Laika ziņas
Šodien
Viegls lietus
Rīgā +6 °C
Viegls lietus
Piektdiena, 27. decembris
Inita, Elmārs, Helmārs

Kāpēc viņi nesaprot?

Kad pirms desmit gadiem kopā ar saviem pirmsskolas vecuma bērniem pētīju attēlus bilžu grāmatās, es neapzinājos, ka viņi savu pasaules ainu konstruēs citādāk nekā mēs. Es rīkojos saskaņā ar gadsimtiem nostiprinātiem rīcības modeļiem - šķita, ka svarīgi, lai bērni atpazīst lietas un parādības, «kopē» sociālos paraugus, iegūstot priekšstatu par pasauli.

Taču informācijas sabiedrībā augošie bērni ar pasauli sastopas un to konstruē pēc citiem spēles noteikumiem. Viņu pieredzi formē mediju tēli, kas nesakārtotā, nesaistītā veidā nemitīgi «ielaužas» apziņā. Bērna pasaule ir vizuālo tēlu pārpildīta un līdzinās kastē sabērtiem, nesakārtotiem attēliem. Izrādās, ka vizuālā aina nav galvenais, kas vecākiem un skolotājiem jāpalīdz apzināt, un mediju tēlu pārpildītajā ikdienā izglītības un audzināšanas uzdevumiem jāmainās.

Mūsdienu cilvēks dzīvo divās pasaulēs - reālajā un virtuālajā. Spēja piekļūt tām ir nepieciešama, lai pašrealizētos. Diemžēl pedagoģijas pētījumi liecina, ka jaunajai paaudzei arvien vairāk trūkst prasmju piekļūt reālajā sociālajā pasaulē notiekošajam. Pieaugušos nodarbina jautājumi: kāpēc bērni nelasa, kāpēc nekoncentrējas, kāpēc nesaprot to, kas iepriekšējo paaudžu pārstāvjiem šķiet pašsaprotami?

Vācijā par dižpārdokli kļuvušajā grāmatā Medijbriedums Paula Blekmane raksta, ka mums jāpieņem, ka informācijas sabiedrības bērnu pieredze atšķiras un izglītībā nepieciešami citi akcenti, lai viņi saprastu pasauli un varētu patstāvīgi dzīvot. Turklāt mediju kompetence, par brīnumu, nav galvenais.

Mūsdienu bērnam mērķtiecīgi jāattīsta visas piecas maņas, atceroties, ka vizuālā uztvere mediju kultūrā tiek nodarbināta daudz vairāk. Pieaugušajiem jāveicina bērnu komunikācijas prasmju attīstīšana, jo «dzīva» saruna ir spontāna, taču bērns, kurš pieradis izmantot datora piedāvātos rīcības variantus, neprot sarunāties. Tāpat svarīga ir producēšanas prasme - mūsdienu bērni sūdzas par garlaicību, jo raduši izvēlēties no piedāvājuma, nevis izdomāt nodarbi. Ļoti svarīga ir spēja kritiski izvērtēt informāciju, bet arī prasmes saskatīt skaisto, baudīt ir mediju paaudzei nepieciešamas kvalitātes.

Pieaugušajiem jāpaskatās uz pasauli no bērna pieredzes perspektīvas. Tad arī sapratīsim, kas viņiem jāmācās. Un atcerēsimies, ka mūsdienu pasaulē realizēsies cilvēks, kurš ne tikai veikli darbojas ar informācijas tehnoloģijām, bet prot uzbūvēt būdu, uzkāpt kokā un apcerīgi lūkoties mākoņos.

*LU profesore, medijpedagoģijas pētniece

Uzmanību!

Pieprasītā sadaļa var saturēt erotiskus materiālus, kuru apskatīšana atļauta tikai pilngadību sasniegušām personām.

Seko mums

Seko līdzi portāla Diena.lv jaunākajām ziņām arī sociālajos tīklos!

Ziņas e-pastā

Saņem Diena.lv aktuālās ziņas e-pastā!

LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS

Vairāk LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS


Aktuāli









Hokejs 2019

Vairāk Hokejs 2019


Positivus

Vairāk Positivus














Melu tvertne

Vairāk Melu tvertne


Vēlēšanas2018

Vairāk Vēlēšanas2018






Hokejs2018

Vairāk Hokejs2018






Phjončhana 2018

Vairāk Phjončhana 2018


Publikāciju iegāde

Vairāk Publikāciju iegāde










Jaunumi

Vairāk Jaunumi


Dabas Diena

Vairāk Dabas Diena




Citi

Vairāk Citi


Latvijā

Vairāk Latvijā


Dienas Sēne

Vairāk Dienas Sēne


Pasaulē

Vairāk Pasaulē



Velo Diena

Vairāk Velo Diena



Dienas Starts

Vairāk Dienas Starts


Viedokļi

Vairāk Viedokļi


Sports

Vairāk Sports


Skolas Diena

Vairāk Skolas Diena



Valodas Policija

Vairāk Valodas Policija



Citi

Vairāk Citi



SestDiena

Vairāk SestDiena


KDi

Vairāk KDi





Sporta Avīze

Vairāk Sporta Avīze


Dienas Gada Balva kultūrā

Vairāk Dienas Gada Balva kultūrā



Uzņēmēja Diena

Vairāk Uzņēmēja Diena





Iedvesmas Diena

Vairāk Iedvesmas Diena







Latvijas Lepnums

Vairāk Latvijas Lepnums


Dzīvesstils

Vairāk Dzīvesstils







Šodien Laikrakstā

Vairāk Šodien Laikrakstā



Vide un tūrisms

Vairāk Vide un tūrisms




Izklaide

Vairāk Izklaide







Kas notiek?

Vairāk Kas notiek?