Nemirstīgā skaistuma meklētājs
Šī ekspozīcija kļuvusi par lielāko un komerciāli veiksmīgāko projektu mākslinieka biogrāfijā. Lai gan visi izstādītie darbi bija jauni, šo pasākumu varēja uzskatīt par Hērsta retrospektīvu vai "lielāko hitu" izlasi — viņa rokraksts ir atpazīstams un viņš konsekventi turpina papildināt savas agrāk iesāktās sērijas. Šeit bija gan "marinēti" dzīvnieki lielos akvārijos, gan iespaidīgas mozaīkas, kas veidotas no eksotiskiem taureņiem, gan gleznas ar krāsainiem punktiņiem. Hērsts nevarēja iztikt arī bez vitrīnām, kas piepildītas ar izsmēķiem, medicīnas preparātiem un anatomisko modeļu elementiem, zivju asakām un pat gāzes maskām. Skatu priecēja apgleznoti skeleti un galvaskausi. Īpaši eleganti izskatījās milzīga eņģeļa skulptūra no balta marmora — eņģelim tika noņemta āda, atklājot apskatei iekšējos orgānus. Hērstu fascinē naudas un bagātības spēks, tādēļ savos jaunākajos darbos viņš arvien vairāk izmantojis zeltu un industriāli ražotus dimantus. Faunas pārstāvjus viņš ievietojis apzeltītos akvārijos, bet dzīvniekiem apzeltījis ragus un nagus. Vēl viens Hērsta jaunums — apzeltītas vitrīnas ar simtiem dimantu.
Izstāde pārsteidza ar savu vērienu. Skaidrs, ka mākslinieks viens pats nespēj saražot tik daudz mākslas — Demjena Hērsta "fabrikā" nodarbināti 120 asistentu. Šī ekspozīcija līdzinājās mākslas darbu izpārdošanai, vēl vienam luksusa veikalam Bondstrītā: sortiments ir plašs, cenu amplitūda — arī. Hērsta zīmējumu sākumcena izsolē bija tikai 15 000 mārciņu! Tie pircēji, kuri varēja atļauties ko dārgāku un nopietnāku, pretendēja uz formaldehīdā konservētiem dzīvniekiem, zivīm un putniem — tika piedāvātas atsevišķas govju galvas, ēzelēna galva, haizivis, zebra, zirgs, balodis, sivēns ar baloža spārniem, kā arī vērša sirds aizraujoši kičīgā kombinācijā ar nazi, metāla ķēdīti un baloža spārniem.
Demjens Hērsts ir izcils mūsdienu mākslinieks, kurš ir gan šovmenis, gan dumpinieks. Viņš vienlaikus ir brutāls un emocionāls. Viņa darbos reliģija savienojas ar mītiem, nāves rituālu viņš pārvērš par dzīves slavināšanas svētkiem. Viņš meklē nemirstīgo skaistumu. Kur tas slēpjas? Zeltā? Dimantos? Mirušajos dzīvniekos, kuri atraduši savu otro dzīvi stikla tvertnēs? Vai taureņu spārnu ornamentos, kas atgādina svētbildes un baznīcu vitrāžas? Demjena Hērsta darbu kopums ir nepārprotams cilvēcīguma apliecinājums.
Jauns biznesa modelis
D.Hērsta izstāde un izsole Sotheby"s namā kļuva par revolucionāru notikumu mākslas tirgū, kas savā nozīmīgumā tiek salīdzināts ar grupas Radiohead pērnā gada eksperimentālo gājienu, piedāvājot klausītājiem savu jauno albumu In Rainbows internetā bez ierakstu kompānijas starpniecības. Hērsts ir pirmais mūsdienu mākslinieks, kurš uzdrošinājies realizēt savus darbus uzreiz izsolē, apejot galerijas, kuras tradicionāli pārstāv mākslinieku intereses. Viņš jau ilgus gadus sadarbojas ar galeriju biznesa smagsvariem — Lielbritānijas ievērojamākā mākslas dīlera Džeja Džoplinga galeriju White Cube un ASV dīlera Lerija Gagosjana galeriju Gagosian. Taču D.Hērsts jau ir sasniedzis tādu autoritātes un slavas līmeni, ka var atļauties darīt to, ko pats vēlas un uzskata par sev izdevīgāko. Džoplingam un Gagosjanam neatlika nekas cits kā pašiem — līdzās visiem pārējiem pircējiem — šonedēļ piedalīties sava populārākā mākslinieka rīkotajā izsolē.
Realizējot mākslinieku darbus, galerijas parasti patur sev līdz pat 50% no darījuma summas. Tādēļ D.Hērstam bija izdevīgāk noslēgt līgumu ar namu Sotheby"s un pēc izsoles samaksāt tam komisijas naudu, nevis dalīties peļņā ar galerijām. "Izsole ir ļoti demokrātisks mākslas darbu pārdošanas veids, tas ir laikmetīgās mākslas evolūcijas ceļš. Es nepārtraukšu sadarbību ar savām galerijām, bet šis projekts ir citāds. Pasaule mainās, un es gribu sekot līdzi visām pārmaiņām. Es meklēju jaunus ceļus, kā izrādīt savu mākslu. Es gribu, lai cilvēki to redz — namam Sotheby"s ir sava auditorija, tas pulcē pircējus no daudzām jaunām teritorijām," pirms izsoles sacīja D.Hērsts. Izsole māksliniekam ļauj paplašināt darbu noieta tirgu: kamēr galerijas pārdod darbus jau pārbaudītiem klientiem un tām ir sava pircēju atlases sistēma, izsolē bieži vien uzvar kāds anonīms pircējs, kurš piedāvā lielāko naudas summu. Runā, ka D.Hērsta pēdās drīz var sekot Japānas ražīgākais mākslinieks Takaši Murakami, kuram arī ir liela armija asistentu, un viņš varētu rīkot līdzīgu "vienas mākslas zvaigznes izsoli".
D.Hērsta Londonas izsolē tika savākta rekordliela summa — 111 464 800 sterliņu mārciņu. Visdārgākais darbs — The Golden Calf (Zelta teļš) — teļš apzeltītā akvārijā, kas stāv uz marmora postamenta. Dzīvniekam uz galvas ir zelta disks, viņa ragi un nagi arī ir apzeltīti. Skulptūras augstums ir četri metri, svars — 10 tonnu. Zelta teļš pārdots par 10 345 250 mārciņu. Sotheby"s īpaši uzsver, ka šī izsole un D.Hērsta vārds piesaistīja ļoti daudz jaunu pircēju, kuri līdz šim vai nu vispār nav interesējušies par laikmetīgo mākslu, vai nu vispār nav bijuši Sotheby"s klienti. D.Hērsta "izpārdošana" izraisīja īpašu interesi stratēģiski svarīgākajos tirgos — Ķīnā, Indijā un Krievijā. Pieprasījumu veicinājis arī Demjena Hērsta paziņojums, ka turpmāk viņš vairs neplāno tik aktīvi "marinēt" dzīvniekus un "mocīt" taureņus — mākslinieks pievērsīsies tradicionālajai glezniecībai.