Laika ziņas
Šodien
Apmācies
Rīgā +4 °C
Apmācies
Svētdiena, 29. decembris
Solveiga, Ilgona

Nākotnes „Diena” un redakcionālā neatkarība

Pagājusi tieši nedēļa kopš saņēmu ļoti uztrauktas īsziņas, ka laikraksts "Diena" un "Dienas Bizness" mainījuši īpašniekus. Lai arī notikums aktīvi diskutēts jau piecas dienas, divas nozīmīgas domas šķiet iejukušas šajā ļaunatminīgās apņirgšanas, speciālistu diskusiju un apjukušo žēlabu straumē. Pirmā – "Dienas" redakcionālā neatkarība, otrā – auditorijas uzticība. Manuprāt, pašlaik abas šīs vērtības atrodas riska zonā.

Jaunais īpašnieks darīja ļoti pareizi, kad uz karstām pēdām paziņoja, ka saglabās Dienas vērtības un redakcionālo neatkarību. Diemžēl jau dažas dienas vēlāk viņš pats pārkāpa šīs vērtības, kad grūti izskaidrojumu un vēl grūtāk noticamu iemeslu dēļ gan nepildīja iepriekš doto solījumu atklāt nule nopirktās mediju kompānijas īpašniekus, gan neveikli skaidroja šīs rīcības iemeslus. Kas tajā brīdī notika ar redakcionālo neatkarību, kas tradicionāli tiek skaidrota ļoti ciešā saistībā ar mediju īpašniekiem?

Lai atbildētu uz šo jautājumu, es gribētu atgādināt avīzes Diena ietekmes pamatus. Šo ietekmi ļoti uzskatāmi parāda arī šīsnedēļas diskusiju karstums. Tas var nepatikt, bet avīze Diena bija tā, kas kopš deviņdesmito gadu paša sākuma noteica kritērijus vairākos nozīmīgos sabiedrības dzīves slāņos: žurnālistikas profesionālismā, mediju attīstībā, politikas kvalitātē, demokrātijas un ekonomikas izaugsmes virzībā... Protams, gāja visādi, bet būtiskākais ir tas, ka visiem pārējiem – medijiem, politiķiem, partijām, amatpersonām utt. – nācās sevi definēt iepretim Dienas kritērijiem. Nekas cits - tik skaidrs, konsekvents, uz vērtībām un pārliecībām balstīts netika piedāvāts. Pārējiem atlika pievienoties, apstrīdēt, ignorēt, apkarot... Attiecībā uz biznesa vidi, tās interešu izteikšanu un prognozēšanu līdzīga nozīme ir laikrakstam "Dienas Bizness". Neviens cits medijs, lai kā centās, neieguva tik stabilu ārkārtīgi vērtīgo biznesa vides cilvēku uzticību.

Tāpēc jautājums par "Dienas" un "Dienas Biznesa" īpašnieku un redakcionālo neatkarību nav atbildams, izmantojot šo vārdu savienojumu kā universālu buramvārdu. Redakcionālajai neatkarībai ir daudzi slāņi, neskaitāmas izpausmes. Tas nav tikai primitīvais kāda priekšnieka uzkliedziens, par ko un kā šodien būtu jāraksta žurnālistiem. Redakcionālā neatkarība ietver mediju īpašnieka statusu, mērķus, vērtības, spēju aizsargāt mediju saturu no citām ietekmēm – politikas, reklāmdevējiem, konkurentiem, arī – ekonomikas satricinājumiem, starp citu. Redakcionālā neatkarība tieši atspoguļojas žurnālistu un redaktoru ikdienā, pašcenzūras un drosmes līmenī. Tā tiek pieminēta, kad runa pagriežas ne vien par žurnālistikas, bet arī mediju īpašnieku un vadītāju ētiku.

Diemžēl par šiem jautājumiem jaunais īpašnieks Aleksandrs Tralmaks šajā steigas un stresa piepildītajā nedēļā nav teicis neko. Kamēr viņa mērķi nav formulēti, nav iespējams atbildēt, darījums ir "tikai bizness" vai tomēr aiz tā slēpjas kaut kas cits. Un kas? Ja mērķi ir saistīti tikai ar mediju biznesa pārdali Baltijā, būtu svarīgi zināt, kādi ir biznesa principi un pirmajā dienā pieminētās vērtības. Tas taču ir zināms, ka ekonomiskais spiediens to visu var, nebaidos teikt, deformēt. Ne velti Latvijā mediju menedžmenta izpratnē jau dogmas līmenī akceptēta patiesība, ka pirkts, pieprasīts un kvalitatīvs saturs, profesionālisms, laba žurnālistika ir viens un tas pats. Tā jau gan nav, bet... par to citu reizi. Mulsumu rada vien tas, ka Dienas vērtību stabilitāti, ko pati redakcija aicināja meklēt saturā, šonedēļ mēs tās lappusēs ieraudzījām kā komplimentārās žurnālistikas stilā ieturētu aprakstu par Aleksandru Tralmaku un vienpusīgi, bez citiem avotiem atreferētu viņa preses konferenci.

Tāpēc es gribētu teikt, ka šonedēļ un vēl kādu laiku, kamēr tik labi zināmās Dienas vērtības kā atklātība, caurspīdīgums, godīga politika, neitrāla, objektīva žurnālistika un vēl citas izskatās aktuālas tikai saukļu līmenī, ir apdraudēta arī redakcionālā neatkarība. Redakcija ir atkarīga no šīs situācijas. Visa auditorija ir no tās atkarīga. Tieši tāpēc redakcionālā neatkarība visos laikos un visās valstīs nav bijusi nekāds uz sētas rakstāms lozungs, bet katru dienu, ar katru rakstu, ar katru reklāmdevēja iegribu vai saniknota politiķa zvanu redaktoram izcīnāma un pierādāma vērtība. Tā veidoja uzticību Dienai, vienīgo iemeslu to lasīt, nu labi – daudzus arī kaitināja, sadusmoja, bija traucējoša, bet lika rēķināties. Tagad to varam zaudēt. Ja vien situācija nemainīsies, ja vien Dienas saturā un tās īpašnieka retorikā atkal no jauna tiks definētas vērtības, kuru dēļ ir mēs tik daudz runājam par "Dienas" jēgu un nozīmi.

Es gribētu cerēt, ka neizbēgamajā mediju sistēmas izmaiņu mutulī šie jautājumi neaizmirsīsies, jo tie balsta auditorijas uzticību. Pati varu solīt, ka šis interesantais laiks tiks pētīts – var izmērīt un izpētīt gan redakcionālo neatkarību, gan satura un formāta izmaiņas.

Top komentāri

Vladis Spāre
V
Ja man atmiņa neviļ, tad, mācoties žurnālistikas fakultātē, atceros kā Maiga Lejiete lasīja lekciju par to, cik kvēli Kārlis Markss iestājās par anonimitāti žurnālistikā, savā ziņā zīmīgs fakts. Man arī dalītas domas par to, vai vajag lietot nikus. Pseidonīms atšķirībā no nika tomēr ir saistīts ar cilvēka īsto vārdu. Niks ir absolūtā anonimitāte, tāda, kuras aizsegā raksta anonīmas sūdzības uz namu pārvaldi vai padomju laikā uz čeku. Uz anonīmu sūdzību pamata daudzus aizsūtīja pie lāčiem. Latvietim tikai padod anonimitāti. Te ir, par ko padomāt. Protams, zināma anonimitāte ļauj cilvēkam brīvāki izteikties, diemžēl šo brīvību izmantot var dažādi. Tāpat kā redakcionālo neatkarību var lietot dažādi, kas Dienas gadījumā, manuprāt, arī izrādījās lielākais klupšanas akmens. Cilvēki, kas realizēja šo "neatkarību" aizgāja pārāk tālu. Un lasītājs to pamanīja, nobalsojot ar kājām. Es esmu gan NRA gan Dienas pasūtītājs, mājās nāk abas. Kaut lamāju abas par neobjektivitāti, tomēr uzskatu par savu pienākumu atbalstīt presi latviešu valodā. Citas jau nav.
mazepa
m
....nav jau nekas briesmīgs , ja Dienu - pieņemsim,- būs nopircis Šķēle vai krievi.....ir absolūti naivi uzskatīt, ka var būt viena avīze , kura tad nu pauž vienu īsto un vienīgo patiesību !....tās ir muļķības !....patiesā aina veidojas tikai no visām avīzēm kopā....palasi NRA un uzzini ko domā Lembergs, palasi Dienu un uzzini ko turpmāk domās piemēram Šķēle....saskaiti kopā un izdali - tā ar būs patiesība lielāka kā katra avīze atsevišķi...... ...un NRA rakstīs par Šķēles mahinācijām, bet Diena par Lemberga gājieniem....konkurences apstākļos tāpat nevar noslēpt patiesību....
Skatīt visus komentārus

Uzmanību!

Pieprasītā sadaļa var saturēt erotiskus materiālus, kuru apskatīšana atļauta tikai pilngadību sasniegušām personām.

Seko mums

Seko līdzi portāla Diena.lv jaunākajām ziņām arī sociālajos tīklos!

Ziņas e-pastā

Saņem Diena.lv aktuālās ziņas e-pastā!

LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS

Vairāk LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS


Aktuāli


Ziņas

Vairāk Ziņas


Mūzika

Vairāk Mūzika


Māksla

Vairāk Māksla


Teātris

Vairāk Teātris


Literatūra

Vairāk Literatūra


Kino/TV

Vairāk Kino/TV


Eksperti/Blogeri

Vairāk Eksperti/Blogeri


Intervijas

Vairāk Intervijas


Recenzijas

Vairāk Recenzijas


Grāmatas

Vairāk Grāmatas


Konkursi

Vairāk Konkursi


Ceļojumi

Vairāk Ceļojumi


KD Afiša

Vairāk KD Afiša


Deja

Vairāk Deja