Neko darīt, darbs ir darbs. Galu galā – aizgāju uz vienu no kinoteātriem Ņujorkas centrā. Šīs detaļas šoreiz ir būtiskas, jo nepastarpināti ļauj piefiksēt reālās (amerikāņu) publikas reakciju. Džampstrītai ASV ir laba slava, jau pirms filmas nākšanas klajā – nedēļu agrāk nekā Rīgā – kritikas prominences slavēja Džmapstrītu 21 uz nebēdu. Nezinu, kāds mārketinga ierocis visprecīzāk iedarbojas uz Amerikas «normālo» skatītāju – recenzijas (starp citu, recenzijas te ciena – dažas labas filmas reklāmplakāts ir milzu recenzija, protams, pozitīva!) vai ņemšanās sociālajos medijos, taču tik priecāties un smieties gatavu auditoriju kā Džampstrītas seansā nebiju manījusi. Pietika filmas pirmajās minūtēs uz ekrāna parādīties Džonam Hillam ar breketēm un izbalinātu ezīti, kā zālē panesās lielais smiekls. Tas nenoklusa visu seansa laiku – zāle smējās – klusāk, skaļāk un nevaldāmi. Lūk, reāla filmas biznesa uzvaras sajūta, kas izbaudīta uz savas ādas. Džampstrīta 21 pirmajā izrādīšanas nedēļas nogalē ASV ir sapelnījusi ap 35 miljoniem dolāru, būtībā teju atpelnījusi savu Amerikas standartiem pieticīgo budžetu (ap 45 miljoniem), tāds sīkumiņš vien palicis. Un tas tiks pieveikts kā nieks, pietiek ieklausīties vien no ķinīša iznākošās publikas jautrajā murmuļošanā un tēlu analīzē, lai saprastu, ka filma tiks ieteikta draugam un drauga draugam.Kas ir Džampstrītas panākuma atslēga? Filmas pamatā ir sens TV seriāls (1987–1991), kuru atminas viena vienīga iemesla dēļ – tajā vienu no savām pirmajām lielajām lomām atveidojis Džonijs Deps. Turklāt Džonijs Deps kā mošķis no dozītes izlec arī filmā Džampstrīta 21, nospēlējot gan savu kārtējo «ārprātīgo» lomu (neteikšu kādu – jo tas patiešām ir pārsteigums!), gan apliecinot sevi kā kultūrcitātu un dzīvo saikni ar seno TV seriālu. To visu var arī nezināt un ļauties lielajam, lipīgajam smieklam, kas sākas jau ar Šmita (Džona Hills, kurš šogad tika nominēts Oskaram par lomu filmā Naudas spēle/Moneyball ar Bredu Pitu parādīšanos). Viņš ir apalītis, kam koledžā neveicas ar meitenēm. Savukārt Dženko (Čenings Teitems) ir muskuļots vīrišķības etalons, kuram galīgi neveicas ar mācībām. Pēc kāda laiciņa Šmits un Dženko satiekas Policijas akadēmijā un kļūst par draugiem – galu galā viņiem abiem ir savi trūkumi un savas priekšrocības – vienam galva, otram muskuļi. Ar Šmita un Dženko attiecību stāsta priekšvēsturi filmas autori tiek galā veikli, pārceļot varoņus no koledžas Policijas akadēmijā un pēcāk nosūtot īpašajā operācijā rupekļa kapteiņa Diksona (Aiss Kjūbs) vadībā. Viņu uzdevums ir iefiltrēties skolā un atklāt, kas izplata narkotikas, kuras tikko nogalinājušas vienu no skolēniem.Kur filma smeļ komismu? Būtībā tradicionālā paņēmienā, kombinējot nesamērojamas lietas un parādības – apalīti un supermenu, abus divdesmitgadīgos policistus un tīņu vidi, arī liekot abiem ieēst narkotikas un izbaudīt visas izjūtu gradācijas, ko nodrošina šis draņķis (tās filmā tiek īpaši uzsvērtas ar animētiem starptitriem). Arī iesūtot Šmitu drāmas pulciņā, ietērpjot viņu Pītera Pena kostīmā un zaļās zeķbiksēs un tādā paskatā liekot viņam trenkāt dīlerus, arī nemitīgi apspēlējot policistu partnerības homoerotisko aspektu – protams, ironizējot (sk. ainu vīriešu tualetē ar piespiedu vemšanas atrakciju – atvainojos, tāds kinematogrāfisks materiāls... Vai ainu, kurā Čenings Teitems zvetē Šmitu ar žirafi, kamēr viņš runā ar simpātisku meiteni pa telefonu utt.). Neizklausās iedvesmojoši? Piekrītu, tomēr Džampstrīta 21 ar visu homoerotikas dekonstrukciju un atrakcijām ar falliskajiem simboliem un ne tikai atstāj simpātisku iespaidu (par masu kultūras degradāciju te nerunāsim, ne tas žanrs). Lielā mērā tas ir abu aktieru – Džona Hilla (viņš ir viens no filmas scenāristiem) un Čeninga Teitema dēļ. Ja nu ir kāds lieliskas partnerības un jūtu ķīmijas piemērs pēdējā laika filmās – tas ir Teitems un Hills. Viņiem abiem piemīt perfekta komēdijas stila izjūta, pašironija un uzpērkošs naivums. Un viņi noteikti spēlēs kopā vēl.Kam domāta? Tiem, kas tic īstai puišu draudzībai un vēlas pārbaudīt gatavību amerikāņu humoram.
Džampstrīta 21/ 21 Jump Street
Komēdija. ASV. 2012.
Režisori Fils Lords un Kriss Millers
Lomās Džona Hills, Čenings Teitems, Džonijs Deps u. c.