Laika ziņas
Šodien
Apmācies
Rīgā +6 °C
Apmācies
Piektdiena, 27. decembris
Inita, Elmārs, Helmārs

Disleksija - šķērslis skolas gaitām

Specifiski lasīšanas traucējumi jeb disleksija - ar šādiem mācīšanās traucējumiem jāsadzīvo nelielai, bet nozīmīgai daļai bērnu un pieaugušo. Ar disleksiju ir jācīnās visu mūžu - to izārstēt nevar, bet ar nelieliem atbalsta pasākumiem ikdienu var atvieglot. Tomēr, lai šo atbalstu sniegtu, problēma vispirms ir jāatpazīst, bet Latvijai šajā ziņā trūkst pieredzes.

Lai gan disleksiju spēj noteikt logopēds, joprojām nav konkrētu instrumentu, ko varētu izmantot. Līdz ar to bērni ar problēmām saskaras tieši skolā, kur tiek pamanītas pirmās disleksijas pazīmes. Tāpat patlaban būtiski trūkst valsts atbalsta, jo lielāka uzmanība tiek pievērsta citām speciālajām vajadzībām. Latvijas Disleksijas biedrība skarbi norāda, ka pozitīvu piemēru Latvijā faktiski nav tieši valsts atbalsta neesamības dēļ.

Situācijas skolās dažādas

Kad Baibas meita Lelde (vārdi mainīti - aut.) sāka iet 1. klasē, audzinātāja pamanīja neatbilstību starp Leldes intelektuālo attīstību un lasītprasmi un izteica aizdomas par disleksiju, ko konstatēja arī logopēds. Leldei piešķīra speciālu programmu - mācīšanās grūtības. Līdz ar to gan Lelde, gan skolotāji varēja saņemt apmaksātu papildu apmācību un atbalstu. Meitene 2., 3. un 4. klasē papildus apmeklēja logopēdu, matemātikas, latviešu un angļu valodas stundas. Leldei klasē nevajadzēja skaļi lasīt, pārbaudes darbiem bija ilgāks laiks un citreiz skolotāja nolasīja uzdevumu priekšā. Lelde mācījās kopā ar citiem, un pedagogi rūpīgi sekoja viņas progresam.

Pozitīvais piemērs pārtrūka nākamajā skolā. Leldi bez vecāku ziņas ielika speciālajā grupā, kur mācījās aptuveni četri bērni ar dažādām sociāla un medicīniska rakstura problēmām. Leldei šajā grupā nebija ko darīt, jo tā nebija piemērota viņas spējām. To apstiprināja klases audzinātāja, arī Lelde katru dienu sašļuka aizvien vairāk. Kā Dienai pastāstīja Leldes mamma, neviens no speciālistiem skolā nebija aprunājies ne ar viņu, ne bērnu. Viss notika formāli - ir speciālā programma, tātad speciālā klase, nav šīs programmas - mācās parastajā klasē un nekāds atbalsts nepienākas. Lai Lelde varētu mācīties ar citiem bērniem, bija jāraksta iesniegums par speciālās programmas atcelšanu un no jauna jāapmeklē speciālisti. Baiba ar Leldi daudz strādāja mājās patstāvīgi, meklējot dažādus veidus, kā bērnam palīdzēt, jo vairs nebija ticības skolas atbalstam.

Septembrī Lelde sāks mācības 7. klasē, bet jau citā skolā. Patlaban vienīgais, ko mamma ar meitu vēlas, ir sapratne. Skolotājiem būtu jābūt informētiem par Leldes spējām, lai vajadzības gadījumā sniegtu elementāru atbalstu, piemēram, piešķirot papildu laiku pārbaudes darbos, kā arī neņemtu vērā pārrakstīšanās kļūdas un rokrakstu.

Trūkst pieredzes

Disleksija ir specifiski lasīšanas traucējumi, kas izpaužas grūtībās atpazīt vārdus un burtus, saprast uzrakstītā vārda nozīmi, Dienai skaidroja Latvijas Universitātes (LU) profesore Sarmīte Tūbele. Lai gan nav zināms, cik cilvēkiem Latvijā ir šādas grūtības, Rīgā šādi bērni ir apmēram 1% no tiem, kam ir vajadzīga logopēda palīdzība - vienu gadu tie ir 34, otru - 40 bērni, skaidroja S. Tūbele. Ar disleksiju ir jāmācās sadzīvot, jo tā paliek uz visu mūžu, tomēr ar pareiziem atbalsta pasākumiem var krietni palīdzēt.

Izglītības un zinātnes ministrijas (IZM) valsts sekretāra vietniece Evija Papule gan norādīja, ka disleksija Latvijā netiek diagnosticēta kā speciālās vajadzības, bet kā mācību traucējumi. Līdz ar to trūkst pieredzes tās atpazīšanā un atbalsta sniegšanā. Atbalsta programmas vairāk tiek veidotas tieši bērniem ar speciālajām vajadzībām.

Lai gan šobrīd nav konkrētu instrumentu, ar ko noteikt disleksiju, kā pastāstīja LU profesore, tests patlaban tiek veidots un drīzumā tas būs pieejams gan logopēdiem, gan psihologiem. Tomēr jau tagad logopēdi spēj noteikt specifiskos lasīšanas traucējumus, atzīmēja S. Tūbele.

Pozitīvu piemēru nav

Latvijas Disleksijas biedrības valdes priekšsēdētāja Eva Birzniece ir skarba, norādot, ka veiksmes stāstu Latvijā nav. «Principā nav gadījumu, kad paši skolēni un viņu vecāki teiktu, ka skola ir viņiem efektīvi palīdzējusi. To vienmēr apgalvo tikai institūcijas,» Dienai sacīja E. Birzniece. Kā piemēru viņa norādīja gadījumu, kad zēns ar izcilu intelektu ir nesekmīgs sešos mācību priekšmetos, citur bērnu 1. klasē tur jau četrus gadus, vēl citur kādu pārceļ no 4. klases atpakaļ uz pirmo. Un vecāki, izmisuma vadīti, bērnus sūta uz ārzemju skolām, kur sistēma ir sakārtota un atbalsts ir jūtams. Tāpat bēdīga situācija ir vidusskolā. Biedrības pārstāve norāda, ka visi spējīgie bērni ar disleksiju ir «pilnīgi diskriminēti un izfiltrēti no vidējās izglītības». Latvijā vidusskolā ir tikai trīs speciālās programmas - redzes, dzirdes un kustību traucējumu. Līdz ar to pat formāli bērniem, kuri izvēlas mācīties vidusskolā, nav iespējas saņemt palīdzību, stāsta E. Birzniece. Tam gan nepiekrīt Valsts izglītības satura centra Speciālās izglītības nodaļas Speciālās izglītības eksperte Vita Ukase, norādot, ka skolai atbalsts ir jānodrošina visās klasēs un, ja ir speciālista atzinums par mācīšanās traucējumiem, palīdzība tiek sniegta arī vidusskolā un valsts pārbaudes darbos, piemēram, nodrošinot papildu laiku darba izpildei. Arī IZM parlamentārā sekretāre Inga Vanaga (RP) atzīmēja, ka no 21. maija vidējās izglītības standartu ietvaros vidusskolās var īstenot speciālu programmu ar atbalstu bērniem tieši ar mācīšanās grūtībām.

Palielinās atbalstu

Leldes mamma Baiba uzskata, ka Latvijā ir jārada vienota sistēma, kas darbotos visās skolās. Piemēram, jābūt vienādām diagnostikas metodēm un kārtībai gadījumos, kad pedagogam rodas aizdomas par disleksiju bērnam. Ņemot vērā disleksijas smagumu un katru bērnu atsevišķi, pedagogiem bērniem ir jāpiedāvā dažādi atbalsta pasākumi, piemēram, papildlaiks pārbaudes darbos, papildstundas un individuāls plāns. Savukārt, lai radītu patīkamu vidi skolā, svarīgi ir par disleksiju runāt, lai to izprot gan skolotāji, gan citi klasesbiedri, uzskata Baiba. Tāpat liela nozīme ir tehnoloģiju izmantošanai mācību procesā, norādīja E. Birzniece. Šobrīd Ministru kabineta noteikumi šādu atbalstu neparedz, kaut gan citur pasaulē tehnoloģijas primāri tiek nodrošinātas bērniem ar mācīšanās traucējumiem. Atbalsts būtu arī audiogrāmatas, uzskata S. Tūbele. Tās gan izmanto jau šobrīd, tomēr to nav pietiekami un ierakstam jābūt kvalitatīvākam un pieskaņotam bērnu vajadzībām, piemēram, ierunātām lēnākā tempā.

E. Papule gan drīzumā sola papildu atbalstu no valsts. Nākamajā struktūrfondu plānošanas laikā no 2014. gada paredzēti vairāki atbalsta pasākumi, piemēram, atbalsts skolotāju profesionālās kompetences paaugstināšanai, otrs skolotājs klasē un atbalsts mācību procesā. E. Papule arī atzīst, ka pie šī jautājuma ir nopietni jāstrādā, jo šobrīd trūkst pieredzes, lai visi gadījumi skolās būtu veiksmīgi atrisināti.

Uzmanību!

Pieprasītā sadaļa var saturēt erotiskus materiālus, kuru apskatīšana atļauta tikai pilngadību sasniegušām personām.

Seko mums

Seko līdzi portāla Diena.lv jaunākajām ziņām arī sociālajos tīklos!

Ziņas e-pastā

Saņem Diena.lv aktuālās ziņas e-pastā!

LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS

Vairāk LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS


Aktuāli









Hokejs 2019

Vairāk Hokejs 2019


Positivus

Vairāk Positivus














Melu tvertne

Vairāk Melu tvertne


Vēlēšanas2018

Vairāk Vēlēšanas2018






Hokejs2018

Vairāk Hokejs2018






Phjončhana 2018

Vairāk Phjončhana 2018


Publikāciju iegāde

Vairāk Publikāciju iegāde










Jaunumi

Vairāk Jaunumi


Dabas Diena

Vairāk Dabas Diena




Citi

Vairāk Citi


Latvijā

Vairāk Latvijā


Dienas Sēne

Vairāk Dienas Sēne


Pasaulē

Vairāk Pasaulē



Velo Diena

Vairāk Velo Diena



Dienas Starts

Vairāk Dienas Starts


Viedokļi

Vairāk Viedokļi


Sports

Vairāk Sports


Skolas Diena

Vairāk Skolas Diena



Valodas Policija

Vairāk Valodas Policija



Citi

Vairāk Citi



SestDiena

Vairāk SestDiena


KDi

Vairāk KDi





Sporta Avīze

Vairāk Sporta Avīze


Dienas Gada Balva kultūrā

Vairāk Dienas Gada Balva kultūrā



Uzņēmēja Diena

Vairāk Uzņēmēja Diena





Iedvesmas Diena

Vairāk Iedvesmas Diena







Latvijas Lepnums

Vairāk Latvijas Lepnums


Dzīvesstils

Vairāk Dzīvesstils







Šodien Laikrakstā

Vairāk Šodien Laikrakstā



Vide un tūrisms

Vairāk Vide un tūrisms




Izklaide

Vairāk Izklaide







Kas notiek?

Vairāk Kas notiek?