku, bet esmu kļuvis
par vijoļekspertu, lai spētu tās izvēlēties pat pēc fotogrāfijām,»
tā M.Kupčs, kurš tās gādā Austrijā, Vācijā, Francijā.
«Kad pirku teorbu, kopā ar meistaru Meisenē izdzērām divas pudeles
vīna, sadraudzējāmies. Kad sākām runāt par cenu, tā pēkšņi manāmi
nokrita.» Pēc tam ar divmetrīgo instrumentu un vēl apreibis mūziķis
stūrējis mašīnu uz lidostu. Viņa senās mūzikas klase ir
«funkcionējošs muzejs» - tajā stāv klavesīni, ērģeļpozitīvs, pērn
nopirktais klavihords, stīgu un pūšaminstrumenti. Un te netiek
šķirots, kas un kam pieder.#
Skanēs kā Bahu dzīves laikā
Rīgas Doma zēnu kora un orķestra Collegium musicum Rīga koncerts
Uzmanību!
Pieprasītā sadaļa var saturēt erotiskus materiālus, kuru apskatīšana atļauta tikai pilngadību sasniegušām personām.