Laika ziņas
Šodien
Skaidrs
Rīgā +5 °C
Skaidrs
Sestdiena, 19. oktobris
Drosma, Drosmis, Elīna

Pie elles vārtiem

Metropolitēna operas sezona piedāvā iepriekš neredzētas operas, zvaigznes un debijas Astoņi jauniestudējumi. Turklāt četri no tiem taps pirmoreiz visā slavenā operteātra pastāvēšanas 125 gadu vēsturē: Džoakīno Rosīni Armīda ar valdzinošā šarmā un meistarībā nepārspējamo operdīvu Renē Flemingu titullomā, Džuzepes Verdi Attila, kurā gaidāms vēsturisks notikums — pasaulslavenā itāļu diriģenta Rikardo Muti debija Metropolitēna operā, Leoša Janāčeka No mirušo nama ar somu diriģenta Esa Peka Salonena un pasaulslavenā režisora Patrisa Šero debiju tajā un Dmitrija Šostakoviča Deguns.

Astoņpadsmit iestudējumu atjaunojumi. Pasaules spilgtāko zvaigžņu mirdzums. Šādas, spītējot globālās ekonomiskās krīzes postam, ir pasaules lielākā opernama, Ņujorkas Metropolitēna operas nākamās, 2009.— 2010.gada sezonas aprises.Ar Orfeja neatlaidību Preses konference, kurā operas vadība vēstīja nākamo sezonu, izpelnījās īpašu žurnālistu interesi, jo šī būs pirmā sezona, kurā P.Gelbs beidzot var pa īstam piepildīt savu operteātra darbības vīziju. Pirmajos darba gados šajā amatā viņš saskaņā ar operteātru darba sistēmu pārsvarā īstenoja sava priekšgājēja Džozefa Volpes izstrādātos sezonu plānus. Viena no Gelba idejām, piemēram, ir pārliecība, ka teātra sezonai jāsākas nevis ar tradicionālo galā koncertu, bet gan ar jauniestudējumu. Tāpēc 2009./2010.gada ziemas sezonu atklās Džakomo Pučīni operas Toska jauniestudējums Lika Bindī režijā, ar operas muzikālo līderi Džeimsu Levainu pie diriģenta pults. Titullomu pirmoreiz ārpus dzimtās Somijas dziedās ziemeļu zvaigzne Karita Matila, kurai tur tikko, februāra sākumā, aplaudēja par Tatjanas interpretāciju P.Čaikovska Jevgeņijā Oņeginā. "Es jūtos kā Orfejs, kas stāv pie elles vārtiem," šādi Pīters Gelbs raksturoja šībrīža situāciju. Simboliski un laikam atbilstoši arī tas, ka viņš par sezonu žurnālistiem vēstīja Linkolna centra nelielajā Lista zālē, nevis uz pasaulē lielākās operas skatuves, uz kuras Gelbam tik ļoti patika ziņot jaunumus sākumā. Dzīve ienesusi skarbas korekcijas pat visslavenākā un bagātākā operteātra plānos: nācies atteikties no dažu spilgtu iestudējumu atjaunojumiem (Grēma Vika 1994.gadā veidotā D.Šostakoviča Mcenskas apriņķa lēdija Makbeta iestudējuma un Herberta Vernikes iestudētās Riharda Štrausa operas Sieviete bez ēnas). "Tās aizvietos divi ne tik dārgi izmaksājoši R.Štrausa operu iestudējumi: Ariadne Naksā un Elektra," lietišķi skaidroja opernama vadītājs. Operas vadības komandai šis ir grūts un izaicinošs laiks. Taču pilnīgi iespējams, ka tieši krīze ir vispiemērotākais laiks, lai konsekventi īstenotu vienu no pašiem galvenajiem P.Gelba mērķiem, kuru viņš postulēja jau stājoties amatā 2006.gadā: ar visiem spēkiem un paņēmieniem darīt operu pieejamāku, paplašināt šīs mākslas un operas nama auditoriju. Tas jau notiek ar dažādu biļešu pārdošanas akciju palīdzību, kam šosezon pievienojušās regulāras īpaši lētu biļešu izlozes vislabākajās vietās parterī (par 25 ASV dolāriem!), par brīvu cilvēkiem piedāvājot vasaras brīvdabas koncertus Ņujorkas parkos un sistemātiskas izrāžu tiešraides uz kinoteātru ekrāniem visā pasaulē. Kopš pagājušā rudens arī Rīgā, Parex Plaza. Starp citu, tiešraižu pārdoto biļešu skaits tikko jau pārsniedzis miljonu — priekā dalījās Pīters Gelbs. Spītējot tam, ka "ekonomika ir slikta", arī jaunajā sezonā ņirb vien no zvaigžņu vārdiem: Renē Fleminga, Anna Ņetrebko, Diāna Damrau, Violeta Urmane, Debora Foigta, Anna Sofija van Otere, Olga Borodina, Rolando Viljasons, Renē Pape, Roberto Alanja,Margelo Alvaress, Hosē Kura, Plāsido Domingo, Braiens Terfels un daudzi citi. Četras zvaigznes no Latvijas Interesanti, kā izskatītos matemātiski aprēķināta proporcija, kas rādītu mazās Latvijas talantu īpatsvaru dinamiskajā pasaules apritē? Diemžēl es šādu rēķināt neprotu. Varu vien vēstīt, ka diriģents Andris Nelsons, kurš pērn ASV spoži debitēja Losandželosas, Klīvlendas un Pitsburgas simfonisko orķestru priekšā un vada savu pirmo sezonu Anglijā, Birmingemas simfoniskā orķestra galvenā diriģenta amatā, būs pirmais diriģents no Latvijas, kuram nu kārta debitēt Ņujorkas Metropolitēna operā. Viņš būs jau ceturtais mūsu mūziķis slavenajā teātrī, kur Latvijas vārds jau pozitīvi daudzināts, pateicoties jaunajām operdīvām Maijai Kovaļevskai un Elīnai Garančai, un kur jau martā debitēs lieliskākais Baltijas tenors Aleksandrs Antoņenko — Prinča lomā A.Dvoržāka operā Nāra iepretim amerikāņu superperzvaigznei Renē Flemingai titullomā. Preses konferencē, kurā slavenā opernama direktors Pīters Gelbs un muzikālais vadītājs Džeimss Levains vēstīja par 2009./2010.gada sezonu, A.Nelsona vārds debitantu sarakstā tika cienīgi ierindots līdzās ilggadējām zvaigznēm — franču vecmeistaram Pjēram Bulēzam un pasaulslavenajam itāļu maestro, kādreizējam Milānas La Scala mākslinieciskajam līderim Rikardo Muti, kuri abi, neraugoties uz savu ilggadējo starptautisko vērienu, tomēr tikai šogad pirmoreiz diriģēs Ņujorkas Metropolitēna operā. Jaunais latvietis A.Nelsons tur 28.oktobrī pirmoreiz diriģēs viņa īpaši iemīļotā komponista Džakomo Pučīni Turandotas izrādi — slavenā itāļu kulta režisora un scenogrāfa Franko Dzefirelli 1987.gada iestudējumu, ko Metropolitēns glabā repertuārā jau vairāk nekā 20 gadus. Latviešu diriģentam uzticētas veselas 15 no sezonas 16 izrādēm, kuru acis žilbinošā zelta un Āzijas eksotikas spožumā princim Kalafam līdz nāvei mīlestībā uzticīgās, pašaizliedzīgās verdzenes Liu lomā savukārt debitēs latviešu soprāns Maija Kovaļevska. Starp citu, A.Nelsona diriģēto izrādi 7.novembrī tiešraidīs kinoteātros daudzās valstīs. Iespējams, arī Rīgā. Maija Kovaļevska gatavos jau otro Mikaēlas interpretāciju jaunā Ž.Bizē Karmenas iestudējumā, savukārt risku savā soprānā atveidot mecosoprāniem rakstīto titulvarones partiju uzņēmusies primadonna Andžela Georgiu. Atkal jauna loma paredzēta arī Elīnai Garančai, viņa iejutīsies Niklausa tēlā Ž.Ofenbaha operā Hofmaņa stāsti. Arī šo iestudējumu veidos Bartlets Šers — režisors, kura veidotajā Dž.Rosīni Seviļas bārddzinī E.Garanča pērnā gada pašā sākumā tik spoži debitēja uz slavenās operskatuves, ka lika The New York Times kritiķim jūsmīgi saukt: "Viņa uzmodināja Ņujorkas Metropolitēnu no ziemas miega!". Elīnas skatuves partneru vidū būs arī Anna Ņetrebko, ar kuru kopā viņa piedalījusies jau vairākos projektos Eiropā. Tenoram Aleksandram Antoņenko kā nākamā ieplānota Luidži loma Dž.Pučīni viencēliena traģēdijā Apmetnis (Il Tabarro). Šī traģiskā mīlas un greizsirdības drāma ietilpst Dž.Pučīni viencēlienu triptihā, ko komponists savulaik radījis speciāli Metropolitēna operai.

Uzmanību!

Pieprasītā sadaļa var saturēt erotiskus materiālus, kuru apskatīšana atļauta tikai pilngadību sasniegušām personām.

Seko mums

Seko līdzi portāla Diena.lv jaunākajām ziņām arī sociālajos tīklos!

Ziņas e-pastā

Saņem Diena.lv aktuālās ziņas e-pastā!

LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS

Vairāk LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS


Aktuāli


Ziņas

Vairāk Ziņas


Mūzika

Vairāk Mūzika


Māksla

Vairāk Māksla


Teātris

Vairāk Teātris


Literatūra

Vairāk Literatūra


Kino/TV

Vairāk Kino/TV


Eksperti/Blogeri

Vairāk Eksperti/Blogeri


Intervijas

Vairāk Intervijas


Recenzijas

Vairāk Recenzijas


Grāmatas

Vairāk Grāmatas


Konkursi

Vairāk Konkursi


Ceļojumi

Vairāk Ceļojumi


KD Afiša

Vairāk KD Afiša


Deja

Vairāk Deja