AM otrdien publicēja izmeklēšanas materiālu kopsavilkumu, kas rāda - 40 miljonus latu vērtajā piecu kuģu iepirkumā valdījis haoss. Saskaņā ar paziņojumu kuģi nopirkti bez tehniskās dokumentācijas, būtībā bez «lietošanas instrukcijas lietotājam saprotamā valodā». Kopš līguma noslēgšanas 2005.gada augustā līdz pirmajam rīkojumam par tehniskās dokumentācijas iegādi pagājis gads un divi mēneši. Tā maksājusi vairāk nekā pusmiljonu eiro (Ls 406 000), bet par autortiesībām ir nopietnas šaubas. Tā nav piegādāta laikus. Nav pētīta ne tirgus situācija, ne vērtēta līgumcena. Amatpersonām, kam to uzdots iepirkt, nav atbilstošu angļu valodas zināšanu un pieredzes starptautisku pirkumu rīkošanā. Konkurss bija formāls, bez ekspertu pieaicināšanas, uzskata AM. «Nezinu, kā interesēs viņi strādāja, bet tās noteikti nebija valsts intereses,» teica aizsardzības ministrs Imants Lieģis (PS), kurš lūdzis AM juristiem izvērtēt iespēju piedzīt no vainīgajiem zaudējumus civiltiesiskā kārtā.
Paralēli NBS komandierim Jurim Maklakovam uzdots vērtēt piecu NBS arvien dienējošu amatpersonu atbildību un tiesības turpināt dienestu «visiem, kas bija procesā iesaistīti, sākot no kuģu komandiera un beidzot ar jūras spēku komandieri», J.Maklakovs apliecināja Dienai. «Disciplināratbildība iekļauj sevī gan atvaļināšanu, gan pazemināšanu, gan citus sodus.» Ja viņš atzītu A.Pavloviča atbrīvošanu par pamatotu, par to būtu jālemj valdībai, par pārējo sodiem - armijas komandierim. Secinājumi būšot līdz nedēļas beigām. Atbildīgo ir vairāk nekā pieci, bet daļa jau atvaļinājušies.
JS komandieris A.Pavlovičs Dienai pauda viedokli, ka nav vainojams notikušajā un ne viss izskatās tā, kā AM pārbaudes ziņojumā aprakstīts. Kuģu pirkšanas procesā Nīderlandes bruņotie spēki piedāvājuši iztulkot vajadzīgo dokumentāciju, kas esot nevis lietošanas instrukcija, bet remonta dokumentācija, par 1,5 miljoniem eiro. Konsultējoties ar vietējiem tulkošanas birojiem, kas prasījuši Ls 4- 8 par lapu, «kādu mums vajadzēja tūkstošiem», nolemts, ka piedāvājums ir pārāk dārgs. Kad kuģi sāka plīst un radās vajadzība pēc remonta instrukcijām, nolemts tās angliski iegādāties no Francijas firmas, kas pirms vairākiem gadiem līdzīga tipa kuģus pārdevusi Pakistānai un tāpēc bija sagatavojusi dokumentus angliski. Uz jautājumu, vai viņam šī lieta varētu maksāt amatu, A.Pavlovičs atbildēja: «Varbūt arī maksās. Es izcietīšu jebkuru disciplinārsodu, bet neesmu gatavs uzņemties ne politisku, ne juridisku atbildību, vienīgi morālu.» Viņš neesot jurists, nedz arī JS rīcībā esot līgumu daļa, un iepirkumu rīkojusi AM un NBS.
Aizsardzības ministrs iepirkuma laikā bija Einars Repše (JL), NBS komandieris - Gaidis Zeibots. AM dienesta izmeklēšanas materiālus lūgšot vērtēt arī Ģenerālprokuratūrai. KNAB jau ilgāk pēta iespējamu interešu konfliktu, jo viens no iepirkumā iesaistītajiem bijis saistīts ar tulkojumu firmu.